Slik tar du vare på elbil-batteriet i kulda
- Ved å ta noen enkle grep kan du beskytte batteriet og holde strømkostnadene til lading nede i vinter, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Kortere rekkevidde om vinteren er en kjent bekymring for de fleste elbilister, men enkle grep i den kalde årstiden kan hjelpe deg å bevare mest mulig av batteriets kapasitet. Ved å forvarme batteriet før du kjører, øker du rekkevidden og unngår unødvendig batterislitasje.
- Kulde i seg selv er ikke et problem for elbilens batteri, men det fungerer best når det har en god arbeidstemperatur. Hvis batteriet er kaldt og belastes hardt, kan det oppstå små skader i cellene som reduserer kapasiteten. Ved å forvarme batteriet før avreise, reduserer du faren for dette betydelig, sier Svendsen.
- Klattlad gjerne!
En viktig årsak til slitasje på elbilbatteriene er at mange venter med å lade batteriet til det nærmer seg tomt, for så å lade det helt fullt. Denne påkjenningen på kjemien i batteriet kan bidra til at det slites mer.
- Derfor bør du smålade bilen, gjerne hver dag. Dette skader ikke batteriet så lenge du holder deg til produsentens anbefalte ladegrense eller lavere. Det er også lurt å la bilen være plugget til når den er parkert over litt tid, for eksempel når du har parkert den for kvelden, sier Svendsen.
Ved å lade bilen når strømmen er billigst, ofte på kveld og natt, kan man spare utgifter til strøm.
- Vi i NAF anbefaler at du lader når strømmen er billigst. Dette kan man styre enten via appen til ladeboksen, i bilens app eller ved å stille det inn på bilens skjerm, sier Svendsen.
Hold deg til ladegrensen i det daglige
De fleste bilprodusenter oppgir en grense for hvor fullt et batteri skal lades til vanlig. Ofte er dette 80 prosent, men det kan variere fra bilmerke til bilmerke. I bilens infotainment-system, eller app, kan man styre hvor fullt du vil batteriet skal lades opp.
- Hvis du bare småkjører, kan du fint bruke en lavere grense i det daglige. Nå på vinteren er det lurt å ta høyde for hvor mye kortere rekkevidde din bil har. Hvis du er usikker, kan du bruke NAFs tester til å sjekke rekkeviddetapet på de fleste nyere elbiler. Og når du skal på langtur er det selvsagt helt greit å fullade bilen for å utnytte batteriets fulle kapasitet, sier Svendsen.
NAFs tips til vinterlading
- Forvarm bilen før du kjører. Det skåner batteriet og gir deg bedre rekkevidde
- Hold deg til produsentens ladegrense. Normalt 80 prosent.
- Lad heller ofte og lite enn mye og sjelden. Det kan være med å beskytte batteriet mot slitasje
- Bruk bilens eller ladeboksens app til å styre når på døgnet du lader. Hvis du ikke trenger fullt batteri, kan du ofte få ladet så mye du trenger de timene strømmen er billigst
- Ikke la batteriet stå helt tomt eller helt fulladet over tid. Skal bilen stå parkert lenge, kan du sette ladegrensen på 50 prosent og koble bilen til strøm. Da kan bilen vedlikeholdslades etter hvert som batteriet tømmes.
LENKE: Her er oversikten over elbilenes rekkeviddetap på vinteren: https://www.naf.no/bilguiden/elbiler-i-norge
Nøkkelord
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:+47 934 47 754janharry.svendsen@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Dårlige veier øker risikoen for dødsulykker2.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Én av fire dødsulykker på norske veier i fjor var helt eller delvis forårsaket av dårlige veier. – Bedre vedlikehold av veiene vil bidra til å redusere risikoen for alvorlige ulykker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Bilistene må skjermes fra økte drivstoffavgifter29.11.2024 09:43:37 CET | Pressemelding
Saken er korrigert og forkortet 29.11.2024kl 15.15 Avgiftene på bensin og diesel må ikke økes neste år, mener NAF. – Små økninger over tid slår også ut på lommeboka til folk, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Nå mener NAF bilistene må skjermes fra økninger i drivstoffavgiftene.
NAF: - Pass på, nå blir det glatt!24.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Væromslag kan gjøre veiene svært glatte i dagene som kommer. NAF ber bilistene om å kjøre forsiktig og etter forholdene.
Så enkelt unngår du fellene ved EU-kontroll22.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Glemmer du dette utstyret, blir ikke bilen godkjent på EU-kontroll. For elbil og ladbar hybrid er det viktig å huske én ekstra ting.
Gigantisk etterslep på skredsikring av veiene19.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringens planer for skredsikring holder ikke mål, mener NAF. Totalt vil det koste 93,1 milliarder kroner å skredsikre veiene. – Det trengs et krafttak for å sikre veinettet mot skred og ras, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom