Nyheter i kø hos Felleskjøpet på Agroteknikk

For første gang kommer nye John Deere 6M til Norge. Felleskjøpet lanserer samtidig en helt ny nettbutikk for reservedeler til alle traktormerker.

FULLT HUS: Felleskjøpets stand er i hall B i Nova Spektrum under Agroteknikk. Dette bildet er fra messa i 2021. Foto: Felleskjøpet

Når Agroteknikk 2024 arrangeres på Lillestrøm 14.-17. november er Felleskjøpet klar for å sette sitt tydelige preg på landbrukets største møteplass. For første gang i Norge vil publikum både få se de nye John Deere 6M-traktorene og skurtreskere i de nye S- og T-seriene. Samtidig lanserer bondesamvirket agrideler.no, en ny nettbutikk som skal gjøre det enklere for alle traktoreiere å finne og bestille deler raskt og effektivt.

Største stand noensinne

– Med hele 5200 kvm utstillingsplass stiller Felleskjøpet med vår største stand på Agroteknikk noensinne. Her vil besøkende få mulighet til å møte vårt komplette lag av produkteksperter, fagfolk og salgskonsulenter. Innerst i hallen finner du vår kafé med enkel servering og en plass til å hente seg inn med en kopp kaffe. På standen kan du også bli kjent med både nye og kjente leverandører, samt utforske et bredt utvalg av nyheter og messetilbud på både traktor og annet redskap. Og et besøk i vår spesialbygde messebutikk er selvsagt verdt en tur, sier eventsjef Trond Østby i Felleskjøpet Agri.

Premiere på John Deere 6M

Et av de store høydepunktene på messedagene blir avdukingen av de nye John Deere 6M-modellene, som for første gang vises frem i Norge. Med 17 tilgjengelige modeller, utstyrt med blant annet 50 km/t AutoPowr trinnløs transmisjon, er 6M spesielt tilpasset norske forhold – enten det er snørydding eller arbeid på trange gårdsveier. Felleskjøpet viser to av disse modellene, og vil også ha produktgjennomganger av John Deere-maskiner på faste tidspunkter under messen.

I tillegg vil besøkende kunne se treskere fra de splitter nye T- og S-seriene til John Deere. Treskeren fra T-serien har allerede vært testet av norske bønder i høst med imponerende resultater. Den første treskeren i S-serien er på vei til Norge og får premiere under Agroteknikk.

Lansering av agrideler.no

Under Agroteknikk lanserer Felleskjøpet også den nye nettbutikken agrideler.no. Dette er nettstedet hvor kundene enkelt kan finne og bestille deler til sine maskiner. I første omgang vil agrideler ha alt av deler til alle typer traktorer, og på sikt skal dette bli et digitalt startsted for alt av deler til både traktorer og redskaper – uavhengig av merker.

– For oss i Felleskjøpet er det viktig at våre kunder har tilgang til den beste servicen. På Agroteknikk vil vi derfor ha stort fokus på ettermarked og presentere løsninger som kan forutse problemer og gi optimal støtte når det trengs som mest. Agrideler vil være lokalisert også i denne delen av standen, sier Østby.

Spennende nyheter fra flere leverandører

På Agroteknikk 2024 vil Felleskjøpet også presentere nyheter fra en rekke leverandører. Dette inkluderer blant annet Kverneland Butterfly slåmaskin, den nye Geospread-gjødselsprederen med presisjonsteknologi, og fra svenske Väderstad presenteres TopDown med isobus-styring. Løsningen gir muligheten til å legge inn styringsfiler når du kjører på jordet.

Fra innendørsmekanisering presenteres blant annet det siste innen melkeroboter fra DeLaval, og besøkende kan lære mer om DeLaval Plus, kunstig intelligens satt i system for tidlig deteksjon av sykdom og unormaliteter. For de som er interessert i nytenkende gjødselløsning, vil Felleskjøpet også vise og fortelle om løsningen N2 Applied. Samvirket inngikk tidligere i år et samarbeid med selskapet med felles mål om å tilby norske bønder teknologi som behandler husdyrgjødselen samtidig som man resirkulerer næringsstoffer og reduserer utslipp av klimagasser og ammoniakk.

For grisebonden vil Felleskjøpet vise fram Skov ProGrow, et nytt verktøy for vektregistrering av gris, som tar svineproduksjonen til et nytt nivå.

– Felleskjøpet stiller med bredt mannskap på messas største stand, blant annet med ekspertise på kraftfôr. Kommer du til standen som rommer det meste av Hall B i Nova Spektrum på Lillestrøm, vil du kunne oppleve et bredt sortiment innen presisjonsjordbruk, der våre spesialister står klare til å demonstrere både løsninger og høyaktuelle produkter fra kjente leverandører og til alle produksjonsformer, sier eventsjef Trond Østby.

Fakta:

• Agroteknikk ble etablert av Traktor- og landbruksmaskinimportørenes forening i 1997.
  • I dag er messen Norges største og viktigste møteplass for landbruket.
  • I 2021 samlet messen nesten 37 000 besøkende, og opp mot 170 utstillere på nær 40 000 kvadratmeter.
  • Messen arrangeres hvert tredje år.
  • Årets Agroteknikk arrangeres 14.-17. november i Nova Spektrum på Lillestrøm.

NY 6M-SERIE: John Deere lanserte tidligere i år sin nye 6M-serie med hele 17 modeller fra 6M 95 TIL 6M 250 med fra 120 – 281 hestekrefter maks effekt. De første modellene i Norge kan du se på Agroteknikk på Lillestrøm. 14.-17. november.
Foto: John Deere