Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Års-innspurt: Nybilsalget topper trolig 2023

Del

Farten i nybilsalget har økt nærmest dag for dag i november, og måneden endte med 
11 689 førstegangsregistrerte nye personbiler. Det er 13 prosent flere enn i november i fjor. Én måned før «årsoppgjøret», ser det ut til at nybilsalget totalt i 2024 vil få en liten økning fra 2023.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock
Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Ved utgangen av november var det registrert 115 039 nye personbiler, og det er 0,2 prosent flere enn på samme tid i fjor. Elbilandelen er nå på hele 89,3 prosent for året så langt, og i november var elbilandelen av nybilsalget på 93,6 prosent.

Politikk og incentiver har styrt retningen

- Norge holder verdensrekorden den ene måneden etter den andre. Ingen er i nærheten av så høye elbiltall. En politikerstyrt retning og incentiver har gjort det mulig. Skal trenden fortsette slik at vi når det vedtatte 2025-målet om at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler, så må både politikk, avgiftsnivå og incentiver videreføres, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

- Kan ikke late som at alt er på plass

- På den annen side bør det kanskje fortsatt være åpning for, selv om ikke alle er enige eller liker å høre det, at kanskje rundt 95 prosent elbiler er godt nok foreløpig. Vi kan ikke late som at all infrastruktur er på plass og at dagens elbiler dekker alles behov.

- Derfor bør kanskje ikke alle typer kjøretøyer være elektriske med det aller første. Rett og slett fordi elbiler fortsatt ikke kan håndtere alle oppgaver for enkelte brukere. Både geografiske og klimatiske forhold og spesielle behov viser det. Beredskapskjørtøy er bare ett eksempel, sier han, men påpeker at for de absolutt fleste vil elbilen være riktig valg.

null

Andre halvår ga fart i nybilsalget

I første halvår gikk det relativt tungt for bilbransjen, og for mange som ønsket seg ny bil satt det langt inne å prioritere nybilkjøp på grunn av både dyrtid og høye renter. I andre halvår har nybilsalget fått ny fart, og signaler om litt lysere økonomiske tider kan ha bidratt til at flere nå realiserer ønsket om en ny bil.

- Nybilsalget tar seg ofte opp i andre halvår. Nå peker pilene i den retningen også for 2024, og trolig ender vi opp ganske nær vår prognose på 130 000 nye personbiler i år. Det er et positivt signal for bilbransjen, men også et tegn på en forsiktig økonomisk optimisme blant folk, sier Solberg Thorsen. Fjoråret endte med snaut 127 000 nye personbiler, langt bak rekordårene 2021 og 2022.

null

Biler på lager og kortere leveringstid

- Nå er det mange nye biler på lager, og leveringstiden er generelt mye kortere enn den var i en lang periode. Og mange forhandlere har gode tilbud med attraktive rente- og betalingsbetingelser til nybilkjøpere. Mange har utsatt bilkjøpet, men nå er det kjøpers marked, noe som trekker kjøpelystne til bilbutikkene. Det viser registreringstallene tydelig, sier Øyvind Solberg Thorsen, som legger til:
- Det er verdt å merke seg at Norge sannsynligvis har de laveste prisene på elbiler i hele Europa, noe som bidrar til forklaringen på at elektrifiseringen går saktere på kontinentet enn her hjemme.

null

Rundt en halv million eierskifter

Ved utgangen av november har snaut 466 000 personbiler skiftet eier. Selv om det er en liten nedgang i forhold til samme periode i fjor, har antallet ligget stabilt på dette nivået de siste årene. Antall eierskifter på bensin- og dieselbiler går ned, samtidig som antallet øker for elbiler. Det henger naturlig sammen med elektrifiseringen av personbilbestanden som pågår. Hvert år skifter rundt 18 prosent av bilparken på drøyt 2,8 millioner personbiler eier.

Elbiler dominerer bruktimporten

Selv om bruktimport av personbiler har gått kraftig ned i de senere årene – tidligere ble det gjerne importert rundt 25 000 brukte personbiler årlig – så har bruktimporten økt både i november og for året så langt. Drøyt 5 600 personbiler var bruktimportert til Norge ved inngangen til desember, og det er 46,8 prosent flere enn på samme tid i fjor.
- Elbilmodeller som allerede er populære i Norge dominerer, og elbilene utgjør så langt i år over 62 prosent av bruktimporten. Gjennomsnittsalderen for disse elbilene er 1,75 år, så det handler om relativt nye biler, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Flere varebiler, men el-andelen ned

Også salget av nye varebiler har totalt en økning så langt i år (+ 2,1 prosent), selv om november i antall lå hele 33 prosent bak samme måned i 2023. Av 25 308 nye varebiler ved inngangen til desember, var 69,5 prosent dieselbiler. Mens dieselandelen har økt i 2024, har andelen el-varebiler gått ned med 7,0 prosent hittil i år.

null

Nøkkelord

Kontakter

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye