Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
Alle mobiloperatørene har allerede systemer på plass for å blokkere svindelforsøk fra egne nummer. Tidligere i år sendte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) brev til Telenor, Telia og Ice og ba dem styrke samarbeidet for å stoppe enda flere svindelforsøk. Nå har økt samarbeid ført til at mobiloperatørene kan blokkere svindelforsøk som hos andre operatører, uavhengig av hvilket norsk mobilnett numrene hører til.
– Det er gledelig at selskapene nå rapporterer at de har fått på plass bedre deling av informasjon og koordinering av «grensekontrollen» på mobiltrafikk som kommer fra utlandet, og som spoofer norske nummer. Norge er så vidt vi vet det andre landet i verden som har innført et slikt digitalt skjold, og det har allerede redusert misbruket av norske mobilnummer, sier John-Eivind Velure som er direktør i Nkom.
"Spoofing" betyr at svindlere tyvlåner mobilnummeret ditt, og på den måten ser det ut til at samtalen du mottar kommer fra et norsk nummer. Dersom nummeret ditt skulle blir «spoofet», betyr det ikke at mobilen din er hacket.
Nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel ble opprettet av Nkom i partnerskap med Økokrim i 2023, og samler myndigheter og private aktører til en felles innsats mot digital svindel. Digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Tung, sier digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem, og at det er bra at det samarbeides godt i ekspertgruppen.
–Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen i hverdagen. Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem, og nå iverksetter vi nye tiltak for å gjøre mobilsvindel vanskeligere. Vi må arbeide hardt for å få bukt med denne utfordringen, slik at folk og næringsliv kan ha tillit til den teknologiske utviklingen. Jeg har derfor gitt Nkom i oppdrag å lede en arbeidsgruppe mot digital svindel, og det er positivt at dette arbeidet nå gir resultater, sier Tung.
Etter at den koordinerte digitale "grensekontrollen" har kommet på plass, har spoofingen av norske mobilnummer falt kraftig. Imidlertid er det tydelig at tyvlånet av svenske og danske mobilnummer øker.
– Det viser at svindlerne er godt organisert og at de tilpasser seg raskt. Digital svindel bidrar til å finansiere kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker og bryter ned tilliten vi som befolkning har til teknologi og til hverandre. Tillit til digitale tjenester er helt avgjørende for å løse flere av samfunnsutfordringene fremover, sier Velure.
En undersøkelse Respons Analyse har gjort for Nkom, viser at ni av ti har blitt forsøkt svindlet det siste året. De vanligste kanalene for svindelforsøk er e-post, SMS og telefoni. Også på internettbaserte meldingstjenester som Messenger, Snapchat og WhatsApp blir folk utsatt for svindelforsøk.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?6.1.2025 14:28:49 CET | Pressemelding
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Avdekket feilrapportering i program for forsterket ekom27.11.2024 09:36:12 CET | Pressemelding
Nkom har avdekket at Telia uriktig har mottatt 8,7 millioner kroner fra staten som kompensasjon for forsterkningstiltak i en rekke kommuner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom