H.K.H. Kronprins Haakon besøker Jamaica med FNs Utviklingsprogram (UNDP) for å fremme bærekraftige løsninger for hav, klima og fattigdom

Dato: 18 - 20. november 2024

Besøket er knyttet til kronprinsens rolle som goodwill-ambassadør for FNs utviklingsprogram (UNDP).

UNDP-ambassadør H.K.H. Kronprins Haakon under sitt besøk i Mesetas, Colombia, i 2019 på reise med FNs utviklingsprogram (UNDP). Foto: FN-sambandet / Eivind Oskarson

Kronprinsen har vært goodwill-ambassadør siden 2003 og har besøkt en rekke land i sin rolle som ambassadør for FNs Utviklingsprogram.

Under besøket på Jamaica vil temaene hav, fattigdom og klima stå sentralt. Jamaica er, i likhet med Norge, opptatt av en bærekraftig havøkonomi, bevaring av kystområder og bekjempelse av fattigdom. Kronprinsen vil også besøke norsk-støttede prosjekter, møte med lokale ungdom, og få innsikt i tiltak som adresserer bærekraftig utvikling. Les mer om besøket her.

Kronprinsen ledsages av statssekretær Bjørg Sandkjær (Sp) fra Utenriksdepartementet.

Akkrediteringsfrist: 11. november 2024.

Merk at tilreisende presse må selv sørge for nødvendig innreisedokumentasjon.

For akkreditering bes pressen ta kontakt med

• Pressekontakt ved FNs Utviklingsprogram, UNDP:
    Emilie Andresen, e-post: emilie.andresen@undp.org, tlf: +47 464 63 687

H.K.H. Kronprins Haakon besøker Jamaica med FNs Utviklingsprogram (UNDP) 18.-20. november. Bærekraftige løsninger for hav, klima og fattigdom er tema for turen.28.10.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Kronprins Haakon vil reise til Jamaica i perioden 18. til 20. november 2024 i sin rolle som goodwill-ambassadør for FNs utviklingsprogram (UNDP). Kronprinsen, som har hatt denne rollen siden 2003, er sterkt engasjert i arbeidet med å fremme FNs bærekraftsmål, særlig mål 1 om å utrydde fattigdom og mål 14 om å bevare livet i havet.

Presseinvitasjon: Statistikkens rolle i kampen mot desinformasjon16.10.2024 16:12:10 CEST | Presseinvitasjon

Velkommen til panelsamtale om hvordan statistikk spiller en avgjørende rolle i å motvirke de stadig voksende utfordringene knyttet til desinformasjon! Arrangementet blir arrangert av UNDP Global Policy Centre for Governance , Statistisk sentralbyrå (SSB), FNs statistikkdivisjon (UNSD) og Norad. Arrangementet finner sted i Oslo 22. oktober fra 08:30-09:30 i forbindelse med Inter-agency and Expert Group on Sustainable Development Goal Indicators (IAEG-SDG),-FNs ekspertgruppe for bærekraftmål-indikatorer, som samler over 50 land, FN-organisasjoner, sivilsamfunn og andre aktører. Les mer om IAEG-SDG her: https://unstats.un.org/sdgs/meetings/iaeg-sdgs-meeting-15/