Gigantisk etterslep på skredsikring av veiene
Regjeringens planer for skredsikring holder ikke mål, mener NAF. Totalt vil det koste 93,1 milliarder kroner å skredsikre veiene. – Det trengs et krafttak for å sikre veinettet mot skred og ras, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Kun halvparten av riksveiene som trenger skredsikring ligger inne i første periode av Nasjonal transportplan (NTP). Det viser en gjennomgang av alle prosjektene i NTP, gjort av Ny Analyse for NAF. Av 78 riksveiprosjekter i NTP inkluderer 18 av dem skredsikring.
– Regjeringens satsning på skredsikring er ikke sterk nok, og det går for sakte. Bare halvparten av riksveiene som trenger skredsikring vil utbedres de neste seks årene, og det er uklart når de gjenstående strekningene kan sikres, sier Handagard.
Lovet nasjonal plan for rassikring av veier
Regjeringen har lovet en nasjonal plan for skredsikring av alle steder med høy og middels skredfaktor. Skredfaktoren sier noe om hvor store konsekvensene av et ras kan være. Prosjektene i Nasjonal transportplan dekker kun 39 prosent av skredpunkter med høy eller middels risiko langs riksveiene. Til sammen er det 255 punkter på riksvei og 541 punkter på fylkesvei med høy eller middels skredfare.
– Løftene i Hurdalsplattformen er tydelige, både på riks- og fylkesvei. Men planene er ikke forpliktende nok. For fylkesvei mangler det helhetlige planer, og det er vanskelig å holde oversikten over den samlede satsningen på skredsikring av riksveier, sier Handagard.
For lite til skredsikring i statsbudsjettet
Totalt vil det koste 32,1 milliarder kroner å sikre alle skredpunkt med middels og høy skredfaktor langs riksveiene, viser gjennomgangen. Skredsikring av fylkesveier vil koste om lag 61 milliarder kroner. I statsbudsjettet for neste år setter regjeringen av 980 millioner til skredsikring i fylkene. Det er en justering på bare 4,1 prosent fra forrige budsjett.
– Det mangler en skikkelig prioritering av rassikring av fylkesveiene i statsbudsjettet for neste år. Midlene spres tynt utover, og økningen fra forrige budsjett er for svak, sier Handagard.
NAF har tidligere påpekt at prisveksten også rammer fylkenes økonomi, og at mye av økningen i midlene til fylkesvei kan bli spist opp av økte kostnader til drift og vedlikehold av veinettet.
– Politikerne må ta advarslene om et våtere og villere klima på alvor. Vi trenger et krafttak for å sikre at veinettet opprustes for å begrense skadene når naturkreftene herjer, sier Handagard.
Fakta om rasfare på norske veier:
- Nasjonal Transportplan (NTP) 2025-2036 inkluderer 78 prioriterte veiprosjekter langs riksveinettet i Norge.
- 18 av 78 riksveiprosjekter i NTP inneholder skredsikring, noe som dekker nesten 100 skredpunkter. Dette utgjør kun 39 prosent av skredpunkter med høy eller middels risiko langs riksveiene.
- Kun 50 prosent av riksveistrekningene som inkluderer skredsikring dekkes av NTP i de første seks år av perioden
- I 2030 kartla Statens vegvesen 255 skredutsatte punkter på riksveiene med høy eller middels risiko, og totalt er det 461 skredutsatte punkter på riksveinettet.
- Etterslepet på skredsikring på fylkesvei er beregnet til å koste 61 milliarder kroner å hente opp
- Tilsvarende er det på fylkesveinettet nær 1.700 skredutsatte punkter, hvorav 541 er i høy eller middels kategori
- Regjeringen lovet i Hurdalsplattformen å «Ta initiativ til at det sammen med fylkeskommunene utarbeides en nasjonal gjennomføringsplan for ras- og skredsikring av alle riksveier og fylkesveier med høy og middels skredfaktor»
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Dårlige veier øker risikoen for dødsulykker2.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Én av fire dødsulykker på norske veier i fjor var helt eller delvis forårsaket av dårlige veier. – Bedre vedlikehold av veiene vil bidra til å redusere risikoen for alvorlige ulykker, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Bilistene må skjermes fra økte drivstoffavgifter29.11.2024 09:43:37 CET | Pressemelding
Saken er korrigert og forkortet 29.11.2024kl 15.15 Avgiftene på bensin og diesel må ikke økes neste år, mener NAF. – Små økninger over tid slår også ut på lommeboka til folk, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Nå mener NAF bilistene må skjermes fra økninger i drivstoffavgiftene.
NAF: - Pass på, nå blir det glatt!24.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Væromslag kan gjøre veiene svært glatte i dagene som kommer. NAF ber bilistene om å kjøre forsiktig og etter forholdene.
Så enkelt unngår du fellene ved EU-kontroll22.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Glemmer du dette utstyret, blir ikke bilen godkjent på EU-kontroll. For elbil og ladbar hybrid er det viktig å huske én ekstra ting.
Slik tar du vare på elbil-batteriet i kulda21.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
- Ved å ta noen enkle grep kan du beskytte batteriet og holde strømkostnadene til lading nede i vinter, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom