Fremskrittpartiets Bystyregruppe

FrP mener Oslo kommune må skrote sykkelsatsingen

Del

Oslo har satset stort på å bli en sykkelby de siste ti årene, med en sykkelstrategi vedtatt i 2015. Siden da er det bygget 107 kilometer sykkelvei og oppgradert 48 kilometer. Målet var å øke sykkelandelen til 25 prosent innen 2025, men en ny rapport viser at dette målet er langt ifra å bli nådd.

Magnus Birkelund
Magnus Birkelund Håkon Rusdal

I fjor ble kilometermålet halvert. Kommunen skulle egentlig bygge 20 km sykkelvei i 2024. Kilometertallet ble nedjustert til 10 km, men det ble likevel satt av like mye penger. Samtidig som nye sykkelveier er bygget, er tusenvis av parkeringsplasser fjernet fra byen.

- Ambisjonene senkes, men det gjør ikke kostnadene. Bilistene og vanlige folk har alt for lenge tatt regningen for en sykkelsatsing som er langt unna å oppnå målene som er satt, sier Magnus Birkelund, gruppeleder for Oslo FrPs bystyregruppe

- De siste ti årene er det brukt 3,1 milliarder på sykkelsatsingen for å nå målet om å øke Oslos sykkelandel til 25 prosent innen 2025. Nå er resultatet klart: Sykkelandelen er bare på 8,6 prosent. Likevel planlegges det nå å bruke ytterligere 2,3 milliarder mellom 2024-2027. Det er hodeløst og viser nok en gang at pengene sitter løst når det er bilistene og vanlige folk som betaler, sier Magnus Birkelund

Om Fremskrittspartiet

En enklere hverdag for folk flest

Fremskrittspartiet er et liberalistisk folkeparti. Vi jobber for en strengere innvandringspolitikk, trygg eldreomsorg, gode sykehus, lavere skatter og avgifter og bedre veier. En enklere hverdag for folk flest.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye