Kunstsilo

Ny digital utstilling inntar S-Lab i Kunstsilo – åpner 8. november

Del

To interaktive verk kan oppleves fra og med 8. november i Kunstsilo: Utstillingen Havets Dyp er en utforskning av de mystiske og truede økosystemene under havoverflaten, der kunst og teknologi møtes for å avsløre både skjønnhet og sårbarhet.

Foto: Marpi Studio

– Tematikken i Havets Dyp er aktuell for mange, eksempelvis står debatten om gruvedrift på havbunnen høyt på dagsorden i Norge. Ved å bruke vår egen kropp gir begge installasjonene en dypere refleksjon over hvordan vi som mennesker kan sees som et mikrokosmos av naturen, der selv små endringer kan ha stor betydning for balansen i helheten, sier Torill Haugen, digital kurator for utstillingen.

Pressen inviteres til å besøke utstillingen og møte kunstnerne fredag 8. november.

Tidspunkt kan avtales per mail eller telefon; det er mulig å få intervju og visning fredag formiddag før utstillingsåpning, eller å komme på kveldsarrangementet Art Night som er en helhusfest hvor utstillingsåpningene er en del av programmet. Kunstnerne er til stede på arrangementet.

Om utstillingen Havets Dyp

Utstillingen består av to verk: The Northern Ocean Series av Marple studios, og The Sentinel Self av Sissel Marie Tonn. Førstnevnte tar over S-Lab, som er Kunstsilos whitebox dedikert til digitale opplevelser, mens The Sentinel Self projiseres på den store skjermveggen i Silosalen.

– I Marpi Studios sitt verk, blir publikum en del av selve undervanns-verdenen gjennom digital interaksjon. Installasjonen har en leken tilnærming, samtidig som den gir rom for ettertanke om hvilke dype forbindelser menneske og miljø faktisk har, sier Torill Haugen, leder for digital innovasjon og utvikling.

– I The Sentinel Self derimot, er opplevelsen mer intim og personlig. Her må publikum koble seg til installasjonen via sin egen puls, noe som gir en unik inngang til det simulerte økosystemet. Dette skaper en mer individuell forbindelse til dyphavets skjøre organismer, og minner publikum om at vi også er sårbare vesener, påvirket av og sammenvevd med miljøet rundt oss.

Om verket The Northern Ocean Series

The Northern Ocean Series tar deg med til en mystisk undervannsverden fylt med tentakler og alger fra dypet. Futuristiske havskapninger som ser organiske og kjente ut, flyter rundt på digitale strømmer.

Verket er basert på det opprinnelige kunstverket Sound of the Sea (2019), som er laget gjennom digital koding og er inspirert av den detaljerte skjønnheten til dragefisk, de sammensatte plante- og dyretrekkene til sjødrager, og de fascinerende mønstrene til blekksprut. Den nye versjonen bringer frem sterke farger og en dynamisk visuell rytme fra havdypet.

I S-Lab omsluttes publikum av projeksjoner som får dem til å føle seg som del av et akvarium, der de blir sett av store, nysgjerrige undervannsskapninger – omtrent som gullfisk som ser ut av en bolle.

Tentakler og følehorn strekker seg ut mot og rundt digitale avatarer, kartlagt med Kinect-sensorer. Når publikum berører formene, berører formene tilbake. Denne kombinasjonen av tid, algoritmer og bevegelsessporing blir til en lekende dans og et lydspor, samskapt på begge sider av skjermen.

Krediteringer: 

Marpi Studio Kode: Marpi Lyddesign: Bent Stamnes Produksjon: Alexandra Sentís

The Sentinel Self: Unity Development: George Simms, Katpatat. 3D world building: Zuza Banasińska. Music: Jonathan Chaim Reus. Hardware developer: Sam Bilbow.
Created with the support of S+T+ARTS EU

null
Foto: Marpi Studio

Om verket The Sentinel Self

Sissel Marie Tonns The Sentinel Self er et interaktivt kunstverk som gjenspeiler forviklingene mellom menneskelig immunsystem og miljøer som blir stadig mer forurenset av mikroplast. The Sentinel Self er bygget i en spillmotor, og er en pågående og kompleks simulering av hundrevis av interagerende cellelignende skapninger i et stort vannaktig, kroppslignende økosystem.

Når publikum tar i bruk installasjonen av The Sentinel Self, møter de en vannverden bebodd av humanoide "sentinels". Når de kobles til en hjerteslagsfølende skulptur, kan de reise dypere inn i disse kroppene, hvor et stort indre økosystem utfolder seg. Dette økosystemet er befolket av cellelignende skapninger, som streifer rundt og prøver å opprettholde homeostase - omtrent som immunceller, eller nøkkelarter i et akvatisk økosystem. Etter hvert som simuleringen utvikler seg over tid, er publikum vitne til de uklare grensene mellom de interne og eksterne økosystemene, mens de observerer interferensen av mikroplast og deres komplekse interaksjon med vaktpostenes immunsystem, noe som gir en gradvis risiko for en øko/immun-systemisk kollaps.

null
Foto: Sissel Marie Tonn

Satsning på digital kunst og immersive opplevelser

Utstillingen er et samarbeid med Lumen Studios, en internasjonal organisasjon med base i London og USA som jobber for å fremme digital kunst. Kunstsilo har hatt et samarbeid med Lumen siden 2020 som i tillegg til digitale utstillinger inkluderer et samarbeid om Lumen Nordic Award, en pris for kunstnere i Norden som jobber i kunst og teknologifeltet. Prisen deles ut i London hvert år.

– Kunstsilo er en unik arena for digital kunst gjennom S-Lab, og det er utrolig spennende å kunne videreføre samarbeidet med Lumen Studios om digitale utstillinger nå når vi har en så egnet arena for kunst og teknologifeltet, forteller Haugen.

– Gjennom samarbeid med Lumen Studio, og etableringen av Lumen Nordic Award har vi fått en bedre innsikt i kunst og teknologifeltet, og det var gjennom dette nettverket at vi kom i kontakt med Marpi Studio og Sissel Marie Tonn.

Om kunstnerne

Marpi Studio: Marpi Studio skaper interaktive, utenomjordiske livsformer gjennom kunst og eksperimentering. Deres kreasjoner er inspirert av kompleksitetene i naturen og mulighetene for alternative fremtider. Marpi Studio samarbeider med forskere og arkitekter, robotikere og ingeniører, elektroniske musikere og graffitiartister.

Sissel Marie Tonn: Sissel Marie Tonn er en dansk kunstner bosatt og arbeidende i Haag. Sissel har en bachelorgrad i film- og medievitenskap fra Universitetet i København. Hun fullførte en mastergrad i kunstnerisk forskning ved Royal Academy of Art i Haag i 2015. Hun mottok Theodora Niemeijer-prisen for fremadstormende kvinnelige kunstnere i 2016, noe som resulterte i hennes første separatutstilling på Eye i Van Abbemuseum, Eindhoven. I 2017–2018 var hun resident ved Jan van Eyck Academie i Maastricht. Hun mottok talentutviklingsstipend fra Stimuleringsfonds NL i 2019, og i 2020 mottok hun BAD Award sammen med forskerne Heather Leslie og Juan J. Garcia Vallejo for deres prosjekt “Becoming A Sentinel Species”. Hennes arbeid blir ofte stilt ut i Nederland og internasjonalt.

Kontakter

Om Kunstsilo

Kunstsilo er en prisbelønt, tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand som akkurat nå forvandles til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Museet skal romme Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. I tillegg blir det internasjonal digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.

Følg pressemeldinger fra Kunstsilo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kunstsilo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kunstsilo

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye