Kildekritikk er en del av egenberedskapen
For første gang er kildekritikk med når DSB gir det norske folk råd om egenberedskap. Medietilsynet understreker at de gode rådene er ekstra viktige hvis en krise skulle oppstå, men bør følges også i hverdagen.
I forbindelse med Egenberedskapsuka denne uka har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB, sendt ut en brosjyre til alle norske husstander med råd om egenberedskap.
– Medietilsynet er glad for at kritisk medieforståelse, som blant annet handler om den enkeltes kildekritikk, nå er med som en del anbefalingene til egenberedskap, sier direktør Mari Velsand.
Norske myndigheter anbefaler at alle husstander skal være forberedt på å klare seg i én uke dersom strøm, tele- eller mobilnett og internett blir borte. Brosjyren inneholder tips, råd og anbefalinger for en slik mulig krisesituasjon.
Fem råd om kildekritikk
DSB har fem enkle og gode råd om kildekritikk i rådene om egenberedskap, som samsvarer med Medietilsynets tips:
- Søk informasjon fra myndigheter og redaktørstyrte journalistiske medier.
- Vær ekstra på vakt når du får informasjon som virker overraskende, skremmende eller gjør deg sint.
- Sjekk hvem som står bak informasjonen du får. Noen kan spre feilinformasjon med vilje.
- Vær oppmerksom på at både tekst, lyd, bilde og video kan manipuleres.
- Tenk over hvilken informasjon du deler videre.
– Dette er råd som vi alle bør følge, også i hverdagen. Den teknologiske utviklingen gjør at det stadig blir lettere både å produsere og spre feil- og desinformasjon, og vanskeligere å oppdage. Derfor er det så viktig å gå til troverdige informasjonskilder, som redaktørstyrte medier, sier Velsand.
Stopp. Tenk. Sjekk.
Medietilsynet jobber blant annet med tiltak for å styrke nordmenns kritiske medieforståelse, og i regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år er det satt av mer penger til dette arbeidet.
– Vi stiller oss bak rådene fra DSB, og oppfordrer til å stoppe opp og tenke kritisk i møtet med informasjonsstrømmen på digitale flater. Bruk litt tid på å sjekke kilden eller om andre kan bekrefte informasjon eller nyheter du er usikker på, sier Velsand.
På Medietilsynets nettsider kan du lese mer om kritisk medieforståelse, og lære mer om temaer som desinformasjon. Nylig la Medietilsynet fram rapporten “Kritisk medieforståelse i den norske befolkningen 2024”.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet sanksjonerer tre lokale kringkastere6.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To lokal-tv-kanaler har fått advarsel og en lokalradio-kanal må betale gebyr etter at Medietilsynet har hatt tilsyn med reklamereglene hos lokale kringkastere.
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom