TV 2 får advarsel av Medietilsynet
Medietilsynet gir TV 2 advarsel for brudd på reglene om produktplassering. I en episode av Farmen ble tubeost fra Kavli gitt for stor plass.

Medietilsynet førte tilsyn med TV 2s underholdningsprogram Farmen i høst. I episoden tilsynet så nærmere på belønnes deltagerne med tubeost fra Kavli. Det jubles for belønningen, og i en lang sekvens nytes osten både på brød og rett fra tuben.
– Produktet er gitt en unødig fremtredende rolle, i strid med regelverket. Lengden på innslaget, lydbildet og zooming på tuber og merkenavn er i sum utenfor det som er lov for produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
TV 2 fikk også tidligere i år advarsel for brudd på reglene om produktplassering
Produktplassering skiller seg fra tradisjonell reklame ved at produktet kan inngå i eller vises til i et program. Sendinger som inneholder produktplassering skal merkes, og produktet kan ikke gis en unødig fremtredende rolle, heter det i regelverket.
Det er STRIX som produserer Farmen, men det er TV 2 som er ansvarlig for at reglene for produktplassering blir fulgt. Medietilsynet mener regelen som TV 2 har brutt i denne saken er sentral og vel etablert, og at kanalen har utvist uaktsomhet.
– Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på reglene om produktplassering tre ganger tidligere det siste året. Denne gangen gir vi sanksjon i form av advarsel for bruddet, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
Flere unge tar kontakt med Hjelpelinjen for spilleavhengige - nå vil myndighetene gi dem bedre beskyttelse23.6.2025 13:00:08 CEST | Pressemelding
Norske tilsynsmyndigheter vil samarbeide for å beskytte de unge bedre mot spillavhengighet. Blant Hjelpelinjens brukere sier 64 prosent at kasinospill, altså spillautomater på nett, er det største eller eneste spillet som gjør at de har spilleproblemer.
Medietilsynet får utvidet ansvar i kampen mot desinformasjon16.6.2025 12:54:39 CEST | Pressemelding
Et mer omfattende mandat, nye oppgaver og økte ressurser til Medietilsynet foreslås i regjeringens nye strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon.
Medietilsynet har fordelt støtten til lokalkringkasting12.6.2025 08:57:27 CEST | Pressemelding
Drøyt hundre lokale kringkastere har fått til sammen nær 24 millioner kroner når Medietilsynet nå har fordelt tilskuddet til lokale lyd- og bildemedier. Om lag halvparten går til å digitalisere lokalradio.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom