Ferdig med å sikre rv. 7 brua over Kvinda i Ål kommune
Statens vegvesen har gjort omfattende sikringstiltak for rv. 7 brua og elveløpet etter skadene og svakhetene som ble avdekket etter ekstremværet Hans.
Kvinda er en uregulert elv og starter fra Stokksennvatnet, som ligger 952 meter over havet og renner cirka 10 kilometer ned til Hallingdalselva i Ål kommune i Buskerud fylke.
– Vi lever i et stadig villere og våtere klima. Med sluttføringen av arbeidene for rv. 7 brua så er nok et viktig sikringsprosjekt på plass, hvor Statens vegvesen gjør tiltak for å gjøre transportsystemet mer motstandsdyktig mot ekstremvær, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Betydelig bedre sikret
Ekstremværet Hans, som rammet Sør-Norge i begynnelsen av august 2023, medførte rasering av elveløpet i nedre del av Kvinda. Mye vann, omfattende erosjon og store trær som havnet i elva, førte til at vannet gikk ut av elveløpet og ødela kommunale veier og Sundrevegen bru. Det ble også skader for rv. 7 og rv. 7 brua, som førte til at riksveien ble stengt i flere dager.
– Ustabilt vær og begrensninger for når det kunne arbeides i vassdraget gav tilleggsutfordringer for en allerede krevende jobb, men nå er endelig brua betydelig mer sikret mot fremtidig ekstremvær og uværssituasjoner, sier byggeleder Anders Brenne som har ledet arbeidet sammen med prosjektleder Jacob Jacobsen for Statens vegvesen.
Jacobsen inspiserte under ekstremværet Hans brua fra helikopter, da rv. 7 var stengt på flere punkt vest for Gol, da dette var eneste mulighet for å inspisere skadene på veier og bruer etter ekstremværet.
Krevende prosjekt
Rv. 7 Kvinda bru ble bygget i 1960 og er en platebru i betong med en lengde på 11,30 meter.
– Etter vurdering av skadene etter Hans ble det klart at landkar og bruplate kunne brukes videre, men det måtte gjøres omfattende tiltak for å sikre konstruksjonen mot fremtidige flommer, understreker Brenne.
I samarbeid med Aas-Jacobsen og med innspill fra Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) ble det klart at de nye vingemurene også måtte fungere som ledemurer, og at elvebunnen måtte erosjonsikres for å påse at ikke landkar ble undergravd.
– For å sikre at fisk skal ha mulighet til å gå opp elva, er deler av sikringen en steinsatt renne utført med firkantede steinblokker med forskjellig høyder for å skape en mer naturlig elvebunn og som også fungerer som en fisketrapp, forteller Brenne.
Totalkostnad for prosjektet er cirka 8 millioner kroner.
– Rekkverket ble satt forrige uke og anlegget anses nå som ferdig, men finpusssen tas når NVE og Ål kommune er ferdig med sine arbeider, forteller Brenne.
Hovedentreprenør for prosjektet har vært BMO, med Turhus Maskin AS som underentreprenør.
– Dette har vært et utfordrende prosjekt både for våre entreprenører og egen byggeledelse, og jeg vil gi honnør for godt samarbeid og et solid gjennomført prosjekt, understreker Eiterjord.
Prosjektet har vært krevende med omprosjekteringer, havari av kritisk utstyr, utfordringer med vannhåndteringen og arbeid parallelt med NVE og kommunens virksomhet i elva.
Trippelarbeid
Det har vært trippelt anleggsarbeid ved Vangen i Ål hvor kommunen har fått på plass ny plasstøpt betongplatebru på Sundrevegen, samt en mindre frittstående prefabrikkert gang- og sykkelbru, Norges Vassdrags- og energidirektorat har forsterket elveløpet samtidig som Statens vegvesen har gjort sikringstiltak og utbedringer for rv. 7 brua.
Det har derfor vært mye anleggsarbeid i og rundt Kvinda, som har ført til endringer både for kjørende og myke trafikanter.
Stor aktivitet for å begrense skader og konsekvenser av ekstremvær
Etter ekstremværet Hans har Statens vegvesen på Østlandet utbedret eller skriftet ut stikkrenner og kulverter på rv. 15, E6, rv. 4, rv. 7, rv. 3 og E16 i Buskerud og Innlandet. I noen tilfeller er det lagt inn større dimensjoner for å kunne håndtere mer vann.
E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss ble tidligere i år også erosjonssikret:
I tillegg er det utbedret bruer på rv. 3 og E16. Dette er bruer der enten selve brukonstruksjonen eller landkar ble skadet av flommen.
Statens vegvesen har også startet arbeid med langsiktige tiltak mot flom. På riksveg 3 ved Søndre Bjørå forberedes regulering av ny eller omlagt bru, som planlegges bygget i 2025/2026.
På riksveg 7 ved Nesbyen, riksveg 3 ved Stai/Koppang og rv. 2 ved Kongsvinger og flere punker på E16, planlegges heving og flomsikring av hovedveg. Dette arbeidet foregår i samarbeid med NVE.
Les mer om Statens vegvesens arbeid knyttet til skred- og flomsikring:
Statens vegvesen ruster seg mot større flom i framtida | Statens vegvesen
Ekstremværet Jakob i høst minnet om at dette er en vedvarende og kontinuerlig utfordring. Her måtte blant annet Vegvesenet reetablere 200 meter riksvei på 3 uker etter utglidningen for E16 Eggemoen:
Mål om å gjenåpne E16 Eggemoen ved Hønefoss 30. september | Statens vegvesen
Nøkkelord
Kontakter
Gunnar EiterjordSeksjonssjefStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:91877089gunnar.eiterjord@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Høy fart og potensiale for ulykker i Bodøtunnelen - starter måling29.11.2024 15:37:27 CET | Pressemelding
Den 4. desember starter Statens vegvesen gjennomsnittsfartsmåling av fart, kjent som streknings–ATK, i Bodøtunnelen. Høy fart og et potensiale for ulykker er årsaken til sikkerhetstiltaket.
Lyser ut konkurranse om elektrodrift i Midtre Hålogaland29.11.2024 13:56:59 CET | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift og vedlikehold av veglys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
Slik skal Vegvesenet hindre full stopp på E18 ved Ørje i vinter29.11.2024 13:00:43 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har forberedt seg på krisesituasjoner ved store snøfall for å unngå en ny situasjon slik det var på E18 ved Ørje i fjor. Da stod trafikken bom fast i flere timer.
Stenger rampe ut fra Damsgårdtunnelen29.11.2024 10:05:36 CET | Pressemelding
Avkjøringsrampen fra damsgårdtunnelen mot Michael Krohns gate og Gyldenpris blir stengt fra søndag kveld.
Sterk storm kan gi store utfordringer på vegene i Nord-Troms og Vest-Finnmark28.11.2024 16:12:11 CET | Pressemelding
Meteorologisk institutt har sendt ut varsel om svært kraftige vindkast opptil 33-40 m/s. Uværet kan gi store utfordringer for trafikken i landsdelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom