Medietilsynet sanksjonerer tre lokale kringkastere
To lokal-tv-kanaler har fått advarsel og en lokalradio-kanal må betale gebyr etter at Medietilsynet har hatt tilsyn med reklamereglene hos lokale kringkastere.
Medietilsynet har i år ført tilsyn med seks lokal-tv-kanaler og 13 lokalradio-kanaler. Tilsynet avdekket flere forhold i strid med regelverket. Totalt er det avdekket brudd hos ni kringkastere. Tre av disse får sanksjoner. Ulovlige sponsorplakater på tv og manglende identifisering av reklame på radio er regelbrudd som går igjen.
– Ved slike brudd gir Medietilsynet i første omgang normalt råd og veiledning. Er bruddene alvorlige eller gjentagende kan det være aktuelt med sanksjon. Tilsynet vi har gjort i år, viser at det er et stort behov for veiledning blant lokale radio- og tv-stasjoner, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Tre får sanksjon
To lokal-tv-kanaler får sanksjon i form av advarsel. Både Trønder-TV og TV Vest Rogaland hadde sponsorplakater med ulovlig tilleggsinformasjon. Begge disse kanalene fikk veiledning etter tilsyn i fjor, og får en advarsel nå, siden de bryter den samme bestemmelsen i år som i fjor.
– Hensikten med disse reglene er at publikum skal få informasjon om at et program er sponset uten at sponsorplakaten blir en arena for overdreven reklame. Derfor er det viktig at plakatene ikke har slagord eller ekstra informasjon. Når denne regelen ikke er fulgt, selv etter veiledning, gir vi to tv-kanaler advarsel, sier Sekkelsten.
Radio Midtfylket får sanksjon i form av gebyr fra Medietilsynet. Kanalen leverte ikke lydopptak til tilsynets kontroll, og får derfor et gebyr på 10 216 kroner. De seks andre radiokanalene der tilsynet avdekket brudd på reglene får veiledning av Medietilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Nå kan lokale lyd- og bildemedier søke om 23,8 millioner kroner10.12.2024 10:02:45 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå opp for at lokalradio og lokal-tv kan søke om støtte for 2025. Støtte kan også tildeles podkast og ikke-direktesendte bildeprogram som retter seg mot et lokalt publikum.
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom