Polaris Media

Resultatveksten fortsetter for Polaris Media

Del

Fortsatt sterk utvikling i inntekter fra digitale abonnement, reduserte kostnader og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst på 25 prosent for Polaris Media i tredje kvartal. Dette er tredje kvartalet på rad med positiv resultatutvikling for konsernet. Styret i Polaris Media har foreslått at det utbetales et ekstraordinært utbytte på 1 milliard kroner til aksjonærene, etter at konsernet i oktober solgte en andel av sin aksjebeholdning i Schibsted Marketplaces.

Polaris Media rapporterer EBITDA på 102 millioner kroner i tredje kvartal 2024, justert for engangskostnader på 8 millioner kroner. Resultatet er 21 millioner kroner høyere enn i tilsvarende periode i fjor. Resultatforbedringen er drevet av inntektsvekst fra digitale abonnement, betydelige kostnadsreduksjoner og vekst i distribusjon av netthandelspakker.

—Vi er fornøyde med at vi nå har tre strake kvartaler med solid resultatvekst, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Vekst i brukerinntekter

Brukerinntektene økte med 6 prosent i kvartalet, drevet av god digital utvikling både i de norske og svenske mediehusene. Konsernets digitale abonnementsinntekter økte med 25 prosent fra samme periode i fjor, og kompenserte for fortsatt nedgang i papirbaserte inntekter.

Antall digitale abonnement var 406 000 ved kvartalets slutt, en økning på 18 prosent fra samme tidspunkt i fjor. Heldigitale abonnement utgjør nå 67 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse på 606 000, mot 59 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2023.

—Vi er inne i en ny fase av den digitale transformasjonen i mediebransjen, og da er det gledelig at mediehusenes digitale satsinger gir resultater, både finansielt og redaksjonelt. I slutten av oktober vant Mediehuset iTromsø den høythengende Data-SKUP-prisen for artikkelserien «X-rAI», der iTromsø ved hjelp av et egenutviklet verktøy basert på kunstig intelligens, har gransket store mengder dokumenter knyttet til Universitetssykehuset i Nord-Norge – og blant annet avdekket at ressursmangel ved røntgenavdelingen har fått alvorlige konsekvenser. Dette er tredje året på rad et mediehus i Polaris Media vinner Data-SKUP-prisen, noe vi er svært stolte over. Vi vil fortsette å investere i nye teknologiske løsninger for å videreutvikle journalistikken, kommenterer Per Axel Koch.

Fortsatt fall i annonseinntektene

Nedgangen i konsernets annonseinntekter fortsatte i tredje kvartal, både i Norge og Sverige. Annonseinntektene endte 12 prosent lavere enn samme kvartal i fjor, som følge av 24 prosent fall i papirbaserte inntekter. De digitale annonseinntektene økte med 2 prosent, drevet av de svenske mediehusene.

—Vi påvirkes av at det i flere bransjer gjennomføres betydelige kutt i annonseinvesteringene, samtidig som det er tøff konkurranse om de digitale annonseinntektene. Vi er fornøyde med at mediehusene i Stampen Media oppnådde god vekst i digitale annonseinntekter i tredje kvartal. Fremover forventer vi at fallet i papirbaserte inntekter fortsetter både i Norge og Sverige, samtidig som det totale annonsemarkedet gradvis bedres i takt med konjunkturutviklingen, sier Koch.

Sterk vekst i distribusjon av netthandelspakker

I likhet med andre kvartal, leverte konsernets distribusjonsvirksomhet i Norge et sterkt resultat i tredje kvartal. Veksten var igjen drevet av inntekter fra pakkedistribusjon, som doblet seg sammenliknet med tredje kvartal i fjor.

—Veksten i distribusjonsvirksomheten i Norge kommer hovedsakelig som en følge av økt pakkevolum fra Helthjem Netthandel, hvor vi har 34 prosent eierandel. Utviklingen i Helthjem Netthandel har vært meget god i år. Dette er gledelig for oss både med hensyn til inntektene i Polaris Medias distribusjonsvirksomhet og verdien av vår investering i selskapet, sier Koch.

Reduserte kostnader

Polaris Medias underliggende driftskostnader var 4 prosent lavere enn tredje kvartal i fjor. Konsernet iverksatte i 2023 betydelige effektiviseringstiltak både i mediehusene, trykkeriene og distribusjonsvirksomheten. Tiltakene har gitt betydelig kostnadsreduksjon gjennom hele 2024.

—Sammen med økningen i våre digitale brukerinntekter og veksten i distribusjonsinntektene, er effektiviseringstiltakene en av hovedårsakene til at vi leverer betydelig resultatvekst i år. Tiltakene var nødvendige grep for å kompensere for svikten i annonseinntektene, lavere papirbaserte inntekter og det underliggende kostnadspresset. Vi vil fortsette å gjøre kostnadstilpasninger i papirverdikjeden, og i august besluttet vi å avvikle driften i vårt trykkeri på Stord, med virkning fra 1. januar 2025, sier konsernsjefen.

Ekstraordinært utbytte på 1 milliard

I mai solgte Polaris Media sin aksjepost på 9,99 prosent i FINN til Schibsted ASA («Schibsted Marketplaces») for 2,5 milliarder kroner, med oppgjør i Schibsted-aksjer. Som gevinstsikring, gjennomførte konsernet i slutten av oktober et nedsalg i Schibsted-aksjen til en verdi av 1 milliard kroner.

Styret i Polaris Media har etter nedsalget foreslått å utdele et ekstraordinært utbytte på 1 milliard kroner, tilsvarende 20,40 kroner per aksje. Utbyttet er betinget av at styrets forslag godkjennes av Polaris Medias ordinære generalforsamling den 13. mai 2025, og er planlagt utbetalt kort tid etter den ordinære generalforsamlingen. Styreleder Trond Berger sier følgende om utbytteforslaget:

—Polaris Medias langsiktige eierskap i FINN har gitt enestående verdiskapning. Da beslutningen om å selge aksjeposten i FINN for et vederlag på 2,5 milliarder kroner ble tatt, var det en bevisst beslutning å motta oppgjøret i Schibsted-aksjer. Polaris Media har siden FINN-salget i mai hatt en verdistigning på omtrent 900 millioner kroner på Schibsted-aksjene, og samtidig nedbetalt nesten all langsiktig bankgjeld. Med bakgrunn i dette foreslår styret at det utbetales et ekstraordinært utbytte på 1 milliard kroner til Polaris Medias aksjonærer.

Etter nedsalget eier Polaris Media i underkant av 4,9 millioner Schibsted B-aksjer, noe som tilsvarer en eierandel på omtrent 2,1 prosent i selskapet. Ved børsslutt i går var markedsverdien av disse aksjene omtrent 1,7 milliarder kroner.

—Den gjenværende beholdningen av Schibsted-aksjer gir fortsatt Polaris Media stor finansiell fleksibilitet til strategisk og operasjonell videreutvikling av konsernet, og vi har stor tro på fortsatt god utvikling for Schibsted Marketplaces, hvor FINN har en ledende posisjon, uttaler konsernsjef Per Axel Koch.

Kvartalsrapport og -presentasjon, samt webcast av resultatpresentasjonen, er tilgjengelig her: https://www.polarismedia.no/investorinformasjon/investorweb/

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Polaris Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Polaris Media

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye