Fikk 75 år gammel del
KRØDEREN: Krøderbanen har en motorvogn med en åtte-sylindret rekkemotor fra 1949 som skar seg. Delen som trengtes, fantes på Scania-museumet i Södertälje.

Krøderbanen er mest kjent for sine damplokomotiver som hele sommeren frakter turister mellom Vikersund og Krøderen i Buskerud. De har også motorvogner og forskjellige arbeidstog med dieselmotorer.
Ett av disse togene er en BM87 motorvogn fra 1949. Dette er et tog med bare én vogn og styreposisjon i begge ender av togsettet. I den ene enden sitter en Scania D812-motor, som ble produsert bare noen få år til bruk i nettopp tog.
Denne 120 centimeter lange blokka har åtte sylindre på rekke. Den 11,3 liter store motoren yter 150 hestekrefter, og den har samme motorkonstruksjonen som ble brukt både med 6- og 8-sylindere for tog.
Ung reparatør
Om toget og motoren er gammelt, så er reparatøren som har fikset motoren, desto yngre. Andreas Ruud Nøkleby er 22 år og et ekte “Krøderbane-barn”. Foreldrene hans møttes der, og nå er både Andreas og tvillingbroren i full sving som frivillige.

Han er utdannet anleggsmekaniker og jobber hos lastebilpåbygger og maskinforhandler Skare & Nes i Sigdal. Fritida brukes på å skru på gamle tog og “øvelseskjøre”, for å ha lov til å kjøre dem.
Ødelagt sylinderforing
Et øyeblikk var han i uvisse hvor han skulle begynne å lete etter deler til den 75 år gamle motoren. Det første forsøket på Finn.no visste han egentlig var fånyttes.
- Derfor ringte jeg til Norsk Scania og ble med en gang satt i kontakt med Odd Ivar Opsahl. Han skjønte med en gang hvilken del jeg var på jakt etter, sier Andreas Ruud Nøkleby.

Odd Ivar begynte å sjekke rundt og fant delen via sine kontakter på Scania-fabrikken i Södertälje. Selv om delen ikke fantes på noe ordinært delelager, var den tilgjengelig på Scania-museet.
Mye jobb
Dermed ble delen sendt til Krøderen for bytte, og Andreas kunne gå løs på den 3-4 dager lange jobben å overhale hele motoren. I tillegg til delen fra Scania-fabrikken fikk han toppakningssett og mange andre deler han trengte som NSB hadde på lager.
Til neste sesong er motorvognen igjen klar for å kjøre turister på Krøderbanen.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
"Norsk” gassbil stilles ut på Bauma4.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
En av lastebilene som Scania stiller ut på anleggsmessen Bauma i München, har norske kunder allerede fått stifte bekjentskap med under Scania Winter.
Tester elektrisk Scania på Hardangervidda2.4.2025 14:00:25 CEST | Pressemelding
HARDANGERVIDDA: Statens vegvesen er sammen med Presis Vegdrift i gang med et banebrytende pilotprosjekt. De utprøver hvordan en elektrisk brøytebil fungerer på en av Norges lengste og høyeste fjelloverganger.
Feiebil på biogass2.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
GRØNT ALTERNATIV: C. Grindvold AS har sammen med Norsk Scania bygd en av de første feiebilene i Norge med komprimert biogass (CBG) som drivstoff.
Borgeskogen er Norges beste30.3.2025 10:09:22 CEST | Pressemelding
KLØFTA: Topp Fem fra Scania Borgeskogen er Norges beste Scania serviceteam. Lørdag vant de den norske Top Team finalen på Kløfta.
Christian blir først i Norge21.3.2025 10:21:17 CET | Pressemelding
FØRSTE SUPER 80: Christian Holland trodde han skulle få fikset en feilmelding på Scania Hønefoss. At han skulle kjøre derfra med Norges første kundeleverte Scania Super 80 ante han ikke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom