BKK

BKK tar grep for å få industri – og næringskunder raskere på nett

Del

BKK etablerer en energikoordinator-enhet for å få møte kommunene, næringslivet – og industrien sitt behov for økt kapasitet i strømnettet.

Administrerende direktør i BKK, Kristin Aadland, etablerer en energikoordinator-enhet for å få møte kommunene, næringslivet – og industrien sitt behov for økt kapasitet i strømnettet.
Administrerende direktør i BKK, Kristin Aadland, etablerer en energikoordinator-enhet for å få møte kommunene, næringslivet – og industrien sitt behov for økt kapasitet i strømnettet.

Industrien oppgir manglede kapasitet i strømnettet som den største barrieren for nyetableringer. Uten økt nettkapasitet stopper både samfunnsutviklingen og energiomstillingen på Vestlandet opp. Statnett uttaler at det er på Vestlandet det haster mest – og BKK sine prognoser for de kommende årene viser sterk vekst i ønsket tilknytning til strømnettet.

Utfordringen på Vestlandet, og resten av landet for øvrig, er at strømnettet er “fullt”, og at utbygging av mer strømnett tar lang tid. Ventetiden for nye og store industriprosjekter som ønsker tilknytning til strømnettet er 8-10 år. BKK tar tatt flere grep for å sikre at ikke mangel på tilgang til strømnettet blir en flaskehals for energiomstilling og vekst i regionen. Blant annet legger BKK opp til et vesentlig økt tempo i nettutbyggingen fremover.

Utbygging av nok nett i tide er helt sentralt for å møte kundebehovet, men det tar tid, det er kostbart, og det fører til inngrep i naturen. Vi må derfor sikre at vi utnytter nettet som allerede er bygget best mulig – det vil være den raskeste og rimeligste løsningen for kunder som står i kø, sier Kristin Aadland, administrerende direktør i BKK

Etablerer en energikoordinator-enhet

For å få kundene raskere på nett oppretter BKK derfor en ny enhet med energikoordinatorer. Energikoordinatorene skal hjelpe kundene med å løse sine energibehov og sikre at eksisterende strømnett utnyttes mest mulig effektivt.

Teamet vil bestå av rådgivere som skal være i tett dialog med kunder og andre interessenter som kommuner, fylkeskommuner, industri og øvrig næringsliv med mål om å forstå energibehovene deres bedre, ta frem mulige løsninger på kort og lengre sikt, og utnytte fleksibiliteten som er i energisystemet i regionen optimalt.

Vi er klar over at det er et sterkt behov for økt kapasitet i strømnett i regionen vår, og vi har dårlig tid. Energikoordinatorrollen vil ikke løse alt, men det tar oss et godt stykke på vei. BKK skal være en tilrettelegger for energiomstilling på Vestlandet og gjennom energikoordinatorrollen vil vi være en pådriver for å løse kundene sine behov for tilgang til fornybar energi raskt og kostnadseffektivt, sier Aadland.

Kontakter

Lenker

BKK er ett av Norges største nettselskap. Vårt oppdrag er å sørge for at strømmen kommer frem til 460 000 vestlendinger til alle hjem, næringsliv og industri året rundt. Vi forvalter 22 000 kilometer med strømnett som strekker seg fra Sunnfjord i nord til Etne i sør.

Gjennom drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet sikrer vi lys i pæren og gjør elektrifisering av Vestlandet mulig slik at samfunnet lykkes med grønn omstilling og vekst. For å møte Vestlandets behov for tilgang til strøm skal vi ta i bruk ny teknologi og metoder for å utnytte nettet vi har, og vi skal få til et taktskifte i utbygging av nytt strømnett.

Vi har hovedkontor i Bergen, men er til stede med sterke fagmiljøer på 19 ulike lokasjoner i Vestland fylke. BKK er heleid av Eviny-konsernet.

Følg pressemeldinger fra BKK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BKK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BKK

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye