Neppe flere KRISER enn før – men flere kriseoppslag
Om du ser på medieoppslagene, kan det virke som om verden kastes ut i den ene krisen etter den andre, og at det aldri har vært verre. Men det er ikke nødvendigvis sånn.
Av Steinar Brandslet, Gemini/NTNU
Tilsynelatende er verden full av kriser. Professor Stefan Geiß la merke til det også.
– Finanskrise, eurokrise, migrasjonskrise, koronapandemi, Ukraina-krig, Gaza-krig. Verden ser ut til å snuble fra den ene eksistensielle krisen til den neste, og kommer seg nesten aldri før den neste rammer, konstaterer professor Geiß ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.
Men. Er det virkelig flere kriser nå enn før?
– Er det slik det alltid har vært, eller er det noe nytt? Og hvis det er flere offentlige kriser i dag enn tidligere, hva skyldes det?
Han bestemte seg for å undersøke saken sammen med to kollegaer, stipendiat Conor A. Kelly fra samme institutt og Christina Viehmann fra GESIS i Köln. Nylig ble resultatene deres publisert i velrenommerte Journal of Communication.
Data fra 1785 til nå
– Vi undersøkte dekningen i «The Times» gjennom 235 år, og fant noen foreløpige svar.
Forskerne gikk altså helt tilbake til 1785 for å sjekke utviklingen i oppslagene. The Times er en temmelig avdempet, noe konservativ avis, og absolutt ikke kjent for sensasjonalisme.
For å gå gjennom slike enorme mengder informasjon, var det så klart helt nødvendig å få hjelp av mye datakraft.
– Forskningen vår utnytter kraften i datastyrt tekstanalyse, slik at vi kan reise tilbake i tid og se hvordan tidligere generasjoner forstod krisesituasjonene de sto overfor, sier professor Geiß.
Selve analysen tok for seg nyhetstekster i The Times. For å sjekke gyldigheten av analysen sammenlignet de blant annet resultatene med data fra The Guardian, The Economist, Neue Zürcher Zeitung og Washington Evening Star.
Fant over 1000 kriser
– Vi oppdaget og identifiserte mer enn 1000 forskjellige krisehendelser som førte til store nyhetsbølger fra 20 ulike typer kriser. De hyppigste var regjeringskriser, geopolitiske kriser, økonomiske kriser, epidemier og katastrofer, konstaterer professor Geiß.
At mediene snakker om kriser er altså ikke noe nytt, og selv større krisenyhetsbølger opptrer i snitt rundt fire ganger i året. Men mens krisene tidligere var mer spredt utover i tid, kommer de i moderne tid isteden i større grad i klynger.
– Vi fant at krisehendelser har blitt noe hyppigere, men opptrer mer «samlet» eller «pulserende» i stedet for å være mer eller mindre jevnt spredt over tid, sier professor Geiß.
Men det er ikke nødvendigvis en klar sammenheng mellom krisene i seg selv og kriseoppslagene.
– Økningen i bruken av kriseretorikk er mye sterkere enn økningen i hyppighet av kriser, sier professoren.
Altså brukes kriseretorikken mye hyppigere enn før. Men ikke all denne kriseretorikken og krisediagnostikken fører til synlige nyhetsbølger. Kriseretorikk i enkeltartikler fører ikke nødvendigvis til en følelse av en offentlig krisesituasjon og en tilsvarende bølge av nyhetsartikler om krisesituasjonen alle er opptatt av.
Men det er en periode som ser ganske utypisk ut siden de to største klyngene av krisebølger noensinne faller i dette tidsrommet. Det er nåtiden:
– Dekningen med kriseretorikk og antall krisehendelser er mye større de siste to tiårene enn den har vært før. Økningen i kriseoppslag er heller ikke et britisk fenomen, men ser ut til å være en trend i vestlige land i flere typer medier.
Så hvorfor er det sånn?
Flere grunner til flere kriseoppslag
Kriseretorikk og til dels det som blir fremstilt som krisehendelser ser ut til å være en respons på tre hovedfaktorer, finner forskerne:
1. Mer krise-PR
Interessegrupper presser på for å få medier til å oppfatte noe som en krise. Disse gruppene er blitt flere og mer profesjonelle. De dekker også flere ulike temaer og sektorer av samfunnet. For mediene blir det dermed enklere å erfare noe om, oppfatte noe som, og fremstille noe som en krise selv om det ville vært ignorert eller oppfattet som mindre alvorlig tidligere.
Om noe blir oppfattet som en krise, øker det nemlig muligheten for at folk med makt og myndighet bevilger mer penger til området; det blir enda mer relevant jo mer makten til nyhetsmediene øker.
2. Mer varierte offentlige utgifter på flere områder
Dette er et komplisert punkt. Men det handler om at det offentlige er langt mer engasjert i flere sider av samfunnet enn før, og flere av oss blir opptatt av det som skjer rundt oss.
For eksempel har en større andel av befolkningen utdannelse, og mer eller mindre alle har stemmerett. Dermed virker det viktigere for oss å følge med på det som skjer i nærmiljøet og resten av verden.
Siden flere folk ville vite hva som skjer med skattepengene deres, og flere folk ville vite hvem de skulle stemme på, ble det større interesse for nyhetsdekningen av politikk. Massemediene fikk raskt stadig større dekning til markedet ble fullt mettet på1950-tallet. (Se utdypende forklaring av sammenhengene i faktaboks.)
For politikere blir det også viktigere å være synlig for flere i mediene.
3. Økende selvstendighet for nyhetsmediene i forhold til de politiske partiene
Tidligere var mediene gjerne knyttet opp mot politiske partier. Dermed var de ikke i like stor grad avhengige av at økonomien var god.
En uavhengig presse blir en større maktfaktor enn før. Men når konkurransen blir større, og mediene er nødt til å skaffe en større andel av pengene selv, kan det også være fristende å bruke kriseoppslag for å skaffe oppmerksomhet og inntekter.
– Disse tre faktorene er bare toppen av isfjellet. Det er et komplekst samspill mellom økonomiske, politiske og kommunikasjonsmessige faktorer, sier professoren.
Mindre sammenheng mellom hendelser og dekning
Men det kan se ut til at selve krisehendelsene har mindre sammenheng med krisedekning enn før. Det er altså ikke nødvendigvis sånn at alt som får krisedekning virkelig er kriser.
Samtidig virker ikke kriseretorikken alltid. Folk flest oppfatter ikke alltid hendelser som en krise selv om medier fremstiller dem som det.
Internett, og det at store medier nå i langt større grad enn før kan ha både nasjonal og internasjonal konkurranse, kan bidra til flere kriseoppslag. Men dette er det for tidlig å si noe sikkert om.
Tar oppmerksomhet vekk fra andre saker
Men er det nå så farlig om medier overdriver en smule innimellom?
– Kriseoppslagene holder offentligheten opptatt og skyver mange andre presserende problemer i bakgrunnen, sier professor Geiß.
De tilsynelatende krisene tar altså oppmerksomheten vekk fra saker som ikke nødvendigvis er like egnet til å lage oppslag, men som kan være vel så viktige.
Det kan for eksempel gjelde en langsiktig utvikling av samfunnet i bekymringsverdig retning, som at det blir stadig større forskjell mellom rike og fattige i flere land. Eller det kan gjelde større humanitære kriser som har utviklet seg sakte, men sikkert over tid.
Referanse: Geiß S, Viehmann C, Kelly CA (2024). Inflation of crisis coverage? Tracking and explaining the changes in crisis labeling and crisis news wave salience 1785–2020. Journal of Communication, 2024, jqae033. https://doi.org/10.1093/joc/jqae033
FAKTABOKS
Sammenhenger
- Folks økonomi blir bedre med industrialiseringen. Staten kan ta skattepenger fra flere folk når middelklassen er større.
- Folk som betaler skatt, vil ha litt kontroll over hvordan skattepengene ble brukt.
- Flere folk får stemmerett fordi de har litt penger og innflytelse. Mellom 1785 og 1927 øker valgretten blant voksenbefolkningen fra under 10 prosent til nesten 100 prosent.
- Når middelklassen får mer innflytelse, og arbeiderklassen senere følger etter, blir det mer press på politikerne for å forbedre situasjonen innen folkehelse, arbeidstrygghet, velferd og så videre.
- Mange nye politikkfelt oppstår. Skattepengene distribueres jevnere og jevnere på tvers av politikkfelt. Dette er forskernes indikator.
- Det blir mer penger å bruke innenfor disse nye politikkfeltene. Flere interesseorganisasjoner dannes. Disse investerer mer av pengene i PR. En god strategi for disse er å snakke om at det er en krise i skolene, sykehus, pensjonssystem og så videre.
- Alt dette blir enda viktigere fordi mediene ble mektigere.
Nøkkelord
Kontakter
Stefan GeißProfessorNTNU/Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Tel:73591774stefan.geiss@ntnu.noLenker
Om Gemini
Gemini.no utgis av Sintef og NTNU. Nettstedet inneholder allmennrettede forskningsnyheter om teknologi, energi og miljø, naturvitenskap, fisk og havbruk, nyskaping, helse, samfunn og humaniora.
Følg pressemeldinger fra Gemini.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gemini.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Gemini.no
Skader woke Demokratene?16.10.2024 11:06:47 CEST | Pressemelding
Det er tilsynelatende helt jevnt mellom partene før valget i USA 5. november. Men woke er en udetonert bombe.
Overgang til grønt hydrogen får store negative miljøkonsekvenser16.10.2024 10:54:33 CEST | Pressemelding
Mer grønt hydrogen i Europa kommer til å redusere klimagassutslippene, men samtidig føre til andre miljøpåvirkninger. Nå har forskere regnet på konsekvensene.
Derfor mislykkes norsk avfallspolitikk9.10.2024 09:55:34 CEST | Pressemelding
Vi kaster og brenner stadig mer avfall som fint kan gjenvinnes. Unøyaktige målemetoder, usikre data og lite åpenhet om hvor søpla vår ender opp gjør at norsk avfallspolitikk mislykkes.
Kan forurenset gruveavfall bli en ressurs?1.10.2024 16:06:27 CEST | Pressemelding
Driften er lagt ned for lenge siden, men metaller lekker fra gamle gruver og ut i elva. Forskere ser på om vi kan utvinne og bruke metallene isteden.
Skriv for hånd før paden tar deg27.9.2024 17:26:30 CEST | Pressemelding
Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom