NAF

Elbiler punkterer oftere enn fossilbiler

Del

Tallenes tale fra bilbergingsstatistikken i 2024 er klar; elbiler punkterer oftere enn bensin- og dieselbiler. - Det er flere årsaker til at elbilistene opplever flate dekk oftere enn andre bilister, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før.
Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før. NAF/Motor

Nye tall fra NAF Veihjelp viser at nesten 30 prosent av utrykningene til elbilister skyldtes punktering i 2024. Tilsvarende tall for bensin- og dieselbiler er 11 prosent.  

Det er ingen enkeltårsak som gjør at elbiler punkterer oftere enn bensin- og dieselbiler. Dette er årsaker som fører til flere punkteringer for elbiler: 

  • Tunge biler 
    Elbiler veier mer enn tilsvarende bilmodeller med forbrenningsmotor. Det fører til mer slitasje på dekkene, som igjen øker risikoen for punktering. 

  • Lavprofildekk 
    Mange elbiler er utstyrt med store lavprofildekk. De er mer sårbare for skader og punktering. 

  • Bykjøring 
    Majoriteten av elbilene kjøres i urbane strøk. Der er ofte veiene fulle av små gjenstander som kan føre til punktering.  

  • Ingen reservedekk 
    De fleste nyere biler leveres uten reservedekk. Mange kvier seg for å bruke reparasjonsskummet som mange biler leveres med, og ringer heller etter bergningsbil.  

- Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før, sier Nils Sødal. 

Flatt batteri er vanligste bergingsårsak for alle biler 

På toppen av statistikken for bilberging troner flate startbatterier som gjør at bilen ikke vil starte.  

- Også elbiler har et lite 12-voltsbatteri som starter bilen. Dette batteriet gir trøbbel for alle bilister spesielt når det er kaldt, sier Sødal. - Dette kan du unngå ved å vedlikeholdslade startbatteriet jevnlig gjennom vintere, fortsetter han.  

Bensin- og dieselbiler har en vanlig feil som elbilistene ikke opplever, nemlig motorhavari.  

- Det er rett og slett mer som kan gå galt i en forbrenningsmotor enn en elmotor. Derfor må våre bergere rykke ut oftere til bensin- og dieselbilister med motortrøbbel, sier Nils Sødal.   

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
NAF
Last ned bilde

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye