Akan kompetansesenter utfordrer norske toppledere på drikkekultur i julebordstiden

Del

Hva skjer når Norges toppledere får servert pils med en uvanlig bismak? I disse dager har nærmere 250 ledere over hele landet mottatt en sixpack med øl fra Akan kompetansesenter. Innholdet er alkoholfritt og på flaskene er det statistikk om alkoholbruk, en litt annerledes type «alkoholprosent» som er ment å trigge samtaler.  

Illustrasjon: Anette Moi
Brygget for ettertanke Akan kompetansesenter

For mange blir julebordet et ubehagelig møte med dårlig drikkekultur, og over 300 000 nordmenn velger å droppe jobbfesten. 

 - Vi bommer litt når så mange velger å ikke delta på et jobbarrangement, som i utgangspunktet skal være en hyggelig og inkludere sosial samling, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder hos Akan kompetansesenter. 

Målet med kampanjen er å invitere til refleksjon og treffe norske ledere med iøynefallende grafisk design og en direkte melding: "Hvordan er egentlig drikkekulturen hos dere?". 

Mottakelsen av sixpacken har vært utelukkende positiv, flere ledere har respondert i egne poster i sosiale medier og uttalt seg både om statistikk, fakta og selve kampanjen. 

- Vi ønsket å gi norske ledere en påminnelse om hva mange faktisk føler om alkohol i jobbsammenhenger. Når flere ledere responderer og starter samtalen så er vi veldig fornøyde, sier Lynne Bakkeng.  

Kampanjen har potensiale til å treffe ca. 300 000 arbeidstakere, dersom alle ledere mottar ølen og starter en samtale i egen virksomhet. 

Gode råd til julebordet 

Akan veileder og bistår virksomheter over hele landet, og rådene gjelder selvsagt ikke bare for julebordet, men for alle sammenkomster med jobben hvor alkohol serveres. 

- Diskuter hvordan dere vil ha det når dere drikker alkohol sammen, hva som vil være problematisk bruk hos dere og hvordan dere skal håndtere konkrete situasjoner. Informer og snakk sammen om policyen slik at alle forstår hva det betyr. Vær tydelig på hensikt og motivasjon for å ha en policy, at den skal virkes forebyggende og gi muligheter til hjelp, avslutter Camilla Lynne Bakkeng. 

4 konkrete tips til årets julebord: 

Snakk sammen om hvordan dere vil ha det på julebordet. 

Gjør det enkelt å ta valg: tilby spennende alkoholfrie alternativer. 

Ikke spør hvorfor noen ikke drikker. 

Si fra til noen hvis det skjer noe ubehagelig. 

Fakta:  

• 12 % oppgir at de har opplevd drikkepress i jobbrelatert situasjoner.   

(“Alkohol og arbeidsliv II” FHI 2019)   

• 44% av unge voksne synes det er ubehagelig å takke nei til alkohol.   

(Blåkors “Drikkepress og alkoholvaner”)   

• 37 prosent at det er problematisk at kolleger drikker seg fulle på jobbfester.   

(“Alkohol og arbeidsliv II” FHI 2019)   

• 15 % arbeidstakere hadde et risikofylt alkoholbruk. (FHI 2024)   

• 30 % opplevde at kolleger som drakk var plagsomme («Alkohol og arbeidsliv» FHI 2016)   

• 20 % hadde vært bekymret for kollegers alkoholbruk siste 12 måneder   

(«Alkohol og arbeidsliv» FHI 2016)  

I kampanjen «Brygget for ettertanke» setter Akan Kompetansesenter, sammen med alle arbeidslivsorganisasjonene og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, søkelys på arbeidslivets drikkepress. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Y Story. Illustrasjonene er av Anette Moi. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder
Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder
Vilder Fagerland/Akan kompetansesenter Akan kompetansesenter
Last ned bilde
Brygget for ettertanke
Brygget for ettertanke
Akan kompetansesenter
Last ned bilde
Illustrasjon ved Anette Moi
Brygget for ettertanke
Akan kompetansesenter
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

Er januar fortsatt hvit?26.1.2024 08:00:00 CET | Aktuelt

Hvit januar går som en farsott. I følge alkovettorganisasjonen Av-og-til vurderte hele 1 av 4 å frivillig unngå å drikke alkohol i løpet av januar. Fenomenet er mer populært enn noen gang. Mange av oss har gått inn i det nye året med troen på at 31 hvite dager gir friskere hud, mer energi, bedre søvn, du blir slankere, sover som en sten og konto’n fylles opp. En drømmestart på året der altså og et kjempeskritt i retning årets sommerkropp.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye