Schibsted Media

Aftenposten tester Oslo-interessen på forsiden

Del

Aftenposten er i gang med en test som skal gi brukerne muligheten til selv å velge hvor mye Oslo-relatert innhold de ønsker å se på forsiden.

TESTER: – Vi ønsker at Aftenposten skal være like engasjerende for en leser i Tromsø som for en i Oslo, og denne testen er et skritt i den retningen, sier sjefredaktør Trine Eilertsen.
TESTER: – Vi ønsker at Aftenposten skal være like engasjerende for en leser i Tromsø som for en i Oslo, og denne testen er et skritt i den retningen, sier sjefredaktør Trine Eilertsen. Foto: Fredrik Hagen, NTB/Skjermdump

Aftenpostens innledende undersøkelser har, kanskje ikke så overraskende, vist at brukermønstre varierer avhengig av geografisk tilhørighet, der Oslo-baserte brukere har større engasjement for lokale saker enn brukere utenfor Oslo. 

Med denne innsikten ønsker mediehuset nå å utforske hvordan geografisk tilpasning kan bidra til å skape en mer relevant forside for brukerne.

– Brukerne får mer kontroll

– Vi har jobbet med personalisering i Aftenposten i mer enn fem år, og ser tydelig i tallene at det er nettopp kombinasjonen av redaksjonelle signaler og individuell tilpasning med algoritmer som fungerer best. Da sørger vi for at alle får med seg det viktigste, samtidig som vi sikrer at nisjeinnhold vises til kun de det er relevant for, sier produktssjef Erlend Fernandez Stedding.

– Mye av det som skjer i hovedstaden er av nasjonal interesse, men vi tror at en andel av brukerne vil sette pris på selv å kunne velge hvor mye Oslo-innhold de får på forsiden, legger han til. 

Testen, som nylig ble implementert, vil vise en boks på forsiden der testgruppen kan velge mellom tre nivåer av Oslo-innhold. Alternativene er:

  • Standard (som i dag) – Ingen endring i mengden Oslo-innhold.
  • Litt mindre Oslo-innhold – Viser kun Oslo-saker med høy nyhetsverdi. 
  • Mer Oslo-innhold – En egen låst rad på forsiden med en Oslo-sak som brukeren ikke har lest tidligere.


Halvparten vil ha mer Oslo

Etter den første testuken har mellom 20 000 og 30 000 abonnenter blitt eksponert for valgmuligheten, og mellom 15 og 20 prosent har valgt å tilpasse mengden Oslo-innhold.

Blant de som tok et aktivt valg, ønsket 51 prosent mer Oslo-innhold, mens 27 prosent foretrakk mindre. Stedding er ikke overrasket over de foreløpige resultatene, ettersom Aftenposten har flere abonnenter i og rundt Oslo enn i landet for øvrig.

Etter at testperioden er fullført vil brukerne motta en spørreundersøkelse som skal bidra til å vurdere hvordan denne type tilpasning fungerer i praksis og hvordan den kan videreutvikles.

– Stadig høyere forventninger til relevans

– Det redaksjonelle utvalget av dagens viktigste saker vil alltid være kjernen av verdiforslaget vårt. Men i en tid der brukere har stadig høyere forventninger til relevans, tror vi at personlige anbefalinger bør basere seg på en kombinasjon av temaer brukerne selv velger å følge, og det vi kan anta at den enkelte interesserer seg for. Testene vi gjør nå, hjelper oss å forstå hvor stor andel av brukerne som ønsker selv å velge andelen Oslo-innhold de får hos Aftenposten, sier Stedding.

Enkelte Oslo-saker vil fortsatt være synlige for alle, uansett valgt mengde Oslo-innhold, spesielt der sakene er av stor nasjonal interesse. Et eksempel på en slik sak kan være trikken som sporet av og kjørte inn i Eplehusets lokaler i Storgata i Oslo sentrum i slutten av oktober.

– Dette handler om å tilpasse nyheter på en måte som gir leserne en relevant opplevelse uten å miste vår journalistiske bredde. Vi ønsker at Aftenposten skal være like engasjerende for en leser i Tromsø som for en i Oslo, og denne testen er et skritt i den retningen, sier sjefredaktør Trine Eilertsen.

For mer informasjon, vennligst kontakt produktssjef Erlend Fernandez Stedding på telefon 994 30 163 eller e-post erlend.fernandez.stedding@schibsted.com

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten
Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten
Foto: Fredrik Hagen, NTB
Last ned bilde

Om Aftenposten

Aftenposten er et av Norges største og ledende digitale mediehus, grunnlagt i 1860. Med over 250 000 abonnenter og 700 000 daglige brukere når vi mennesker over hele Norge hver dag. Vi rapporterer om og forklarer vår tids viktigste hendelser, samtidig som vi gir våre lesere ny innsikt og inspirasjon.

De siste årene har vi mottatt en rekke nasjonale og internasjonale priser for vår journalistikk, produktutvikling og kommersielle satsninger. Blant annet har vi vunnet SKUP-prisen i 2022 og 2023, Årets mediehus i 2023 og Årets bilde i 2024. Vi er også jevnlig anerkjent for våre kommersielle og teknologiske innovasjoner i konkurranse med verdens ledende medier.

I dag tilbyr Aftenposten en prisvinnende digital nyhetsopplevelse på aftenposten.no, samtidig som vi utgir landets største papiravis, flere magasiner, en egen avis for barn og noen av Norges mest populære podkaster og nyhetsbrev.

Følg pressemeldinger fra Schibsted Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted Media

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye