Betydelig inntektsvekst for Havila Kystruten
Havila Kystruten presenterte sin kvartalsrapport for tredje kvartal 2024 onsdag kveld, med betydelig inntektsvekst, samt forbedret lønnsomhet og positivt driftsresultat.

Selskapets inntekter i tredje kvartal 2024 endte på MNOK 464, en betydelig økning sammenlignet med MNOK 225 i tilsvarende periode i fjor. Dette gir en vekst på 62 %, justert for økningen i antall skip i drift. Havila Kystrutens to siste skip, Havila Polaris og Havila Pollux, ble satt i drift i august 2023.
For årets første ni måneder var selskapets samlede inntekter 1,126 milliarder kroner, opp fra 515 millioner kroner i fjor. Driftskostnadene til selskapet beløp seg til 336 millioner kroner i kvartalet, hovedsakelig knyttet til ordinære driftskostnader for de fire skipene i rederiets flåte. Selskapet driftsresultat endte på 128 millioner kroner, en markant forbedring fra et negativt driftsresultat på 36 millioner kroner i samme kvartal i fjor, og en videreføring og forbedring av den positive trenden fra forrige kvartal i inneværende år.
- Vi er veldig fornøyde med å levere et sterkt driftsresultat i dette kvartalet. Det viser at vår forretningsmodell, med en effektiv landorganisasjon som støtte til driften om bord, sammen med økt etterspørsel, gir resultater, sier administrerende direktør Bent Martini om resultatene.
- Det er vår klare oppfatning mer miljøvennlige kystreiser og kvaliteten våre gjester opplever om bord legges merke til, og dermed gir økt etterspørsel og et høyere belegg.
I tredje kvartal 2024 var 78 % av kapasiteten på selskapets skip solgt ut, mot 70 % i samme periode i fjor.
- Flere har blitt oppmerksomme på det nye selskapet langs norskekysten, med nye og moderne skip. I kombinasjon med målrettet markedsføring og gode tilbakemeldinger fra de som allerede har reist med oss, ser vi at flere viser interesse for Havila Kystruten, sier han.Stort potensial
Havila Kystruten har allerede solgt 41 % av kapasiteten for 2025, og gjør målrettede tiltak for å nå selskapets ambisjoner i det nye året.
- Det er et stort potensial i å øke belegget, spesielt på den sørgående delen av ruten fra Kirkenes til Bergen. Denne strekningen har tradisjonelt hatt mindre belegg enn den nordgående delen av ruten, sier Martini.
- Fremover skal vi videreutvikle våre digitale salgsplattformer, som vil gi oss muligheten til å nå nye markeder og få inn flere direktebestillinger. Resultatene viser også hvordan vi stadig forbedrer kundereisen, både gjennom høyere servicegrad og en bredere produktportefølje om bord. Vi skal fortsette å tilby fleksibilitet og kortere turer for å nå et enda større marked som kan tenke seg å oppleve hvor beroligende og behagelig det er å reise med våre stillegående skip langs norskekysten.
Leverer på bærekraftsmålene
I tredje kvartal hadde Havila Kystrutens skip 30 % lavere CO2-utslipp enn referansetallene på Kystruten fra 2017, da ruten ble driftet med dieseldrevne skip. Matsvinnet til selskapet i tredje kvartal var på 66 gram per passasjer per døgn om bord, betydelig lavere enn selskapets mål om maksimalt 75 gram matsvinn.
- CO2-utslippene våre er betydelig bedre enn kravene i kontrakten med Samferdselsdepartementet, som sier at det skal være minimum 25 % reduksjon i CO2-utslipp sammenlignet med 2017-tallene. Vi har klare ambisjoner om å redusere CO2-utslippene våre enda mer i tiden som kommer, og jobber kontinuerlig med optimalisering av den daglige driften vår. Samtidig har det vært en del utfordringer knyttet til ladestrøm langs kysten de siste månedene, og med dette mer jevnt operativt vil det bidra til ytterligere reduserte utslipp fremover, sier Martini.
Havila Kystruten har også mottatt flere priser og mottatt internasjonal anerkjennelse for sin innovasjon og fokus på bærekraft og mer miljøvennlige løsninger i alle aspekter at driften.
- Det er hyggelig å bli anerkjent og vinne priser, og det viser at vi gjør noe riktig. Det bidrar også til å posisjonere oss som et foretrukket valg for reisende som søker stillegående og naturskjønne opplevelser.
- Vi har ansatte, på sjø og land, som hver dag jobber for å tilby våre gjester unike opplevelser langs norskekysten, samtidig som de bidrar til at vi når våre mål, også innen klima, miljø og bærekraft. Det engasjementet som vises er fantastisk, avslutter Martini.
Nøkkelord
Kontakter
Lasse A. VangsteinKommunikasjons- og bærekraftsdirektør
Tel:+ 47 934 49 954lasse.vangstein@havila.noBilder




Dokumenter
Om oss:
Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.
De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.
Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.
Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.
Følg pressemeldinger fra Havila Kystruten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Havila Kystruten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Havila Kystruten
- Dette er klimalederskap i praksis27.3.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift, lar seg imponere over viljen til forskning, innovasjon og samarbeid for å nå klimamålene i skipsfarten etter å ha vært med på lanseringen av LNGameChanger-prosjektet i Ålesund onsdag.
LNGameChanger: Satser på LNG-drevet skipsfart med CO2-fangst og -lagring26.3.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ålesund, 26. mars 2025 – Et norsk konsortium har gått sammen for å utvikle en løsning for å avkarbonisere maritim næring ved å fange og lagre CO2 fra LNG-drevne drivlinjer basert på fastoksid-brenselceller (SOFC).
LNGameChanger: Følg pressekonferansen her26.3.2025 07:15:00 CET | Pressemelding
HAV Group, SINTEF og Havila Kystruten inviterer til pressekonferanse i dag kl. 12.00 for å presentere forskningsprosjektet LNGameChanger. Prosjektet har som mål å utvikle en løsning for å avkarbonisere maritim næring ved å fange og lagre CO2 fra LNG-drevne drivlinjer.
Invitasjon til pressemøte: LNGameChanger i Ålesund21.3.2025 07:40:00 CET | Pressemelding
HAV Group, Havila Kystruten, Molgas Energy (tidligere Gasnor), og SINTEF ønsker herved å invitere pressen til et pressemøte om prosjektet «LNGameChanger», som har som ambisjon å utvikle en ny løsning for avkarbonisert maritimt drivstoff og fremdriftssystem, inkludert å fange og lagre CO2 fra LNG-drevne skip.
Den gode utviklingen for Havila Kystruten fortsetter27.2.2025 16:07:30 CET | Pressemelding
Havila Kystruten rapporterte torsdag kveld tallene for fjerde kvartal 2024, og kan for tredje kvartal på rad vise til positivt driftsresultat og fortsatt inntektsvekst. Selskapet leverer også betydelig bedre enn norske myndigheters utslippskrav på kystruten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom