Norsk Folkehjelp – en svart dag for FN, for Midt Østen og for palestinerne

Vedtaket som Israel gjorde i dag om å forby UNRWA  er en katastrofe for hele den sosiale  infrastrukturen for palestinerne.

Pr i dag kan ingen organisasjon, eller FN erstatte UNRWA. Dette er meget alvorlig for FN pakten, og det med bakgrunn i at det var FN som etablerte landet Israel, sier generalsekretær Raymond Johansen -

• Det er tydeligvis ingen grenser for hva Israel er villig til å gjøre, og verden må spørre seg, om hva den endelige og langsiktige planen Israel har for palestinerne, sulte dem i hjel? For nå kommer det ikke inn noe humanitær hjelp. Dette er et meget stort tilbakeslag.

Ingen kan erstatte UNRWA, ingen frivillige organisasjoner , ingen i FN, eller noen organisasjoner kan erstatte dette arbeidet. Denne hensynsløse avgjørelsen vil demontere ryggraden i den internasjonale humanitære operasjonen i Gaza, og forverre en allerede katastrofal krise. Avgjørelsen vil forby UNRWA å operere i områder under israelsk kontroll, noe som vil føre til stenging av kontorene i det okkuperte palestinske området og vil også avslutte avtalen mellom Israel og UNRWA fra 1967 der Israel forpliktet seg til å legge til rette for UNRWAs arbeid. Dette vil effektivt lamme organisasjonens evne til å oppfylle sitt mandat slik det ble fastsatt av FNs generalforsamling i 1949.

• Det er et svært dramatisk tilbakeslag, en svart dag for palestinerne, og en svart dag for Midt Østen og for FN og FN pakten og for hele det internasjonale samfunnet sier Raymond Johansen.

Om oss

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. Vi er en medlemsorganisasjon, og våre strategiske områder er rettferdig fordeling av makt og ressurser og vern om liv og helse. Vi jobber innenfor hovedområdene internasjonalt utviklingssamarbeid, humanitær nedrustning, redningstjeneste og flyktning og integrering. Norsk Folkehjelp har 2200 ansatte i mer 35 land.

Kortsiktig å kutte til fred, forsoning og sivilsamfunn7.10.2024 12:09:24 CEST | Pressemelding

Et rekordhøyt antall mennesker er rammet av krig og konflikt, og demokrati og menneskerettigheter er under press. – Det er ekstremt kortsiktig at regjeringen kutter i budsjettet for fred og forsoning, menneskerettigheter og sivilsamfunn når krig og urett øker og respekten for folks grunnleggende menneskerettigheter utfordres daglig. En fredligere verden er en garanti for alles sikkerhet, sier Raymond Johansen, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.