- Vi får alltid hjelp
OTTA: - Servicen vi får her på Scania Otta, er upåklagelig, sier Rune Sletten. Han startet Dovre Bud & Vare som han nå driver sammen med broren Kim.

Dovre Bud & Vare har fått et enda tettere forhold til Scania på Otta i årenes løp. Ikke har de bare vært kunde siden oppstarten i 2016, men for to år siden ble de leietaker og nabo til Scania-verkstedet. Nå har de en bilpark med 13 Scaniaer av totalt 22 lastebiler.
- Vi har aldri hatt problemer med å få hjelp hvis noe uforutsett har oppstått. Det er det aller viktigste for oss, sier Rune Sletten. Mange av bilene går på nattestid til Oslo-området og er tilbake på Otta grytidlig om morgenen. En god del av bilene går også to skift i døgnet og rekker knapt å bli kalde i løpet av uka.
Enkel løsning
Etter at de fikk kontor og parkerer bilene på samme tomt som Scania holder til, ble logistikken om mulig enda enklere. Nå holder det å sende melding til Scania-folkene. De låser seg inn, henter nøkkel til riktig bil og fikser det som må gjøres før den skal på veien igjen senere på dagen.

- Også er det jo en fantastisk bra delelogistikk her da, sier Rune og flirer godt. Det er nettopp hans biler som frakter alle deler som er bestilt fra sentrallageret til Scania på Otta hver natt, fra terminalen til Bring utenfor Oslo.
Stort nedslagsfelt
Det er lange distanser i distriktet til Scania Otta. De er det naturlige knutepunktet i Gudbrandsdalen som forbinder Midt-Norge med Østlandet og Nord-Vestlandet. Med vaktbilen dekker de helt fra Ringebu i sør til Oppdal i nord. Vestover er det Sognefjellet og Bjorli som er det naturlige veiskillet.
- Vi har forholdsvis mange oppdrag med servicebilen. Det går veldig i perioder hvor mange utrykninger det er på den, sier Joakim Kristensen som er kundemottager på Otta. Den sentrale beliggenheten som Otta har, gjør også at det er mange drop-in besøk på verkstedet.
En av de som har hatt glede av det er Vegar Pedersen fra Thore Magnussen & sønn i Nordland.

- Jeg kjører forbi her ganske ofte. Nå kom det opp en gul motorlampe som det var greit å få sjekket ut, sier han.
Generasjonsskifte
Scania Otta har åtte ansatte, i tillegg til at de deler distriktssjef og verksmester med avdelingen på Lillehammer. I løpet av de siste årene har det vært et generasjonsskifte, og kundemottager Kristensen er nå den med lengst fartstid i avdelingen.
Han begynte som mekaniker i 2017. Nå er han den første kundene møter når de kommer inn dørene på Otta, og han er den som fordeler jobbene. Fordi Otta er en forholdsvis liten avdeling, er ikke verkstedet så mange skrittene unna.
Rekrutteringsfokus
Det har vært tøff kamp om arbeidskraften i Gudbrandsdalen i mange år. Nå har det løsnet for Scania på Otta, og de har blant annet fått to nye lærlinger. De er godt i gang med utdanningsløpet med Joakim Kristensen som sin faglige veileder. Hans oppgave er å bistå dem med resten av Scanias interne opplæringssystemer på veien mot fagbrevet.

Anlegget til Norsk Scania Otta ble bygget av Lågen Diesel, som var Scania-forhandleren i distriktet på 70-tallet. Det har vært flere utbyggingsrunder og har i alle år hatt flere leietakere.
I vår gjorde de ansatte et skikkelig ansiktsløft på hele verkstedet. Absolutt alt ble skrudd ned fra veggene og hele lokalet ble vasket ned før alt ble malt opp igjen. I løpet av kort tid hadde mekanikerne på Otta fått et av Scanias lyseste og triveligste verksteder å jobbe i.
Stor endring
Arild Tullut, som driver Gudbrandsdal Frakt AS (GDF), er også en lokal kunde som bruker Scania Otta mye. Han har 12 Scania som går opp mot 250.000 kilometer i året for de som kjøres mest.

GDF prøver å få gjort det aller meste på Otta, men har et par biler som går med Hamar som utgangspunkt. I tillegg kjøper de bilene på Hamar, så de bruker verkstedet der litt også.
- Verkstedet betyr egentlig alt for oss. Det å slippe inn når det har skjedd noe er det viktigste, sier Arild Tullut. Han opplever enda bedre service og tilgjengelighet på Otta nå enn tidligere.

Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Første bil og ladeanlegg for MCS16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
VESTBY: ASKO åpner Norges første ladere for den nye MCS-standarden for hurtiglading på Vestby. Den første lastebilen som er tilpasset den nye standarden, er det Norsk Scania og Scania Pilot Partner som leverer.
Scania og VA365 gjør samarbeidet tettere24.9.2025 09:24:49 CEST | Pressemelding
HAMAR: VA365-konsernet og Norsk Scania har inngått en ny rammeavtale. VA365 satser tungt på utslippsfrie løsninger for sine kunder, og Scania vil være hovedleverandør av chassis i årene som kommer.
Scania tilbyr elektriske løsninger til industriformål19.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker sin elektriske portefølje med lanseringen av selskapet Scania Industrial Batteries, med hovedkontor i Sverige. Den nye organisasjonen er dedikert til terreng- og industrielle applikasjoner som gruvedrift, konstruksjon og materialhåndtering.
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom