Nye Veier skal unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord på E18-prosjekt
Den nye veien som er under planlegging på E18 Kragerø - Bamble beslaglegger lite matjord. Det er likevel utarbeidet en egen matjordplan med tiltak for å bevare og restaurere matjord som kan bli berørt av veien.
Nye E18 Kragerø – Bamble er om lag 18 kilometer og planlegges som firefelts vei med fartsgrense 100 km/t. Den nye veien vil berøre områder med matjord. Et sentralt mål i planleggingen har vært å unngå omdisponering av matjord. Det er utarbeidet en egen matjordplan med forslag for eksempel om erstatningsarealer. Dette er gjort for å sikre at all omdisponering av dyrket jord fortsatt kan brukes til jordbruksformål når veien er ferdig bygd.
– For å sikre riktig håndtering av matjord som påvirkes av samferdselsprosjekter, utarbeider vi matjordplaner i prosjektene våre. Disse planene kan for eksempel innebære tiltak for å flytte og midlertidig lagre matjord eller reetablere dyrket mark. Dette gjør vi for å bevare verdifull matjord under utbyggingen. Vi skal ganske enkelt unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord. Prosjektet E18 Kragerø - Bamble er et godt eksempel nettopp på hvordan vi jobber for å finne løsninger for håndtering av matjord, sier plandirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.
Forslag til erstatningsarealer
Jordsmonnet på den dyrkede marken som skal endres eller omdisponeres er undersøkt og kartlagt. Dette vil sikre at matjorden kan gjenbrukes på en riktig og bedre måte.
– I arbeidet med planen har vi gjort et betydelig arbeid med løsninger for matjord. Dette gjør vi for å legge til rette for å utnytte matjorda som en ressurs for fremtidig matproduksjon. For eksempel har vi lagt vekt på å finne nye områder som ligger nær eksisterende dyrka mark for å støtte driften. Vi ønsker ikke å forringe matjorden, eller at det spres sykdommer eller ugress som kan redusere avlingene, sier prosjektleder plan Stian Blindheim i Nye Veier.
Når matjorden flyttes, er det viktig å gjenskape den opprinnelige lagdelingen når jorden legges tilbake. Dette er avgjørende for å bevare jordens dyrkingsegenskaper. De forskjellige lagene har ulik struktur, innhold av organisk materiale og biologisk aktivitet.
Noen av de foreslåtte erstatningsarealene består av fulldyrket eller overflatedyrket jord, mens andre ligger på innmarksbeite. Matjordplanen legger til rette både for forbedring av jorden og utvikling av nye områder.
Selv om jordsmonnet i enkelte områdene kan ha visse begrensninger, kan dette forbedres ved å tilføre matjord fra den omdisponerte jorden som jordforbedrende tiltak. I andre områder vil det være behov for å tilrettelegge for nye områder hvor tilføring av matjord medfører nye områder med fylldyrket mark. All matjord skal gå tilbake til matjordproduksjon.
Kontakter
Stian BlindheimProsjektleder plan
Tel:970 96 390stian.blindheim@nyeveier.noBilder
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veiers forslag til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble26.11.2024 11:19:54 CET | Aktuelt
Nye Veier har oversendt forslaget til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble til kommunene ved styret i det interkommunale samarbeidet. Gjenbruk av dagens vei gir mindre arealbeslag, lavere klimagassutslipp og reduserte kostnader.
Feiret åpning av nybygd veidriftstasjon for E3931.10.2024 16:14:51 CET | Pressemelding
Nye Veier åpnet helt ny veidriftsstasjon torsdag. Strategisk beliggenhet like ved kryssområdet E39 Lohnelier vest i Kristiansand, gir best mulige forhold for entreprenøren som har driftsansvaret på europaveien.
BREEAM Excellent for E6 Kvænangsfjellet30.10.2024 15:22:09 CET | Pressemelding
På BREEAM Infrastructure Assessorsamling hos Grønn Byggallianse onsdag 30. oktober mottok Nye Veier, sammen med totalentreprenør LNS AS (Leonhard Nilsen & Sønner AS), og rådgivere fra Rambøll/Henning Larsen og Asplan Viak, sertifikatet for BREEAM Infrastructure til Excellent for prosjektet E6 Kvænangsfjellet.
ZERO og Nye Veier forlenger klimasamarbeid9.10.2024 10:26:11 CEST | Pressemelding
ZERO og Nye Veier har de siste seks årene samarbeidet om nye klimaløsninger. Dette er en viktig del av Nye Veiers mandat om å fornye og utfordre norsk samferdselssektor. Nå forlenges samarbeidet, og vi fortsetter jakten på nye utslippskutt i årene som kommer.
Fire entreprenører skal konkurrere om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder2.10.2024 13:00:20 CEST | Pressemelding
Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri er kvalifisert til å gi tilbud om drift og vedlikehold på Nye Veiers strekninger. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner eks. mva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom