Markedsføringsforbud: Rykk tilbake til start!
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe. Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier NHO Mat og Drikke
- Vår kritikk dreier seg om hvordan man skal unngå at barn utsettes for markedsføring av produkter som ofte omtales som usunne, ikke om at barn skal beskyttes mot slik markedsføring.
- Vi er forundret over at departementet ikke har tatt innover seg at barn og unge lever i en mediehverdag dominert av utenlandske aktører på internasjonale plattformer som norske myndigheter ikke kan regulere med særnasjonale regler. Forskriften vil i praksis kun ramme norske mat- og drikkeprodusenter. Dette er en konkurransevridning vi ikke kan skjønne at en regjering som ønsker å styrke norsk mat- og drikkeproduksjon kan se seg tjent med, sier Brubakk.
Forslaget som ligger på bordet vil bare treffe norske aktører og vil ikke gi beskyttelse mot markedsføring fra utlandet. Det viktigste argumentet mot er likevel at forslaget vil også skape stor rettslig usikkerhet og uforutsigbarhet for norske bedrifter, som risikerer å ilegges store gebyrer for brudd på regler som er uklare med vidt rom for tolkning og skjønn, sier Brubakk.
NHO Mat og Drikke mener forskriftsteksten er preget av uklarhet og inkonsekvente avgrensninger som vil føre til en lang rekke utilsiktede konsekvenser. - De mange utilsiktede konsekvensene som for eksempel bortfall av sponsing av idrettslag og kultur, synes departementet å ta veldig lett på. Når forslaget i tillegg neppe står seg i møte med EØS-retten, må regjeringen rett og slett rykke tilbake til start, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
Det er noe av essensen i NHOs høringssvar til Helse- og omsorgsdepartementets forslag til en ny forskrift. Forskriften har som formål å forby markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.
-Markedsføring rettet mot barn og unge er allerede regulert både gjennom markedsføringsloven og kringkastingsloven. I tillegg har bransjen sin egen selvreguleringsordning, Matbransjens faglige utvalg (MFU). Dette er en ordning vi ønsket å videreutvikle og forsterke i samarbeid med myndighetene til en ordning som kunne ha oppnådd mye av det samme, men uten alle disse unødvendige bieffektene, sier Brubakk.
I sitt høringssvar har NHO Mat og Drikke en hel rekke innsigelser på departementets forskriftsforslag. Blant de mest sentrale punktene er:
- Aldersgrensen på 18 år kombinert med uklare andre avgrensninger gir i realiteten et markedsføringsforbud for en rekke produkter for alle aldersgrupper
- Nye bestemmelser som forbyr markedsføring som oppfordrer foreldre å kjøpe usunne produkter til egne barn går for langt og kan knapt avgrenses på en meningsfull og forutsigbar måte
- Kriteriene for hvilke produkter som omfattes av reglene er ikke objektive
- Produktlisten inneholder en rekke produkter myndighetene i andre sammenhenger oppfordrer forbrukerne å velge (eks sukkerfri brus)
- Reglene om sponsing innebærer i realiteten et forbud mot sponsing og med det bortfall av viktige inntekter for frivillighet, idrett og kultur.
- Mangelfull utredning av EØS-retten og misvisende fremstilling av denne
Kontakter
Ingunn Storetvedt EriksenDirektør kommunikasjon og markedNHO Mat og Drikke
Tel:48137234Tel:48137234ingunn.eriksen@nhomd.noNHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.
Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Politisk passivitet gir økt grensehandel12.11.2024 08:16:41 CET | Pressemelding
Grensehandelen fortsetter å øke, viser nye tall fra SSB. - I møte med politisk passivitet vokser grensehandelen måned for måned, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
- Uforståelig budsjettkutt7.10.2024 13:33:14 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2025 kutter regjeringen nærmere 5 millioner i Helsedirektoratets markedsføringsmidler knyttet til folkehelse. – I en mediehverdag med så mye feilinformasjon og konspirasjonsteorier om kosthold og helse er det helt feil strategi av regjeringen å kutte i midlene. Forbrukerne trenger mer, ikke mindre, saklig informasjon om hva som bør inngå i et sunt kosthold, mener NHO Mat og Drikke
Grensehandelen fortsetter å øke13.8.2024 09:05:47 CEST | Pressemelding
I første halvår grensehandlet nordmenn for 5,1 milliarder kroner. Dette er en økning på nesten 600 millioner kroner sammenlignet med første halvår i fjor.
Avgiftsbelagte varer drev grensehandelen i 202321.2.2024 09:04:02 CET | Pressemelding
Statistisk sentralbyrås grensehandelsstatistikk viser at nordmenn grensehandlet for 9,3 milliarder kroner i 2023. -Tallene viser nok en gang at det er de avgiftsbelagte varene som driver grensehandelen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
-Må ikke bli en sovepute28.8.2023 08:46:32 CEST | Pressemelding
Nye tall fra SSB viser at nordmenn grensehandlet for 2,6 milliarder i 2.kvartal 2023. – Høy inflasjon, dyrtid og en svak norsk krone må ikke bli en sovepute for regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen. Utviklingen i grensehandelen viser tydelig at forbrukerne regner på om grensehandel lønner seg. Selv om det for mange ikke lønner seg akkurat nå, vil et hvileskjær fra regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen kunne slå hardt tilbake når situasjonen endrer seg, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom