Svak nedgang i kundetilfredshet blant togpassasjerene
Passasjerene som reiser langs Dovrebanen, Rørosbanen, Bergensbanen og Gjøvikbanen er langt mer fornøyd enn passasjerer i andre deler av landet. De minst fornøyde passasjerene reiser med region- og lokaltog på Østlandet.

For landet totalt, har kundetilfredsheten hatt en svak nedgang i perioden oktober–november, sammenliknet med tredje kvartal i år.
– Det er stor variasjon i kundetilfredsheten for hele landet, fra veldig fornøyde passasjerer på Raumabanen til mindre fornøyde passasjerer på lokaltogene i Oslo. Det er naturlig nok en sterk sammenheng mellom kvaliteten på togtilbudet og kundenes tilfredshet, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Høy tilfredshet om bord i togene
Ifølge Jernbanedirektoratets måling av kundetilfredshet, er togpassasjerene svært fornøyd med sørvisen og informasjonen om bord i toget, det gjelder alle strekninger i hele landet. Men når det oppstår hendelser som gir forsinkelser, synker tilfredsheten.
– Hele jernbanesektoren prioriterer å øke punktligheten, og står samlet bak en plan for å bedre stabiliteten i driften og bedre kundeinformasjon når det oppstår forsinkelser. Økt innsats på vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen er det viktigste tiltaket, kombinert med at togparken skal fornyes. Dette vil gi effekt over tid, sier Sletta.
SJ Norge har de mest fornøyde passasjerene
Gjennom hele 2024 har SJ Norge hatt mest fornøyde kunder, sammenliknet med øvrige togselskaper. I målingen for oktober og november svarte passasjerene langs Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen at de i svært stor grad opplever god punktlighet, dette gjenspeiles i resultatene. Kundetilfredsheten er også høy for Vy Vest, som kjører Bergensbanen, og Vy Gjøvikbanen. Sørtoget har en liten nedgang i kundetilfredsheten sammenliknet med 3. kvartal.
Passasjerene som reiser med regiontog og lokaltog på Østlandet, hadde lavest opplevd punktlighet, noe som ga negativ uttelling på totalopplevelsen.
Fakta om kundeundersøkelsen:
-
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal
-
Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen),
-
Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noFølg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom