Handle smart på Black Friday
Black Friday-kampanjene er allerede godt i gang, og med det lokker handelsstanden med fristende tilbud som kan legge press på økonomien til mange forbrukere.

Den økonomiske situasjonen i Norge har blitt mer krevende de siste årene, med økte kostnader, høy inflasjon og stigende renter. Dette kan gjøre høytidens forbruk enda mer utfordrende.
Ifølge Levekårsundersøkelsen 2023 fra Statistisk sentralbyrå oppga 970.000 nordmenn at de ikke ville hatt mulighet til å håndtere en uforutsett utgift på 20.000 kroner uten å ta opp lån eller selge eiendeler. Videre viser SIFOs Dyrtid-rapport fra samme år at 11 prosent av norske husholdninger sliter økonomisk, og at 6 prosent står overfor alvorlige økonomiske problemer. Dette gir et tydelig bilde på hvordan mange allerede har en presset økonomi før julehandelen starter.
Forbruksgjelden vokser
Black Friday, som tradisjonelt markerer starten på julehandelen, vil kunne forsterke det økonomiske presset. Tall fra Fair Collection viser at antallet inkassosaker har økt med 14 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Gjeldsregisteret kan også melde om en økning i ikke-rentebærende forbruksgjeld på 9,8 prosent i tredje kvartal.
– Kostnadsveksten har gjort at flere har opplevd reallønnsnedgang. Mange kommer til kort med å dekke løpende kostnader, og tar opp forbrukslån eller benytter i større grad kredittkort. Gjeldsutviklingen kan tyde på at flere har havnet i en ond spiral, og har utfordringer med å betale tilbake disse lånene. Det er bekymringsverdig, sier administrerende direktør i Fair Group, Christian Aandalen.
Forebyggende tiltak
Det finnes imidlertid måter å handle smart og unngå økonomiske problemer på. Silje Sandmæl, tidligere forbrukerøkonom i DNB, anbefaler å stille seg selv følgende spørsmål før man handler:
- Trenger jeg dette?
- Kan det kjøpes brukt, leies eller lånes?
- Bør jeg heller bruke pengene på noe annet som jeg trenger mer eller som gir meg eller andre mer glede?
Forbrukerrådet oppfordrer også folk til å skrive opp hva man er på jakt etter og foreta en prissjekk før man handler. Det er nemlig ikke alltid slik at produkter som er på tilbud faktisk er rabattert. I mange tilfeller har butikkene satt opp prisen i forkant. Ved å planlegge kjøpene på forhånd og lese seg opp på hva som er faktiske tilbud, kan man unngå å la seg friste av impulskjøp.
– Et annet viktig tips er å sette et realistisk budsjett og holde seg til det. Bruk kun penger du faktisk har, og unngå kredittkort og avbetalingsordninger med høye renter. Black Friday kan være en god mulighet til å spare penger, men kun dersom du handler med fornuft, avslutter Aandalen.
Nøkkelord
Kontakter
Christian AandalenAdministrerende direktørFair Group
ca@fair.noBilder

Om Fair Group
Fair Group ble grunnlagt i 2018 og tilbyr fakturerings- og innfordringstjenester. Konsernets distribusjonsdel, Fair Distribution, sender ut over 36 millioner klimakompenserte fakturaer årlig og fokuserer på høy digitalisering for raskere betaling og lavere klimaavtrykk. Inkassoselskapet Fair Collection er Norges raskest voksende, håndterer mer enn en million saker årlig, og tilbyr bærekraftige løsninger som har spart forbrukerne for over 10 millioner i gebyrer og salærer i 2023.

Følg pressemeldinger fra Fair Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fair Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fair Group
Gjeld rammer psyken: Fair etterlyser mer ansvar i egen bransje9.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Flere studier peker på en gjensidig sammenheng mellom gjeld og psykisk uhelse. Nå etterlyser Fair Collection mer ansvar og en holdningsendring i egen bransje.
August med 10 prosent færre konkurser: Nå ser bedriftene lysere på fremtiden30.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
261 selskaper gikk konkurs i august 2025. Det er en nedgang på 10 prosent fra samme måned i fjor. Selv om konkursnivået fortsatt er høyt, peker flere utviklingstrekk i retning av et mer optimistisk næringslivsklima fremover.
Konkursoppgang på 5 prosent i juli – flere tegn til optimisme og bedring i norsk næringsliv1.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
264 selskaper gikk konkurs i juli, en økning på 5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det tilsvarer et verdiskapingstap på 2 milliarder kroner og gjør at 1182 ansatte står i en usikker arbeidssituasjon. Flere utviklingstrekk peker på en bedret situasjon og økt optimisme i næringslivet.
15 prosent konkursnedgang i juni – færre selskaper og ansatte rammet1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
306 bedrifter gikk konkurs i juni, en nedgang på 15 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, da 360 selskaper gikk konkurs. Spesielt innen bygg- og anleggsbransjen er nedgangen markant fra fjoråret.
Konkursvekst på 43 prosent i serveringsbransjen: – Har nådd et kritisk punkt31.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
326 bedrifter gikk konkurs i mai, en nedgang på to prosent sammenlignet med samme måned i fjor, da 332 selskaper gikk over ende. Til tross for denne lille nedgangen er konsekvensene betydelige: Verdier for 1,5 milliarder kroner er tapt, og 1183 ansatte risikerer å miste jobben. Ingen bransje er hardere rammet enn serveringsnæringen. Hele 40 serveringsbedrifter gikk konkurs i mai – det høyeste antallet for denne måneden siden pandemiåret 2020, og en økning på 43 prosent sammenlignet med mai i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom