Statens vegvesen

Høy fart og potensiale for ulykker i Bodøtunnelen - starter måling

Del

Den 4. desember starter Statens vegvesen gjennomsnittsfartsmåling av fart, kjent som streknings–ATK, i Bodøtunnelen. Høy fart og et potensiale for ulykker er årsaken til sikkerhetstiltaket.

Streknings-ATK settes opp på strekninger som har mange ulykker med drepte og hardt skadde, og i tunneler der ulykkespotensialet er høyt, og hvor det har vært målt høye hastigheter over tid.
Streknings-ATK settes opp på strekninger som har mange ulykker med drepte og hardt skadde, og i tunneler der ulykkespotensialet er høyt, og hvor det har vært målt høye hastigheter over tid. Statens vegvesen

–Det har i mange år vært problemer med for høy fart i Bodøtunnelen, der politiet har beslaglagt mange førerkort og bøtelagt førere, sier seksjonsleder Hilde Halås Hasseløsæther i Statens vegvesen. – Denne uken gjør vi de siste tekniske testene, og så starter vi med gjennomsnittsmålinger av fart i Bodøtunnelen på Rv. 80. - Med dette tiltaket håper vi å bedre sikkerheten til trafikantene, sier hun.

Strekningen som kontrolleres er ca. 3 km lang, og går gjennom hele tunnelen. Oppstartstidspunkt er satt til onsdag 4. desember kl. 12:00.

Potensiale for halvering av ulykkene

Streknings-ATK settes opp på strekninger som har mange ulykker med drepte og hardt skadde, og i tunneler der ulykkespotensialet er høyt, og hvor det har vært målt høye hastigheter over tid.

Automatisk trafikkontroll er et av de mest effektfulle trafikksikkerhetstiltakene. Rapporter fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har vist en nedgang på opp til 54 prosent færre hardt skadde og drepte, der det er etablert.

Dette er tredje strekning med måling av gjennomsnittshastighet i Nordland de siste par årene. I 2023 var det oppstart i Korgfjelltunnelen, og mellom Melbu og Stokmarknes. Dette har hatt positiv effekt på fartsnivået disse stedene, og det er ventet samme virkning på fartsnivået i Bodøtunnelen etter åpning av det nye ATK-anlegget der.

Slik gjennomføres målingene

Gjennomsnittshastigheten vil bli målt i begge retninger i Bodøtunnelen, og alle kjøretøy fotograferes både når de kjører inn i og ut av en av tunnelen. For å finne gjennomsnittsfarten, måles tiden mellom de to kameraene, og så regnes farten ut mellom de to punktene.

Bildene av kjøretøyene som ikke har overskredet fartsgrensen, blir slettet umiddelbart.

- Dersom man kjører for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen, forklarer Halås Hasseløsæther.

Strekningene skiltes

Skilt for streknings-ATK som blir satt opp i forkant av strekningen har 2 kamerasymbol, samt underskilt med ordet ”Strekningsmåling i tunnel”.

Statens vegvesen og politiet samarbeider

Det er Statens vegvesen som sørger for oppsett og drift av fotoboksene, inklusiv fotografering av overtredelsene. Politiet har ansvaret for å følge opp de straffbare forholdene som blir avdekket.

Les mer om strekningsmåling av fart.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Transport og samfunn

* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)

Tel:953 00 727pressetos@vegvesen.no

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye