FrP mener Oslo kommune må skrote sykkelsatsingen
Oslo har satset stort på å bli en sykkelby de siste ti årene, med en sykkelstrategi vedtatt i 2015. Siden da er det bygget 107 kilometer sykkelvei og oppgradert 48 kilometer. Målet var å øke sykkelandelen til 25 prosent innen 2025, men en ny rapport viser at dette målet er langt ifra å bli nådd.
I fjor ble kilometermålet halvert. Kommunen skulle egentlig bygge 20 km sykkelvei i 2024. Kilometertallet ble nedjustert til 10 km, men det ble likevel satt av like mye penger. Samtidig som nye sykkelveier er bygget, er tusenvis av parkeringsplasser fjernet fra byen.
- Ambisjonene senkes, men det gjør ikke kostnadene. Bilistene og vanlige folk har alt for lenge tatt regningen for en sykkelsatsing som er langt unna å oppnå målene som er satt, sier Magnus Birkelund, gruppeleder for Oslo FrPs bystyregruppe
- De siste ti årene er det brukt 3,1 milliarder på sykkelsatsingen for å nå målet om å øke Oslos sykkelandel til 25 prosent innen 2025. Nå er resultatet klart: Sykkelandelen er bare på 8,6 prosent. Likevel planlegges det nå å bruke ytterligere 2,3 milliarder mellom 2024-2027. Det er hodeløst og viser nok en gang at pengene sitter løst når det er bilistene og vanlige folk som betaler, sier Magnus Birkelund
Om Fremskrittspartiet
En enklere hverdag for folk flest
Fremskrittspartiet er et liberalistisk folkeparti. Vi jobber for en strengere innvandringspolitikk, trygg eldreomsorg, gode sykehus, lavere skatter og avgifter og bedre veier. En enklere hverdag for folk flest.
Følg pressemeldinger fra Fremskrittpartiets Bystyregruppe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremskrittpartiets Bystyregruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremskrittpartiets Bystyregruppe
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom