Meteorologisk institutt

Værio - ny tjeneste med avanserte værdata gratis for alle

Del

Meteorologisk institutt samarbeider med CGI om å tilby den avanserte værdatatjenesten Værio for å bidra til økt offentlig sikkerhet.

Bildet viser at brøytebilsjåføren sjekker vær- og farevarsler på Værio foran brøytebilen sin ute i snøen.
En brøytebilsjåfør sjekker vær- og farevarsler på Værio. Foto: Joachim Fleischer/Skråblikk AS

Værio er en gratis værtjeneste for de som trenger store mengder avanserte værdata. Værvarsler er tilgjengelig for allmennheten på Yr, mens Værio i hovedsak retter seg mot profesjonelle brukere og andre brukere som trenger enkel tilgang til mer detaljert værinformasjon. Løsningen er basert på frie data fra Meteorologisk institutt og er utviklet i samarbeid med teknologiselskapet CGI, et av verdens største uavhengige konsulentselskaper innen IT- og forretningsdrift.

Værio bygger på erfaringene fra værtjenesten «Halo», som beredskapsmyndighetene har brukt i over et tiår. Med Værio er det utviklet en ny teknologiplattform med mange nye funksjoner og et fullstendig redesignet brukergrensesnitt. Dette gjør tjenesten mer intuitiv og brukervennlig. Enorme mengder data tolkes, sammenstilles og presenteres i intuitive, visuelle skrivebord og løsningen er nå optimalisert for mobile enheter.

– Det er mye vær i Norge, og med et klima i endring forventer vi mer ekstremvær. I vårt langstrakte land kan vær og vind endre seg på kort varsel. Værio har oppdaterte, omfattende og lokale værdata som er svært verdifulle for mange. I tillegg er løsningen gratis å bruke, sier værvarslingsdirektør Bård Fjukstad.

Det er mange sektorer i Norge som trenger avanserte værdata for å gjennomføre sine oppdrag. Det gjelder blant annet landbruket, samferdsel, reiseliv og fiskeri.

– Vi har et klart mål om å nå ut til nye målgrupper med Værio. Dette er en løsning som er nyttig for mange som er avhengig av værsituasjonen der de bor eller jobber, forteller nestleder i Senter for utvikling av varslingstjenesten, Tor Skaslien. 

– Frivillige organisasjoner, idrettslag og mange andre har stor nytte av værvarsel for å kunne planlegge sine aktiviteter, sier Skaslien.

Nå står julen for tur og vinteren er her allerede. Noen har ansvar for å brøyte veiene du kjører på. Andre har beredskap i fjellet eller på andre måter tar ansvar for vår sikkerhet og trygghet der vi ferdes.

– Vi har tro på at Værio bidrar til å ivareta samfunnsikkerheten på en veldig god måte, avslutter Skaslien. 

Meteorologisk institutt er kjent for å ha løsninger som er grundige, presise, brukervennlige og pålitelige. MET valgte CGI som samarbeidspartner, delvis fordi de har omfattende erfaring og ekspertise innen utvikling og drift av kartløsninger.

– CGI drifter flere "Geospatial Centers of Excellence" i Europa og Nord-Amerika, med sterkt fokus på avanserte løsninger innen vær og værrelaterte data. Med en solid tilstedeværelse i Norge samarbeider vi tett med både private og offentlige organisasjoner for å skape effektive resultater. Vår ekspertise har spilt en nøkkelrolle i å transformere Værio til en omfattende og tilgjengelig værtjeneste, noe som gjør den til et verdifullt verktøy for både beredskapsorganisasjoner og vanlige innbyggere, sier Karianne Hoel, leder for CGI Norge.

Nøkkelord

Kontakter

Tor SkaslienNestleder ved Senter for Utvikling av Varslingstjenesten, Meteorologisk institutt

Tel:92025029torhs@met.no

Bilder

Bildet viser at brøytebilsjåføren sjekker vær- og farevarsler på Værio.
Brøytebilsjåføren sjekker vær- og farevarsler på Værio før han legger ut på veien.
Foto: Joachim Fleischer/Skråblikk AS
Last ned bilde
Logoen til den nye nettsiden værio
MET
Last ned bilde
Bildet viser at brøytebilsjåføren sjekker vær- og farevarsler på Værio foran brøytebilen sin ute i snøen.
En brøytebilsjåfør sjekker vær- og farevarsler på Værio.
Foto: Joachim Fleischer/Skråblikk AS
Last ned bilde

Lenker

Om Meteorologiske Institutt og CGI

Meteorologiske Institutt
Siden Meteorologisk institutt ble etablert i 1866, har norske meteorologer stått sentralt i utviklingen av faget og er i dag et ledende internasjonalt kompetansemiljø.

Instituttet varsler været og forsker på vær og klima. Instituttet skal sørge for at befolkningen er i stand til å sikre liv og verdier, planlegge fremover og verne miljøet. Derfor har instituttet tett kontakt med styresmakter, næringsliv og beredskapsmyndigheter.

Felles for alt arbeidet vårt er hovedmålet om å bidra til å sikre liv og verdier.

Om CGI
CGI ble grunnlagt i 1976, og er et av verdens største konsulentselskaper innen IT- og forretningsdrift. Med 90.250 konsulenter og medarbeidere globalt leverer CGI et helhetlig tjenestetilbud som spenner fra strategisk IT- og forretningsrådgivning til systemintegrasjon, driftstjenester, forretningsprosesser og løsninger basert på egenutviklet teknologi. Vi arbeider med lokal tilstedeværelse og global kapasitet på fire kontinenter. I Norge er vi til stede på 7 ulike steder.

I regnskapsåret 2024 rapporterte CGI en omsetning på 14,68 milliarder kanadiske dollar. CGI-aksjen er notert på både TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Les mer på cgi.com.

Følg pressemeldinger fra Meteorologisk institutt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Meteorologisk institutt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Meteorologisk institutt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye