Nye Veier skal unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord på E18-prosjekt
Den nye veien som er under planlegging på E18 Kragerø - Bamble beslaglegger lite matjord. Det er likevel utarbeidet en egen matjordplan med tiltak for å bevare og restaurere matjord som kan bli berørt av veien.

Nye E18 Kragerø – Bamble er om lag 18 kilometer og planlegges som firefelts vei med fartsgrense 100 km/t. Den nye veien vil berøre områder med matjord. Et sentralt mål i planleggingen har vært å unngå omdisponering av matjord. Det er utarbeidet en egen matjordplan med forslag for eksempel om erstatningsarealer. Dette er gjort for å sikre at all omdisponering av dyrket jord fortsatt kan brukes til jordbruksformål når veien er ferdig bygd.
– For å sikre riktig håndtering av matjord som påvirkes av samferdselsprosjekter, utarbeider vi matjordplaner i prosjektene våre. Disse planene kan for eksempel innebære tiltak for å flytte og midlertidig lagre matjord eller reetablere dyrket mark. Dette gjør vi for å bevare verdifull matjord under utbyggingen. Vi skal ganske enkelt unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord. Prosjektet E18 Kragerø - Bamble er et godt eksempel nettopp på hvordan vi jobber for å finne løsninger for håndtering av matjord, sier plandirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.
Forslag til erstatningsarealer
Jordsmonnet på den dyrkede marken som skal endres eller omdisponeres er undersøkt og kartlagt. Dette vil sikre at matjorden kan gjenbrukes på en riktig og bedre måte.
– I arbeidet med planen har vi gjort et betydelig arbeid med løsninger for matjord. Dette gjør vi for å legge til rette for å utnytte matjorda som en ressurs for fremtidig matproduksjon. For eksempel har vi lagt vekt på å finne nye områder som ligger nær eksisterende dyrka mark for å støtte driften. Vi ønsker ikke å forringe matjorden, eller at det spres sykdommer eller ugress som kan redusere avlingene, sier prosjektleder plan Stian Blindheim i Nye Veier.
Når matjorden flyttes, er det viktig å gjenskape den opprinnelige lagdelingen når jorden legges tilbake. Dette er avgjørende for å bevare jordens dyrkingsegenskaper. De forskjellige lagene har ulik struktur, innhold av organisk materiale og biologisk aktivitet.
Noen av de foreslåtte erstatningsarealene består av fulldyrket eller overflatedyrket jord, mens andre ligger på innmarksbeite. Matjordplanen legger til rette både for forbedring av jorden og utvikling av nye områder.
Selv om jordsmonnet i enkelte områdene kan ha visse begrensninger, kan dette forbedres ved å tilføre matjord fra den omdisponerte jorden som jordforbedrende tiltak. I andre områder vil det være behov for å tilrettelegge for nye områder hvor tilføring av matjord medfører nye områder med fylldyrket mark. All matjord skal gå tilbake til matjordproduksjon.
Kontakter
Stian BlindheimProsjektleder plan
Tel:970 96 390stian.blindheim@nyeveier.noBilder

Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom