Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge
Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.
Partene vil samarbeide om å bygge et operasjonskonsept for godstransport, med mål om å gjennomføre testoperasjoner i en "regulatorisk sandkasse" i Norge, spesifikt mellom Stavanger og Bergen, i løpet av siste halvdel av 2025. Ved å legge til rette for testing og demonstrasjoner, vil prosjektet bidra til utvikling av kritisk kunnskap og erfaring for et bredt spekter av nøkkelaktører. Målet med denne prosessen er å teste, lære, forberede og bevise levedyktigheten av avanserte luftmobilitetsoperasjoner i et kontrollert miljø.
Samferdselsministeren: "Norge er et attraktivt marked for tidlig introduksjon."
– Det er svært gledelig at den første intensjonsavtalen om å bruke Norge som testarena for null- og lavutslipps luftfartøy nå blir inngått. Jeg vil berømme Avinor og Luftfartstilsynet for å ha tatt et nytt, viktig steg for å fase inn nye teknologier, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– At velrenommerte internasjonale aktører som Bristow og BETA ønsker å teste i Norge viser at Norge er et attraktivt marked for tidlig introduksjon av nye teknologier. Det haster å komme videre i dette arbeidet dersom vi skal nå målet om fossilfri luftfart i 2050. Det er også bakgrunnen for at regjeringen har satt av 50 millioner kroner til Avinor og Luftfartstilsynet i forslaget til statsbudsjett for 2025.
– Som luftfartsmyndighet er vi forpliktet til å ta en helhetlig tilnærming for å sikre at hele luftfartssystemet er involvert. Gjennom tett samarbeid med partene kan vi legge til rette for og støtte sikker integrering av ny teknologi. Å utvikle en avansert regulatorisk sandkasse sammen med EASA er en betydelig og givende oppgave, og vi er overbevist om at det kan støtte industrien, akselerere innovasjonsprosesser knyttet til ny mobilitet og gi oss kritisk kompetanse. Vi ser virkelig frem til dette viktige arbeidet, sier Lars Kobberstad, direktør for Luftfartstilsynet.
– Med signeringen av denne intensjonsavtalen tar vi et skritt videre på veien mot null- og lavutslippsluftfart. Avinor er svært fornøyd med at en stor aktør som Bristow og en innovativ produsent som BETA ønsker å bruke Norge som testarena. Vi har tidligere uttalt at målet var å starte testflyvninger innen 2025, og vi er nå på god vei til å nå dette målet, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
Mulighet til å oppnå verdifull erfaring
– BETA har helt fra begynnelsen tatt en praktisk tilnærming til flyvalidering, og vi ser frem til å bringe disse lærdommene til Norden, sier Patrick Buckles, BETA's salgsleder.
– Vår teknologi er designet for å være allsidig, med den hensikt å betjene alle samfunn med en lavkostnadsløsning. Med landets sofistikerte infrastruktur som bakteppe, er det en reell mulighet for at denne teknologien kan gjøre en forskjell mellom befolkningssentra i Norge. Vi er begeistret over å kunne gå foran i et samarbeid med fremragende partnere.
– Bristow er stolt over å være en del av denne viktige muligheten for Norge til å lede utviklingen av bærekraftig luftfartsteknologi, sier David Stepanek, Bristows Executive Vice President, Chief Transformation Officer.
– Dette er den eneste regulatoriske sandkassen av sitt slag i Europa og forventes å være ledende når EASA ruller ut AAM-reguleringer og operasjoner. Ved å samarbeide med nøkkelaktører i industrien, vil vi oppnå verdifull erfaring som vil bidra til å forme fremtiden for luftfart.
Testarenaens fremste mål er kunnskapsdeling, slik at hele økosystemet kan dra nytte av testene. Den har som mål å fremme samarbeid om nødvendig infrastruktur, regulatoriske rammeverk og operasjonelle prosedyrer for null- og lavutslippsfly, og sikre at hele industrien kan trekke læring av arbeidet.
Om Luftfartstilsynet
Luftfartstilsynets hovedmål er å bidra til sikker, samfunnsnyttig og bærekraftig luftfart. Som luftfartsmyndighet vil Luftfartstilsynet, i samarbeid med EASA, bidra til regulatorisk tilrettelegging og læring. Formålet er å muliggjøre sikker testing og innfasing av ny teknologi i et økosystem. Det vil også gjøre det mulig for regulatorene å identifisere behovet for regelverksendringer og sikre at godkjennings- og sertifiseringsprosesser er godt forberedt og kan gjennomføres effektivt. Luftfartstilsynet ligger i Bodø i Nord-Norge.
Om BETA Technologies
BETA Technologies er en produsent av elektrifiserte luftfartøy som skaper et nytt paradigme for transport av varer og mennesker, og gjør det grønnere, tryggere og mer effektivt. For å oppnå dette bygger vi et elektrifisert transportsystem som inkluderer netto-null, hel-elektriske fly og en landsdekkende, multimodal ladeinfrastruktur for å støtte ulike typer elektriske kjøretøy.
Sikkerhet, enkelhet og pragmatisme er kjernen i alt vi gjør, fra designet av våre produkter til vår tilnærming til markedet. Teamet bringer erfaring fra topp globale organisasjoner og tar en praktisk, tverrfaglig tilnærming til problemløsning og innovasjon. For å fremme en dyp forståelse av fly, ingeniørkunst og en tilknytning til oppdraget, har alle ansatte i BETA muligheten til å bli sertifiserte piloter uten kostnad.
BETA Technologies mediebank: https://www.beta.team/stories/
Om Bristow Group
Bristow Group Inc. er den ledende globale leverandøren av innovative og bærekraftige vertikale flyløsninger. Bristow leverer primært luftfartstjenester til et bredt spekter av offshore energiselskaper og offentlige enheter. Selskapets luftfartstjenester inkluderer personelltransport, søk og redning (SAR), medisinsk evakuering, fastvingetransport, ubemannede luftsystemer og ad hoc helikoptertjenester.
Bristow har for tiden kunder i Australia, Brasil, Canada, Chile, De nederlandske Karibiske øyer, Falklandsøyene, India, Irland, Kongeriket Saudi-Arabia, Mexico, Nederland, Nigeria, Norge, Spania, Surinam, Trinidad, Storbritannia og USA. For å lære mer, besøk www.bristowgroup.com.
Nøkkelord
Kontakter
Avinor
Margareth Aske
margareth.aske@avinor.no
Luftfartstilsynet
Hanne Risa
hanne.risa@caa.no
BETA Technologies, Inc.
Lexi Pace
apace@beta.team
Bristow Group Inc.
Investorer
Jennifer Whalen
InvestorRelations@bristowgroup.com
Media
Adam Morgan
Adam.morgan@bristowgroup.com
Dokumenter
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Stort ansiktsløft på Oslo lufthavn20.1.2025 09:32:49 CET | Pressemelding
Gjennom 2025 skal nesten samtlige restauranter på hovedflyplassen pusses opp og endre konsept. Her er listen over de nye spisestedene.
Ny fraktrute mellom Kina og Norge styrker handel og sjømateksport16.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Tidlig om morgenen 14. januar 2025 tok et fraktfly fra SF Airlines av fra Ezhou Huahu internasjonale lufthavn i Kina, med kurs mot Oslo lufthavn. Dette markerer den offisielle åpningen av fraktruten Ezhou–Oslo. – Det er første gang SF Airlines flyr til Norge, og det er også Ezhous første fraktrute til Norge, sier cargo-sjef i Avinor, Eva Beate Lande.
Luftfarten i 2024: 5 prosent vekst totalt, og store variasjonar mellom lufthamnene14.1.2025 13:36:08 CET | Pressemelding
I 2024 reiste 51 millionar passasjerar til og frå Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på fem prosent samanlikna med 2023. Talet på utanlands reisande auka med ni prosent, og innanlands auka med to prosent i fjor.
Luftfartstalen 20257.1.2025 15:49:03 CET | Aktuelt
Tirsdag 7. januar ble for første gang luftfartstalen i regi av Avinor avholdt på Trekanten i Oslo. Ca 50 bransjekollegaer og journalister trosset “snøværet” og møtte opp, og under kan du lese talen fra konsernsjef Abraham Foss i sin helhet.
Hainan Airlines gjenopptar direkteflyvninger mellom Beijing og Oslo2.1.2025 16:24:23 CET | Pressemelding
Hainan Airlines (HU) kunngjør at de gjenopptar sine direkteflyvninger mellom Beijing (PEK) og Oslo lufthavn (OSL) fra 22. mars 2025. Dette markerer en viktig milepæl for norsk reiseliv, sjømatnæring og forbindelsen mellom Norge og Kina.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom