TV 2 får advarsel av Medietilsynet
Medietilsynet gir TV 2 advarsel for brudd på reglene om produktplassering. I en episode av Farmen ble tubeost fra Kavli gitt for stor plass.

Medietilsynet førte tilsyn med TV 2s underholdningsprogram Farmen i høst. I episoden tilsynet så nærmere på belønnes deltagerne med tubeost fra Kavli. Det jubles for belønningen, og i en lang sekvens nytes osten både på brød og rett fra tuben.
– Produktet er gitt en unødig fremtredende rolle, i strid med regelverket. Lengden på innslaget, lydbildet og zooming på tuber og merkenavn er i sum utenfor det som er lov for produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
TV 2 fikk også tidligere i år advarsel for brudd på reglene om produktplassering
Produktplassering skiller seg fra tradisjonell reklame ved at produktet kan inngå i eller vises til i et program. Sendinger som inneholder produktplassering skal merkes, og produktet kan ikke gis en unødig fremtredende rolle, heter det i regelverket.
Det er STRIX som produserer Farmen, men det er TV 2 som er ansvarlig for at reglene for produktplassering blir fulgt. Medietilsynet mener regelen som TV 2 har brutt i denne saken er sentral og vel etablert, og at kanalen har utvist uaktsomhet.
– Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på reglene om produktplassering tre ganger tidligere det siste året. Denne gangen gir vi sanksjon i form av advarsel for bruddet, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
Medietilsynet: DSA vil styrke brukernes rettigheter overfor sosiale medier-plattformene17.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens forslag om å innføre forordningen for digitale tjenester i norsk lov, og oppfordrer til å legge vekt på utfordringer på sosiale medier.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet14.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt TV 2 advarsel etter flere brudd på reglene om aldersgrenser i bildeprogramloven. Tilsynet fant regelbrudd på programseriene Fighter og Norge bak fasaden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom