2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.

Cirka 3.200 barn og unge i alderen 9-18-år fra vel 120 skoler landet rundt, har svart på spørsmål blant annet om bruk av sosiale medier, apper og gaming, skadelig påvirkning på nett, nyhetsbruk og forhold til reklame og influensere.
Blant funnene i årets undersøkelse er at barn får mobiltelefon stadig tidligere. Mange har tilgang til sosiale medier, selv om de er yngre enn aldersgrensen er 13 år. Sosiale medier er også kanalen der barn og unge hyppigst konsumerer nyheter. Videre viser undersøkelsen at flere barn og unge har sett skremmende eller voldelig bilder og filmer nå enn for to år siden, og at gutter spiller dataspill oftere enn jenter. Flere barn enn i 2022 forteller at foreldrene sjekker hvilke apper de har lastet ned, og flere sier også at foreldrene sjekker brukeren deres i sosiale medier.
– Disse undersøkelsene gir oss verdifull innsikt i barn og unges medievaner og hvilke utfordringer de møter i det digitale landskapet. Dette er nyttig kunnskap både for framtidig politikkutforming og for å kunne gi kunnskapsbaserte råd både til barn, foreldre og yrkesgrupper som jobber med barn, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Også foreldre blir spurt
Samtidig som barna selv får svare på spørsmål om sine medievaner og refleksjoner rundt egen mediehverdag, spør Medietilsynet foreldrene om den samme tematikken. Vel 2.500 foreldre til barn fra 1 til 17 år har deltatt i undersøkelsen Foreldre og medier 2024.
At mange foreldre ikke vet hvilke aldergrenser som gjelder for sosiale medier, er blant funnene i årets undersøkelse. Videre kommer det fram at jo eldre barna blir, jo vanskeligere synes mange foreldre det er å ha oversikt over barnas digitale liv.
Undersøkelsen viser også at kun én av fem foreldre mener at myndighetene tar nok ansvar for å beskytte barn og unge på nett via regulering av tjenester og apper.
– Slik situasjonen er i dag, har ikke norske barn godt nok rettsvern på digitale plattformer. Derfor er det bra at det nå er kommet nye regler i EU som pålegger de globale aktørene et større ansvar for å beskytte barn og unge blant annet i sosiale medier. Nå blir det viktig med rask implementering og effektiv håndheving av disse regelverkene i Norge, sier Velsand.
Videre har regjeringen foreslått å øke aldersgrensen for når barn kan opprette egen bruker i sosiale medier fra 13 til 15 år, og ønsker også se på muligheten for å lovfeste en absolutt aldersgrense.
Medietilsynet har undersøkt barn og unges medievaner siden 2003, og siden 2006 er undersøkelsen gjort annethvert år. Hele rapporten Barn og medier 2024 finnes her, mens det er lenke til Foreldre og medier 2024 her.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM7.3.2025 14:19:59 CET | Pressemelding
TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.
Medietilsynet får tilsynsansvar for DSA28.2.2025 14:14:55 CET | Pressemelding
Regjeringen har besluttet at Medietilsynet, Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Nkom får ansvaret for å håndheve EU-forordningen Digital Services Act (DSA) når regelverket blir en del av norsk rett. Nkom blir norsk DSA-koordinator.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom