2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Cirka 3.200 barn og unge i alderen 9-18-år fra vel 120 skoler landet rundt, har svart på spørsmål blant annet om bruk av sosiale medier, apper og gaming, skadelig påvirkning på nett, nyhetsbruk og forhold til reklame og influensere.
Blant funnene i årets undersøkelse er at barn får mobiltelefon stadig tidligere. Mange har tilgang til sosiale medier, selv om de er yngre enn aldersgrensen er 13 år. Sosiale medier er også kanalen der barn og unge hyppigst konsumerer nyheter. Videre viser undersøkelsen at flere barn og unge har sett skremmende eller voldelig bilder og filmer nå enn for to år siden, og at gutter spiller dataspill oftere enn jenter. Flere barn enn i 2022 forteller at foreldrene sjekker hvilke apper de har lastet ned, og flere sier også at foreldrene sjekker brukeren deres i sosiale medier.
– Disse undersøkelsene gir oss verdifull innsikt i barn og unges medievaner og hvilke utfordringer de møter i det digitale landskapet. Dette er nyttig kunnskap både for framtidig politikkutforming og for å kunne gi kunnskapsbaserte råd både til barn, foreldre og yrkesgrupper som jobber med barn, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Også foreldre blir spurt
Samtidig som barna selv får svare på spørsmål om sine medievaner og refleksjoner rundt egen mediehverdag, spør Medietilsynet foreldrene om den samme tematikken. Vel 2.500 foreldre til barn fra 1 til 17 år har deltatt i undersøkelsen Foreldre og medier 2024.
At mange foreldre ikke vet hvilke aldergrenser som gjelder for sosiale medier, er blant funnene i årets undersøkelse. Videre kommer det fram at jo eldre barna blir, jo vanskeligere synes mange foreldre det er å ha oversikt over barnas digitale liv.
Undersøkelsen viser også at kun én av fem foreldre mener at myndighetene tar nok ansvar for å beskytte barn og unge på nett via regulering av tjenester og apper.
– Slik situasjonen er i dag, har ikke norske barn godt nok rettsvern på digitale plattformer. Derfor er det bra at det nå er kommet nye regler i EU som pålegger de globale aktørene et større ansvar for å beskytte barn og unge blant annet i sosiale medier. Nå blir det viktig med rask implementering og effektiv håndheving av disse regelverkene i Norge, sier Velsand.
Videre har regjeringen foreslått å øke aldersgrensen for når barn kan opprette egen bruker i sosiale medier fra 13 til 15 år, og ønsker også se på muligheten for å lovfeste en absolutt aldersgrense.
Medietilsynet har undersøkt barn og unges medievaner siden 2003, og siden 2006 er undersøkelsen gjort annethvert år. Hele rapporten Barn og medier 2024 finnes her, mens det er lenke til Foreldre og medier 2024 her.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet sanksjonerer tre lokale kringkastere6.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To lokal-tv-kanaler har fått advarsel og en lokalradio-kanal må betale gebyr etter at Medietilsynet har hatt tilsyn med reklamereglene hos lokale kringkastere.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom