Flere tiltak skal gi bedre driftsstabilitet for jernbanen
Jernbanedirektoratet har hatt et pågående arbeid for å forbedre driftsstabiliteten på jernbanen. 27. oktober leverte de en rapport til Samferdselsdepartementet med en oversikt over om lag 50 tiltak som allerede pågår eller skal iverksettes for å bidra til å redusere forsinkelser og innstillinger på jernbanen.
– Målet vårt er å få jernbanen til å fungere bedre for både passasjerer og de som frakter varer. Dette er arbeid som tar lang tid før det virker skikkelig. Det er derfor viktig å identifisere tiltak som kan gi bedre driftsstabilitet også på kort sikt. Denne rapporten et sentralt verktøy for det videre arbeidet i et program for bedre driftsstabilitet med togselskapene og andre aktører på jernbanen, som ledes av Jernbanedirektoratet. I det videre arbeidet blir det viktig med fokus på hvordan effektene av tiltak kan følges opp sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Flere av tiltakene som Jernbanedirektoratet peker på i rapporten er store, kjente tiltak som vil gi effekt på lang sikt, som nytt signalsystem og økt vedlikehold. Andre tiltak er mindre, men vil kunne gi raskere effekt.
I planen er tiltakene sortert etter årsak, hvilken virksomhet som har ansvar for å gjennomføre tiltaket og hvorvidt tiltakene får effekt på umiddelbar, kort, mellomlang eller lang sikt.
Godt samarbeid i sektoren
– Jernbanedirektoratet jobber godt sammen med aktørene i sektoren for å forbedre situasjonen. Her jobber alle sammen med å snu alle steiner for styrke driftsstabiliteten og drar i samme retning, sier samferdselsministeren.
Han trekker særlig frem enkle lokale tiltak som Bane NOR gjennomfører etter dialog med togoperatørene. Andre viktige tiltak er blant annet knyttet til å øke kapasiteten på verksteder.
Bedre vinterberedskap på Østlandet
– Forrige vinter skapte store utfordringer for togtrafikken, og gjorde at vi kom skjevt ut fra hoppkanten med punktligheten for i år. Hele sektoren samarbeider med planer for bedre beredskap og felles vinterøvelse, sier Nygård.
Det arbeides med et «aksjonskort » for ekstreme snøfall, der det også skal prioriteres hvilke linjer som skal holdes åpne. Dette innebærer også at Bane NOR vil redusere trafikken på enkelte linjer ved ekstremt vintervær. Bane NOR har oppdatert sin vinterberedskapsplan med flere operative ressurser og nye maskiner. Kapasiteten på feilretting og vedlikehold på arbeidsmaskiner er også økt.
Fakta:
Av nyere tiltak finner vi blant annet:
- Utvikle mer robuste produksjonsplaner hos togoperatører, med mer realistiske vendetider og stasjonsopphold, og som tar bedre hensyn til midlertidige kjøremønster, saktekjøringer mm. Dette vil gi mer realistiske og robuste ruteplaner og færre forsinkelser.
- Flere tiltak på Alnabru godsterminal, som utvidelse og oppgradering av verkstedet og optimalisering av arealutnyttelsen. Tog som kjører for sent ut fra Alnabru er en hyppig årsak til forsinkelser på godstog.
- Vy har økt bemanning og kapasitet i verkstedene og etablert mobile vedlikeholdsteam som kan reparere enkle feil på togmateriell lokalt.
- Bane NOR arbeider med å dele opp signalområdene på Oslo S og Oslo-tunnelen slik at signalfeil får mindre konsekvenser for togtrafikken.
Av kjente og pågående tiltak finner vi blant annet:
- Bane NORs tiltak rettet mot feil på infrastruktur (vedlikehold og fornying), ERTMS, og oppgradering av togmateriell.
- Bane NOR og togoperatørene har etablert en arena for dialog om små, konkrete tiltak for å forbedre driftsstabiliteten på ulike strekninger. Det har resultert i flere mindre tiltak som ny omstigningsrampe på Høvik stasjon, nye prioriteringsregler for trafikkstyring på Lillestrøm stasjon, repbaliser på Bryne stasjon, nye rutiner for varsling når tog ikke ferdigstilles innen tildelt tid og verktøy for analyse av historiske saktekjøringer.
- Jernbanedirektoratet og Bane NOR arbeider også med å innlemme Mindre strakstiltak i avtaleverket mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR , i effektpakkeavtalen for Mindre investeringer, for at Bane NOR skal få økonomisk handlingsrom til å utføre disse mindre tiltakene som vil kunne gi relativt raskt effekt.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noDokumenter
Lenker
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Veiåpning: Samferdselsministeren klippet snora for E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest6.6.2025 12:47:41 CEST | Pressemelding
Fredag 6. juni markerte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård den offisielle åpningen av den nye firefelts motorveien på E39 mellom Lyngdal øst og Lyngdal vest – en 9,7 kilometer lang strekning.
Vil redusere utslippene fra luftfarten20.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil innføre økte krav til biodrivstoff i luftfarten ved å implementere ReFuelEU Aviation.
Oppstart for E134 Røldal – Seljestad19.5.2025 13:55:53 CEST | Pressemelding
Måndag 19. mai sette samferdselsminister Jon-Ivar Nygård første spadestikk for strekninga E134 Røldal - Seljestad. – Dette er første etappe for ein ny og tryggare veg mellom Seljestad og Røldal – eit prosjekt som vil få stor betydning for heile regionen, og for aust/vest-forbindinga i landet, sa Nygård under markeringa.
Offisiell oppstart av arbeid med ny E6 forbi Lillehammer16.5.2025 13:03:32 CEST | Pressemelding
- E6 binder landet sammen fra nord til sør – dette er en av landets viktigste hovedveier. Målet er å få folk og varer fram raskere og tryggere. Det er bra for næringslivet, for innlandet og for alle de som bruker veien i hverdagen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Revidert nasjonalbudsjett 2025: Foreslår auka støtte for å sikre godstogoperatørane15.5.2025 10:45:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å auke løyvingane til godstogoperatørar med 100 millionar kroner. 70 millionar kroner er foreslått i kompensasjon for den langvarige innstillinga av godstrafikken på Dovrebanen tidlegare i år, og 30 millionar kroner er foreslått til tilskotsordninga for å overføre gods frå veg til jernbane.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom