Avdekket feilrapportering i program for forsterket ekom
Nkom har avdekket at Telia uriktig har mottatt 8,7 millioner kroner fra staten som kompensasjon for forsterkningstiltak i en rekke kommuner.
Telia har rapportert at de har bygget ut 58 basestasjoner med forsterket ekom i perioden 2015-2021. Nå er det avdekket at selskapet ikke har levert redundante løsninger i 39 av de 58 kommunene til tross for at de er rapportert ferdigstilt.
Nkoms program for forsterket ekom skal sikre nødstrøm i minimum 72 timer til basestasjoner som dekker et utpekt område i kommunen. Hensikten er å forbedre kommunenes krisehåndteringsevne og gi innbyggerne et sted i kommunen der de kan bruke mobiltelefonen for å gi og motta beskjeder dersom strømmen, og dermed også mobil- og internett, er borte over lengre tid.
– Det er svært alvorlig at Telia har feilrapportert til myndighetene, og fått utbetalt penger for tiltak som ikke er sluttført. Vi er avhengig av tillit til aktørene som opererer ekomnettene, og vi skal kunne stole på at selskaper som utfører arbeid og blir betalt av staten for jobben, utfører den som avtalt. Det viktigste nå er å få på plass fullverdig forsterket ekom i de gjenstående kommunene, og så må vi se på hvilke andre reaksjoner som er aktuelle i denne saken, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie.
Telia Norge fått frist denne uken til å levere en plan for hvordan de skal rette opp i forholdene. I tillegg har Nkom har allerede startet arbeidet med å få en ekstern revisjon av programmet for forsterket ekom.
–Det vil være svært ressurskrevende for det offentlige å etterprøve alle tiltak i detalj der det er gitt støtte. Når det er sagt, viser jo denne hendelsen at vi må styrke kontrollrutinene våre. Det er viktig at rutinene både virker preventivt mot bransjen og er egnet til å avdekke misbruk av statlige midler, sier Scheie.
Telia Norge (Telia) har rapportert at de har bygget ut 58 basestasjoner med forsterket ekom i perioden 2015-2021. I forbindelse med tre større ekom-utfall i oktober i år oppdaget Nkom at tre av Telias basestasjoner ikke hadde to uavhengige tilkoblinger, slik kravene tilsier, og som Telia selv har rapportert at var på plass. Nkom ba umiddelbart Telia om informasjon, og første rapport viste at Telia ikke har levert redundante løsninger i 39 av 58 kommuner. I perioden 2015-2021 har Telia totalt fått utbetalt 74 millioner kroner i program for forsterket ekom. 8,7 millioner kroner av disse er uriktig utbetalt. Tiltakene finansieres med midler bevilget over Statsbudsjettet til Nkoms tilskuddsordning til telesikkerhet og beredskap (Post 70).
Dette er de 39 kommunene der det ble avdekket at redundante løsninger ikke var på plass:
Alta, Aremark, Aurland, Berlevåg, Bykle, Bømlo, Båtsfjord, Dønna, Evje og Hornes, Gamvik, Gjerstad, Hægebostad, Iveland, Lebesby, Lom, Måsøy, Nesseby, Nord-Odal, Nordreisa, Porsanger, Sel, Sirdal, Skjåk, Solund, Sulldal, , Sør-Odal, Tønsberg, Tana, Træna, Valle, Vardø, Vegårdshei, Vikna, Vågå, Våler, Åmli, Årdal, Åseral, Åsnes.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noLenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?6.1.2025 14:28:49 CET | Pressemelding
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom