Podkast: Hvorfor går jenter med ADHD «under radaren»?
Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det slik?

Slappet aldri av
Annette Dølen (26) vokste opp uten å vite at hun hadde ADHD.
— Jeg var en veldig aktiv jente med mye energi. Jeg hadde sterke følelser og var veldig prinsippfast. Jeg var også veldig opptatt av rettferdighet og regler, noe som ofte førte til krangler og diskusjoner. Jeg ble ofte oppfattet som sjefete og som en sladrehank, forteller hun.
Hun beskriver hvordan hun aldri klarte å slappe av, og at hun hadde en uro i kroppen som ingen forstod kunne være tegn på noe mere alvorlig.
Helseangst?
Etter en alvorlig rideulykke i 2017, som endte med brudd i kjeven og sykehusinnleggelse, ble Anette engstelig og bekymret over helsen sin.
— Jeg våknet ofte på natta, følelsesløs i halve ansiktet og med en frykt for at jeg hadde fått slag. Jeg klarte ikke å tenke logisk, forteller hun.
Etter ett og et halvt år med slike symptomer kontaktet hun fastlegen og ble henvist videre til psykolog på DPS. Hun skulle utredes for helseangst.
— 20 minutter ut i samtalen sa de at jeg kanskje skulle utredes for ADHD i stedet, sier Anette.
Manglende kunnskap
Jenter med ADHD har lenge gått «under radaren», men ny kunnskap om diagnosen har ført til en drastisk økning blant jenter og kvinner.
— Historisk sett har ADHD blitt betraktet som en guttediagnose, og noe noen gutter vokste av seg. Men man forstår nå at ADHD også rammer jenter, kvinner og voksne menn. Problemet er at mye av forskningen er utført av menn på unge gutter, noe som har resultert i manglende kunnskap om hvordan ADHD arter seg hos jenter og kvinner.
Det sier Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statpeds avdeling for sammensatte lærevansker. Hun forteller at mange av kriteriene for ADHD, som hyperaktivitet og impulsivitet, er mer typiske for gutter, noe som gjør dem mer synlige.
— Jenter har ofte konsentrasjonsvansker og sjeldnere atferdsvansker, noe som gjør at de ofte går under radaren. De kan ha problemer med å følge med, fullføre oppgaver, samt være ekstra skravlete. Disse symptomene passer ikke alltid med den klassiske oppfatningen av ADHD. Kjønnsrollemønstre spiller også en rolle, ved at det fremdeles forventes ulike ting av gutter og jenter. Jenter skal være snille, stille og flinke, noe som kan medføre at deres ADHD-symptomer ikke blir oppdaget. I tillegg bruker jenter ofte mye energi på å skjule vanskene sine, noe som kan føre til tilleggsvansker som angst og depresjon, sier Damsgaard.
I denne episoden snakker vi om ADHD hos jenter, og vi får svar på spørsmål som:
- Hvorfor settes ADHD-diagnosen omtrent tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter?
- Hvor vanlig er ADHD er blant jenter?
- Hvordan er ADHD forskjellig hos gutter og jenter?
- Når er det vanlig å oppdage ADHD hos jenter?
- Er det lettere å sette diagnosen hos gutter?
- Hvilke tiltak ser vi at fungerer best for jenter med ADHD?
- Hvilke tegn kan man se etter for å oppdage ADHD så tidlig som mulig?
- Hvorfor går jenter med ADHD «under radaren»?
- Barn med ADHD strever ofte sosialt. Hvordan ser dette ut hos jenter i forhold til gutter?
Gjester i studio:
- Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statped - avdeling sammensatte lærevansker.
- Heidi Aase, avdelingsdirektør for Barns helse og utvikling i Folkehelseinstituttet.
Programleder og produsent
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder



SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom