Svak nedgang i kundetilfredshet blant togpassasjerene

Del

Passasjerene som reiser langs Dovrebanen, Rørosbanen, Bergensbanen og Gjøvikbanen er langt mer fornøyd enn passasjerer i andre deler av landet. De minst fornøyde passasjerene reiser med region- og lokaltog på Østlandet.

I målingen for oktober og november svarte passasjerene langs Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen at de i svært stor grad opplever god punktlighet.
I målingen for oktober og november svarte passasjerene langs Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen at de i svært stor grad opplever god punktlighet. Foto: Jernbanedirektoratet

For landet totalt, har kundetilfredsheten hatt en svak nedgang i perioden oktober–november, sammenliknet med tredje kvartal i år.

– Det er stor variasjon i kundetilfredsheten for hele landet, fra veldig fornøyde passasjerer på Raumabanen til mindre fornøyde passasjerer på lokaltogene i Oslo. Det er naturlig nok en sterk sammenheng mellom kvaliteten på togtilbudet og kundenes tilfredshet, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Høy tilfredshet om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets måling av kundetilfredshet, er togpassasjerene svært fornøyd med sørvisen og informasjonen om bord i toget, det gjelder alle strekninger i hele landet. Men når det oppstår hendelser som gir forsinkelser, synker tilfredsheten.

– Hele jernbanesektoren prioriterer å øke punktligheten, og står samlet bak en plan for å bedre stabiliteten i driften og bedre kundeinformasjon når det oppstår forsinkelser. Økt innsats på vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen er det viktigste tiltaket, kombinert med at togparken skal fornyes. Dette vil gi effekt over tid, sier Sletta.

SJ Norge har de mest fornøyde passasjerene

Gjennom hele 2024 har SJ Norge hatt mest fornøyde kunder, sammenliknet med øvrige togselskaper. I målingen for oktober og november svarte passasjerene langs Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen at de i svært stor grad opplever god punktlighet, dette gjenspeiles i resultatene. Kundetilfredsheten er også høy for Vy Vest, som kjører Bergensbanen, og Vy Gjøvikbanen. Sørtoget har en liten nedgang i kundetilfredsheten sammenliknet med 3. kvartal.

Passasjerene som reiser med regiontog og lokaltog på Østlandet, hadde lavest opplevd punktlighet, noe som ga negativ uttelling på totalopplevelsen.

Fakta om kundeundersøkelsen:  

  • Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal  

  • Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen),   

  • Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.   

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye