Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge
Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.
Partene vil samarbeide om å bygge et operasjonskonsept for godstransport, med mål om å gjennomføre testoperasjoner i en "regulatorisk sandkasse" i Norge, spesifikt mellom Stavanger og Bergen, i løpet av siste halvdel av 2025. Ved å legge til rette for testing og demonstrasjoner, vil prosjektet bidra til utvikling av kritisk kunnskap og erfaring for et bredt spekter av nøkkelaktører. Målet med denne prosessen er å teste, lære, forberede og bevise levedyktigheten av avanserte luftmobilitetsoperasjoner i et kontrollert miljø.
Samferdselsministeren: "Norge er et attraktivt marked for tidlig introduksjon."
– Det er svært gledelig at den første intensjonsavtalen om å bruke Norge som testarena for null- og lavutslipps luftfartøy nå blir inngått. Jeg vil berømme Avinor og Luftfartstilsynet for å ha tatt et nytt, viktig steg for å fase inn nye teknologier, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– At velrenommerte internasjonale aktører som Bristow og BETA ønsker å teste i Norge viser at Norge er et attraktivt marked for tidlig introduksjon av nye teknologier. Det haster å komme videre i dette arbeidet dersom vi skal nå målet om fossilfri luftfart i 2050. Det er også bakgrunnen for at regjeringen har satt av 50 millioner kroner til Avinor og Luftfartstilsynet i forslaget til statsbudsjett for 2025.
– Som luftfartsmyndighet er vi forpliktet til å ta en helhetlig tilnærming for å sikre at hele luftfartssystemet er involvert. Gjennom tett samarbeid med partene kan vi legge til rette for og støtte sikker integrering av ny teknologi. Å utvikle en avansert regulatorisk sandkasse sammen med EASA er en betydelig og givende oppgave, og vi er overbevist om at det kan støtte industrien, akselerere innovasjonsprosesser knyttet til ny mobilitet og gi oss kritisk kompetanse. Vi ser virkelig frem til dette viktige arbeidet, sier Lars Kobberstad, direktør for Luftfartstilsynet.
– Med signeringen av denne intensjonsavtalen tar vi et skritt videre på veien mot null- og lavutslippsluftfart. Avinor er svært fornøyd med at en stor aktør som Bristow og en innovativ produsent som BETA ønsker å bruke Norge som testarena. Vi har tidligere uttalt at målet var å starte testflyvninger innen 2025, og vi er nå på god vei til å nå dette målet, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
Mulighet til å oppnå verdifull erfaring
– BETA har helt fra begynnelsen tatt en praktisk tilnærming til flyvalidering, og vi ser frem til å bringe disse lærdommene til Norden, sier Patrick Buckles, BETA's salgsleder.
– Vår teknologi er designet for å være allsidig, med den hensikt å betjene alle samfunn med en lavkostnadsløsning. Med landets sofistikerte infrastruktur som bakteppe, er det en reell mulighet for at denne teknologien kan gjøre en forskjell mellom befolkningssentra i Norge. Vi er begeistret over å kunne gå foran i et samarbeid med fremragende partnere.
– Bristow er stolt over å være en del av denne viktige muligheten for Norge til å lede utviklingen av bærekraftig luftfartsteknologi, sier David Stepanek, Bristows Executive Vice President, Chief Transformation Officer.
– Dette er den eneste regulatoriske sandkassen av sitt slag i Europa og forventes å være ledende når EASA ruller ut AAM-reguleringer og operasjoner. Ved å samarbeide med nøkkelaktører i industrien, vil vi oppnå verdifull erfaring som vil bidra til å forme fremtiden for luftfart.
Testarenaens fremste mål er kunnskapsdeling, slik at hele økosystemet kan dra nytte av testene. Den har som mål å fremme samarbeid om nødvendig infrastruktur, regulatoriske rammeverk og operasjonelle prosedyrer for null- og lavutslippsfly, og sikre at hele industrien kan trekke læring av arbeidet.
Om Luftfartstilsynet
Luftfartstilsynets hovedmål er å bidra til sikker, samfunnsnyttig og bærekraftig luftfart. Som luftfartsmyndighet vil Luftfartstilsynet, i samarbeid med EASA, bidra til regulatorisk tilrettelegging og læring. Formålet er å muliggjøre sikker testing og innfasing av ny teknologi i et økosystem. Det vil også gjøre det mulig for regulatorene å identifisere behovet for regelverksendringer og sikre at godkjennings- og sertifiseringsprosesser er godt forberedt og kan gjennomføres effektivt. Luftfartstilsynet ligger i Bodø i Nord-Norge.
Om BETA Technologies
BETA Technologies er en produsent av elektrifiserte luftfartøy som skaper et nytt paradigme for transport av varer og mennesker, og gjør det grønnere, tryggere og mer effektivt. For å oppnå dette bygger vi et elektrifisert transportsystem som inkluderer netto-null, hel-elektriske fly og en landsdekkende, multimodal ladeinfrastruktur for å støtte ulike typer elektriske kjøretøy.
Sikkerhet, enkelhet og pragmatisme er kjernen i alt vi gjør, fra designet av våre produkter til vår tilnærming til markedet. Teamet bringer erfaring fra topp globale organisasjoner og tar en praktisk, tverrfaglig tilnærming til problemløsning og innovasjon. For å fremme en dyp forståelse av fly, ingeniørkunst og en tilknytning til oppdraget, har alle ansatte i BETA muligheten til å bli sertifiserte piloter uten kostnad.
BETA Technologies mediebank: https://www.beta.team/stories/
Om Bristow Group
Bristow Group Inc. er den ledende globale leverandøren av innovative og bærekraftige vertikale flyløsninger. Bristow leverer primært luftfartstjenester til et bredt spekter av offshore energiselskaper og offentlige enheter. Selskapets luftfartstjenester inkluderer personelltransport, søk og redning (SAR), medisinsk evakuering, fastvingetransport, ubemannede luftsystemer og ad hoc helikoptertjenester.
Bristow har for tiden kunder i Australia, Brasil, Canada, Chile, De nederlandske Karibiske øyer, Falklandsøyene, India, Irland, Kongeriket Saudi-Arabia, Mexico, Nederland, Nigeria, Norge, Spania, Surinam, Trinidad, Storbritannia og USA. For å lære mer, besøk www.bristowgroup.com.
Nøkkelord
Kontakter
Avinor
Margareth Aske
margareth.aske@avinor.no
Luftfartstilsynet
Hanne Risa
hanne.risa@caa.no
BETA Technologies, Inc.
Lexi Pace
apace@beta.team
Bristow Group Inc.
Investorer
Jennifer Whalen
InvestorRelations@bristowgroup.com
Media
Adam Morgan
Adam.morgan@bristowgroup.com
Dokumenter
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Pakketabbene du bør unngå i juleutfarten12.12.2024 09:26:26 CET | Pressemelding
Usikker på reglene for julegaver i bagasjen? Her er tipsene du bør huske på om du skal fly i julen.
Framleis vekst i passasjertrafikken11.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
4 millionar passasjerar reiste til, frå og over Avinor sine flyplassar i november. Dette er ein auke på 5 prosent samanlikna med november i 2023. Også så langt i år er auken 5 prosent, samanlikna med same periode i 2023.
Sammen skal de skape Nordens mest attraktive markedsarena28.11.2024 09:41:18 CET | Pressemelding
Avinor har valgt Clear Channel til å utvikle og drifte reklamearenaene på de fire største lufthavnene i Norge. Gjennom en felles innsats skal partene skape en markedsarena som setter en ny standard for flyplasser i Norden.
Tredje kvartal 2024: Rammebetingelser som gir tilstrekkelig handlingsrom27.11.2024 12:15:00 CET | Pressemelding
I november 2023 anerkjente Samferdselsdepartementet at Avinor hadde behov for betydelige forbedringer i sine rammevilkår, for å unngå omfattende nedskrivinger av verdier. Regjeringen varslet at den ville vurdere en rekke mulige tiltak for fremleggelse i forslaget til statsbudsjett for 2025. I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen realvekst i Avinors avgifter, som det viktigste virkemiddelet for å oppnå nødvendig resultatforbedring.
Passasjervekst i oktober, størst vekst i utanlandstrafikken12.11.2024 14:00:00 CET | Pressemelding
4,7 millionar passasjerar reiste til og frå Avinor sine flyplassar i oktober. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med oktober i 2023. Det er også 4 prosent auke i talet på passasjerar når ein ser på tala hittil i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom