Foreldre oppfordres til å overholde aldersgrensen på sosiale medier
Seks statlige etater går sammen og oppfordrer foreldre til å holde aldergrensen på sosiale medier for barna sine. Budskapet i den nye kampanjen er at det er en betydelig risiko for at barn blir utsatt for skadelig påvirkning i sosiale medier.

Sju av ti 9-12-åringer bruker sosiale medier, selv om aldersgrensen er 13 år, ifølge Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2024”. Undersøkelsen viser også at norske barn får smarttelefon tidligere enn før.
Seks etater går sammen om klar anbefaling
Samtidig svarte bare 27 prosent av foreldrene til 9-12-åringer at deres barn bruker sosiale medier daglig eller ukentlig.
– Tallene kan tyde på at bruken av sosiale medier er større blant de yngste barna enn mange foreldre er klar over. Dette er tjenester der vi vet at barn kan bli eksponert for både innhold og atferd som kan være skadelig for dem, slik som vold, kroppspress og ulovlig bildedeling. Derfor har seks statlige etater nå gått sammen om en klar anbefaling til foreldrene om å ikke gi barna tilgang til sosiale medier hvis de er under aldersgrensen, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
I tillegg til Medietilsynet, står Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Forbrukertilsynet, Helsedirektoratet, Politidirektoratet og Utdanningsdirektoratet bak kampanjen.
Regjeringen vil heve aldersgrensen
Aldersgrensen for når barn selv kan samtykke til at sosiale medier behandler personopplysningene deres, er i dag 13 år. Nylig foreslo regjeringen å øke aldersgrensen til 15 år, og utreder å lovregulere en absolutt aldersgrense for sosiale medier.
– Jeg er opptatt av at foreldre ikke skal stå alene i møte med teknologigigantene. Vi vet at mange foreldre synes det er vanskelig å si nei til at barna skal få bruke sosiale medier, av frykt for at de skal falle utenfor. Derfor er det bra at etater som jobber for en trygg digital oppvekst, nå er tydelige og samstemte i å anbefale at aldersgrensen overholdes, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe.
Kampanjen skal nå foreldre med barn under 15 år
De seks etatene som står bak den nye kampanjen, har alle deltatt i arbeidet med en ny handlingsplan for trygg digital oppvekst, som nylig ble overlevert barne- og familieministeren. Der pekes det blant annet på at barna i for stor grad har vært overlatt til seg selv på nett, og at ansvaret for en trygg digital oppvekst, ikke kan overlates til barna selv. Styrket regulering og kompetanseheving blant yrkesgrupper som jobber med barn, er trukket fram som viktige tiltak i arbeidet med handlingsplanen.
– Samtidig er foreldrene førstelinjen mot barna, og derfor henvender vi oss til foreldre i denne kampanjen. Budskapet er klart: Overhold aldergrensen. Slik kan foreldrene bidra til å beskytte barn mot skadelig innhold og ubehagelige opplevelser på nett, sier Mari Velsand.
Målgruppen for kampanjen er foreldre som har barn under 15 år.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom