S.PELLEGRINO YOUNG CHEF ACADEMY COMPETITION
To norske kandidater var i aksjon i Utrecht, 4. november, under S.Pellegrino Young Chef Academy Competition 2024. Filip Bjerkem med sin mentor Mathew Leong fra tre stjerners Michelinguiden-restaurant Re-Naa i Stavanger, og Ivaylo Gaserov med sin mentor Christopher Davidsen fra Tollbua i Trondheim.
NOAH WYNANTS FRA NEDERLAND ER VINNEREN AV S.PELLEGRINO YOUNG CHEF ACADEMY KONKURRANSE 2024-25 REGIONALE FINALEN. HAN VIL REPRESENTERE NORD-EUROPA I GRAND FINALE I MILANO.
Under S.Pellegrino Young Chef Academy-konkurransen, fikk hver kokk mulighet til å presentere seg selv og sin visjon for gastronomi, med bærekraft og lokale produkter som gjentakende temaer og lidenskaper for de unge talentene.
Kandidatene har lenge forberedt seg til konkurransen i samarbeid med sine mentorer. Retten til Filip Bjerkheim er norskinspirert og kalt “La perle nordique”.
Filip Bjerkheims kulinariske reise startet ved utbruddet av Covid-pandemien. Han befant seg ved et veiskille, og valgte han å gå tilbake til røttene og melde seg på et fransk kulinarisk program. Der oppdaget han en lidenskap for kunst. Det å møte kokk Mathew Leong (som nå er hans mentor) var en milepæl for hans karriere. Retten fra konkurransen representerte Filips reise, så vel som hans identitet. Matlaging med norske råvarer av høy kvalitet, med fransk teknikk og en asiatisk vri. Han ønsker å vise at alle mål kan nås.
Retten til Ivaylo Gaserov «Lamb from Røros» var også inspirert fra hans røtter. Retten koblet sammen det bulgarske og nordiske kjøkkenet gjennom både ingredienser og prosedyrer. Det er, som i Norge, vanlig i Bulgaria å spise lam i påsken. Lammestykket tilberedes enten på åpen ild eller stekes i mange timer, og det er derfor Ivaylo bruker begge teknikkene for å representere den originale måten å tilberede lam på, fra før i tiden.
– De talentfulle norske kokkene presenterte retter som representerte røttene sine, utviklet med lokale råvarer, smaker og teknikker. Dette er kokker vi i fremtiden kommer til å se mer av i restaurantmiljøet, samt på konkuransearenaen. På vegne av Hansa Borg & Solera Norge ønsker jeg dem begge lykke til videre i sine karrierer, sier Dan Lystad, KAM Fine Wine.
Om S.Pellegrino Young Chef Academy
Gastronomi har potensialet til å forvandle samfunnet, og forme en mer inkluderende og mer bærekraftig fremtid. Men for å gjøre det, kreves talent. Derfor har S.Pellegrino opprettet S.Pellegrino Young Chef Academy, en plattform for å tiltrekke, koble sammen og pleie neste generasjon av kulinariske talenter. Et miljø som gir dem mulighet til å utvikle seg gjennom utdanning, mentoring og nettverksmuligheter, så vel som gjennom den anerkjente globale konkurransen.
Akademiet åpner dørene for medlemmer fra over 70 ulike land, og sikrer at talent ikke er begrenset av geografi, etnisitet eller kjønn. Dette er et sted hvor lidenskapelige unge kokker interagerer med de mest innflytelsesrike aktørene i global gastronomi, og hvor de sammen dyrker et inspirerende kulinarisk fellesskap.
For å finne ut mer, besøk: https://www.sanpellegrinoyoungchefacademy.com/
Om S.Pellegrino og Acqua Panna S.Pellegrino
Acqua Panna og Sanpellegrino Italian Sparkling Drinks er internasjonale varemerker fra Sanpellegrino S.p.A., som har hovedkontor i Milano, Italia. Distribueres i over 150 land gjennom distributører på alle fem kontinentene. Hansa Borg & Solera Norge distribuerer og markedsfører Sanpellegrino sine kvalitetsprodukter i Norge. Sanpellegrino S.p.A ble grunnlagt i 1899 og er det ledende selskapet innen drikkevaresektoren i Italia med sitt utvalg av mineralvann, alkoholfrie aperitiffer og drikke.
Restauranter:
Tollbua - Nordisk gourmetbistro i Trondheim
RE-NAA 2.0 – Restaurant RE-NAA
Nøkkelord
Kontakter
Stina Kildedal-JohannessenLeder kommunikasjon & bærekraft
Tel:934 12 301stina.kildedal-johannessen@hansaborg.noBilder
Om Hansa Borg & Solera Norge
Hansa Borg & Solera Norge ønsker å være DET FORETRUKNE VALGET innenfor drikkevaresegmentene. Vi utfordrer status quo ved å gjøre det bedre hver dag på en morsom, smidig og bærekraftig måte, og skaper gode og hyggelige øyeblikk for våre forbrukere. Hansa Borg & Solera Norge har en ledende markedsposisjon innen drikkevarer i Norge og har vært blant de mest innovative aktørene innenfor segmentet de siste årene. Selskapet, som er en del av Royal Unibrew, er representert innenfor samtlige drikkevarekategorier i Norge.
Følg pressemeldinger fra Hansa Borg & Solera Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hansa Borg & Solera Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hansa Borg & Solera Norge
Radler ringer inn førjulstiden9.10.2024 17:50:56 CEST | Pressemelding
Alkoholfrittkategorien har hatt en enorm vekst på over 26 prosent de siste fire ukene*. Så langt i år har markedet vokst med 13 prosent, noe som bekrefter at alkoholfritt øl er i vekst. Det er hovedsakelig radler som driver denne veksten. Radler er i løpet av få år blitt det nest største segmentet i klasse A, med en andel på så mye som 18,9 prosent.
Ny finansdirektør i Hansa Borg & Solera Norge12.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kari Lindtvedt hadde torsdag 1. august sin første arbeidsdag som finansdirektør i Hansa Borg & Solera Norge. Kari kommer fra Orkla ASA, hvor hun har hatt rollen som Senior Vice President Investor Relations.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom