Statens vegvesen

Mesta skal drifte riksvegene i Hedmark

Del

Fra 1. september 2025 er det Mesta som får oppgaven med å drifte 632 km riksveg i Hedmark for de neste fem årene.

Vinterdriften har stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet på vegene, og er en viktig oppgave i driftskontrakten.
Vinterdriften har stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet på vegene, og er en viktig oppgave i driftskontrakten. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen.

Mesta får kontrakten etter en anbudskonkurranse med forhandlinger.

Skal sikre trygge riksveger i 16 kommuner

– Mesta er en erfaren entreprenør som har mange driftskontrakter med Statens vegvesen, men det blir et nytt bekjentskap på Hedmarkskontrakten, sier Marthe Tøsse Løvseth, seksjonssjef for Drift øst 1 i Statens vegvesen.

Mesta får fra høsten 2025 ansvaret for drift- og vedlikeholdsoppgaver for riksvegene i kommunene Rennebu, Tynset, Alvdal, Rendalen, Stor-Elvdal, Åmot, Elverum, Trysil, Løten, Stange, Hamar, Våler, Åsnes, Grue, Kongsvinger og Eidskog. Det er totalt 563,6 km veg og 68,6 km gang- og sykkelveg som inngår i den nye kontrakten.

Kontrakten har en verdi på 696 millioner kroner.

Bransjen får bruke fagkunnskapen

I denne anbudskonkurransen var det ikke bare lavest pris som var gjeldende. Entreprenørene måtte også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Det var tilbudet som ga det beste forholdet mellom pris og kvalitet som ble valgt.

– Det var totalt seks entreprenørselskaper som meldte seg på konkurransen, og Mesta AS, Presis Vegdrift AS og Risa AS ble med i forhandlingsrunden. Tradisjonelt har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har vi tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller som for eksempel klima og miljø, forteller Løvseth.

I konkurransen har Statens vegvesen utfordret bransjen og latt de komme med forslag til løsninger.

– Entreprenørene har selv kommet opp med forslag til hvordan de skal løse flere av oppgavene i driftskontrakten. Deler av kontrakten er selvfølgelig definert fra oss, men vi har også et godt samspill mellom bransjen og Statens vegvesen. Her har Mesta brukt erfaringen og fagkunnskapen sin, og vi har en driftskontrakt som har godt løsninger for å sikre trygge og fremkommelige veger i Hedmark, forklarer Løvseth.

Den nye driftskontrakten gjelder fra 1. september 2025 og frem til 31. august 2030, pluss tre år gjensidig opsjon. Etter planen skal den nye driftskontrakten for Hedmark signeres av Mesta og Statens vegvesen i januar 2025.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Vinterdriften har stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet på vegene, og er en viktig oppgave i driftskontrakten.
Vinterdriften har stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet på vegene, og er en viktig oppgave i driftskontrakten.
Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye