ENRX

Samarbeid om standarder for trådløs lading av elektriske kjøretøy

Del

Induksjonseksperten ENRX inngår avtale med amerikanske InductEV om samarbeid rundt kompatibilitet og tekniske standarder for trådløs lading av elektriske kjøretøy.

Elektrisk buss i Braunschweig lades trådløst ved endestasjon.
Elektrisk buss i Braunschweig lades trådløst ved endestasjon. ENRX ENRX

To globale ledere innen trådløs induktiv lading av elektriske kjøretøy kunngjorde i går at de har signert en samarbeidsavtale for å jobbe frem standarder for denne raskt voksende teknologien. Konseptet trådløs induktiv lading har fått et betydelig løft etter at Tesla nylig lanserte sin autonome robotaxi, som benytter et lavenergi trådløst ladesystem.

ENRX og InductEV har som mål være pådrivere for å utvikle tekniske standarder og sikre global kompatibilitet for trådløse ladesystemer til elektriske kjøretøy. De to selskapene fokuserer spesielt på standarder for systemer der man kan lade med høy effekt.

Gjennom samarbeidet håper selskapene å stimulere til innovasjon og å fremskynde innføringen av trådløs ladeteknologi i transportsektoren.

- Vi ser frem til å samarbeide med ENRX om en global standard for trådløs ladeteknologi,” sier John Rizzo, administrerende direktør i InductEV.  - Vi står ved et veiskille når det gjelder innføring av trådløs induktiv lading, så dette samarbeidet er veldig viktig. Både sluttbrukere og bilprodusenter ønsker trygghet for at man får gode og varige løsninger.

– Vi har fulgt med på den kommersielle innføringen av InductEVs trådløse ladeløsninger og funnet mange tekniske fellestrekk mellom våre selskaper, sier salgsdirektør i ENRX, Magnus Vold. – Med 20 års erfaring innen høyeffekt trådløs lading ser vi et sterkt behov for økt standardisering av teknologien i transportsektoren. Vi er derfor svært glade for å samarbeide med InductEV om å etablere industristandarder.

Nils-Gunnar Vågstedt, seniorekspert innen elektromobilitet hos Scania Group og medleder av SAE Internationals J2954-2 Heavy Duty Charging Committee, sier: Takket være standardisering og interoperabilitet har moderne tungtransport blitt svært effektiv, samtidig som den er sikker og kostnadseffektiv i drift.

InductEVs trådløse ladesystem benytter induktive ladeplater: én plate i bakken som aktiveres når den kobles til en plate under kjøretøyet. De kan levere systemer fra 75 kW og opptil 450 kW. Teknologien åpner for å erstatte energikrevende nattlading med kortere ladeøkter i løpet av dagen. Dette maksimerer bruken av tilgjengelig fornybar energi og reduserer elektrifiseringsutfordringene for både kraftselskaper og transport-operatører.

ENRX har levert trådløse induksjonsløsninger for ferger, industrielle kjøretøy og busser i flere større europeiske byer. Et prosjekt er i Braunschweig i Tyskland, der en 12 kilometer lang bussrute med et 200 kW trådløst ladesystem har vært i kontinuerlig drift i mer enn ti år. Selskapet jobber også med et pilotprosjekt på verdens første elektrifiserte motorvei i Florida i USA, der man vil kunne lade på høy effekt mens man kjører.

Samarbeidsområder inkluderer:

  1. Støtte til SAE J2954-standardisering: Begge selskaper vil bidra med ressurser og teknisk ekspertise til arbeidsgrupper, komiteer og andre aktiviteter knyttet til utvikling og ferdigstilling av SAE J2954-standarden og andre relevante standarder.
  2. Kompatibilitets- og interoperabilitetstesting: InductEV og ENRX vil samarbeide om å teste sine trådløse ladeløsninger for å sikre gjensidig kompatibilitet, slik at produktene deres fungerer sømløst på tvers av ulike plattformer og konfigurasjoner i elbilmarkedet.
  3. Promotering av bransjen: InductEV og ENRX vil sammen promotere fordelene med standardisering innen bransjen og overfor regulatoriske organer, og oppfordre til adopsjon av en universell standard som sikrer at trådløse ladeløsninger er tilgjengelige, pålitelige og kompatible.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Elektrisk buss i Braunschweig lades trådløst ved endestasjon.
Elektrisk buss i Braunschweig lades trådløst ved endestasjon.
ENRX ENRX
Last ned bilde

Lenker

Om ENRX

ENRX (tidligere EFD Induction og IPT Technology) har 75 års erfaring i miljøvennlig induksjonsteknologi. De siste 25 årene har ENRX levert løsninger for trådløs lading av busser og annen offentlig transport i en rekke europeiske storbyer. Dynamisk lading brukes allerede ved flere industrianlegg rundt i verden. ENRX eies av Arendals Fossekompani (AFK) – et industrielt investeringsselskap som eier en rekke energi- og teknologirelaterte selskaper som arbeider for overgangen til en grønn økonomi. AFK er notert på Oslo Børs.

Følg pressemeldinger fra ENRX

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ENRX på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ENRX

Elektrifisering og kraftkrise: Er energieffektivitet løsningen?7.8.2024 14:51:16 CEST | Pressemelding

I Norge har vi vært bortskjemte med rikelig tilgang til billig kraft. Det er i ferd med å endre seg. Når vi nå skal elektrifisere industri og transport, øker kraftetterspørselen dramatisk, og det vil ikke være nok til alle. Selv om vi starter med utbygging av flere fosser, flere vindturbiner eller vi bygger kjernekraftverk, så vil det ta altfor lang tid før vi kan dekke behovet. Vi er allerede på etterskudd. Hvordan skal vi klare å gjennomføre elektrifiseringen uten tilstrekkelig elektrisitet? ENRX tar debatten på Arendalsuka.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye