Fair Group

Gjeld rammer psyken: Fair etterlyser mer ansvar i egen bransje

Del

Flere studier peker på en gjensidig sammenheng mellom gjeld og psykisk uhelse. Nå etterlyser Fair Collection mer ansvar og en holdningsendring i egen bransje.

Forskning viser at det er en gjensidig sammenheng mellom gjeld og psykiske helseplager.
Forskning viser at det er en gjensidig sammenheng mellom gjeld og psykiske helseplager. Foto: iStock

– Inkasso handler om mer enn å kreve inn penger og vi er i en posisjon der vi faktisk kan bidra til å redusere skam og stress. Inkasso bør være en arena der vi gir de i en vanskelig situasjon muligheten til å få kontrollen tilbake, sier daglig leder i Fair Collection, Siri Jensen.

Omtrent halvparten av oss vil få en psykisk lidelse eller plage i løpet av livet og til enhver tid er det mellom 15 til 20 prosent av befolkningen som oppfyller kriteriene for en psykisk lidelse.

Forskning viser at det er en gjensidig sammenheng mellom gjeld og psykiske helseplager. En svensk studie avdekker at nesten en av fem med gjeldsproblemer har forsøkt å ta sitt eget liv og Livskvalitetsundersøkelsen til Statistisk Sentralbyrå (SSB) fant ut at personer med usikret gjeld som kredittkortgjeld og forbrukslån, oftere rapporterer lav livskvalitet. Dette gjelder selv når man kontrollerer for andre faktorer som inntekt, alder og arbeidsstatus.

På motsatt side er god kontroll på økonomien en positiv bidragsyter og er forbundet med god livskvalitet. 

– Dette viser at økonomi og psykisk helse henger tett sammen og derfor bør vi som bransje ta mer ansvar, påpeker Jensen.

Forebygging utenfor helsesektoren

Opptrappingsplanen for psykisk helse (2023-2033), slår fast at forebygging av psykiske helseproblemer også må foregå utenfor helsesektoren og bør inkluderes på mange samfunnsområder, dette er Jensen enig i.

Siri Jensen, daglig leder i Fair Collection Foto: Fair Group / Odd Lautin

– Mange av oss blir urolige dersom vi får et inkassokrav, og kontakten med inkassoselskaper kan dessverre oppleves som kald og lite fleksibel. Vi tror at bransjen kan bidra til en mer positiv utvikling ved å tilby realistiske betalingsplaner, rimelige gebyrer og viktigst av alt: empatisk kommunikasjon, sier hun og fortsetter:

– Det er fullt mulig å kombinere effektiv innfordring med empati. Når vi møter mennesker med respekt og forståelse, ser vi også at flere faktisk er villige til å gjøre opp. Dette gir bedre resultater for både de menneskene det gjelder, men også for innkreving.

Fair Collection mener at hele bransjen har et forbedringspotensial og etterlyser en bredere samtale om inkassobransjens rolle i forebygging av psykisk uhelse og håper at flere selskaper vil være med på å løfte temaet.

– Vi må undersøke hvordan vi kan hindre psykiske plager i forbindelse med gjeld og betalingsproblemer. Det handler om å ta ansvar og bruke innsikten vi finner til å bidra aktivt til en bedre folkehelse, avslutter Jensen.

Nøkkelord

Kontakter

Om Fair Group

Fair Group ble grunnlagt i 2018 og tilbyr fakturerings- og innfordringstjenester. Konsernets distribusjonsdel, Fair Distribution, sender ut over 40 millioner klimakompenserte fakturaer årlig og fokuserer på høy digitalisering for raskere betaling og lavere klimaavtrykk. Inkassoselskapet Fair Collection er Norges raskest voksende, håndterer mer enn en million saker årlig, og tilbyr bærekraftige løsninger som har spart forbrukerne for over 15 millioner i gebyrer og salærer i 2024.

Financial Times har kåret Fair Collection til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024.

Følg pressemeldinger fra Fair Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fair Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fair Group

Konkursvekst på 43 prosent i serveringsbransjen: – Har nådd et kritisk punkt31.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding

326 bedrifter gikk konkurs i mai, en nedgang på to prosent sammenlignet med samme måned i fjor, da 332 selskaper gikk over ende. Til tross for denne lille nedgangen er konsekvensene betydelige: Verdier for 1,5 milliarder kroner er tapt, og 1183 ansatte risikerer å miste jobben. Ingen bransje er hardere rammet enn serveringsnæringen. Hele 40 serveringsbedrifter gikk konkurs i mai – det høyeste antallet for denne måneden siden pandemiåret 2020, og en økning på 43 prosent sammenlignet med mai i fjor.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye