H.K.H. Kronprins Haakon besøker Jamaica med FNs Utviklingsprogram (UNDP) 18.-20. november. Bærekraftige løsninger for hav, klima og fattigdom er tema for turen.

Kronprins Haakon vil reise til Jamaica i perioden 18. til 20. november 2024 i sin rolle som goodwill-ambassadør for FNs utviklingsprogram (UNDP). Kronprinsen, som har hatt denne rollen siden 2003, er sterkt engasjert i arbeidet med å fremme FNs bærekraftsmål, særlig mål 1 om å utrydde fattigdom og mål 14 om å bevare livet i havet.

UNDP-ambassadør H.K.H. Kronprins Haakon under sitt besøk i Mesetas, Colombia, i 2019 på reise med FNs utviklingsprogram (UNDP). Foto: FN-sambandet / Eivind Oskarson

Jamaica står overfor betydelige utfordringer knyttet til klimaendringer, som truer landets kystsamfunn og økonomiske stabilitet. Under besøket vil Kronprins Haakon få førstehånds innblikk i hvordan Jamaica, med støtte fra Norge og UNDP, jobber for å styrke havøkonomien og øke motstandsdyktigheten i sårbare samfunn. Dette omfatter blant annet innsats for å redusere ulovlig fiske gjennom UNDPs Blue Resilience-program, som bidrar til bedre forvaltning av landets marine ressurser og beskytter mot transnasjonal kriminalitet.

Under besøket i Jamaica vil Kronprins Haakon møte lokale myndigheter, ungdom og representanter fra ulike samfunnsgrupper for å diskutere utfordringer og løsninger knyttet til hav, klima og fattigdom. Han vil blant annet besøke kystsamfunnet Rocky Point for å lære mer om hvordan det norskstøttede "Blue Resilience"-programmet bidrar til å styrke fiskerisamfunnets fremtid. Kronprinsen vil også besøke Mount Airy, der vanninnsamlingssystemer har blitt rehabilitert som en del av UNDPs arbeid med menneskelig sikkerhet. I tillegg vil han delta i en dialog med ungdomsledere ved The University of the West Indies (UWI) om hvordan de unge kan bidra til å bekjempe klimaendringer og fattigdom i sine lokalsamfunn.

Kronprinsen ledsages av statssekretær Bjørg Sandkjær (Sp) fra Utenriksdepartementet.

FNs Utviklingsprogram (UNDP) har vært til stede på Jamaica siden 1976. I snart femti år har UNDP samarbeidet med regjeringen og lokalsamfunnene for å bekjempe fattigdom og ulikhet. De jobber kontinuerlig med å fremme likestilling og støtte bærekraftige initiativ for en tryggere fremtid. Gjennom det nåværende landprogrammet (2022-2026) hjelper UNDP lokalsamfunn med å fremme sosial inkludering, rettssikkerhet og klimatilpasning. Programmet fokuserer spesielt på sårbare grupper for å sikre at ingen blir etterlatt.

Presseakkreditering

Presseprogram vil bli delt med akkreditert presse. Frist for presseakkreditering er 11 November 2024. Det minnes om at tilreisende presse og media selv er ansvarlige for nødvendig innreisedokumentasjon. Presse som ønsker akkreditering kan ta kontakt med Emilie Andresen på e-post emilie.andresen@undp.org.

For mer informasjon om reisen, vennligst kontakt:

null
null
H.K.H. Kronprins Haakon avbildet sammen med H.K.H. Kronprinsesse Victoria av Sverige under deres reise til Kenya i 2022 med FNs utviklingsprogram (UNDP). Foto: Lise Åserud / NTB

Presseinvitasjon: Statistikkens rolle i kampen mot desinformasjon16.10.2024 16:12:10 CEST | Presseinvitasjon

Velkommen til panelsamtale om hvordan statistikk spiller en avgjørende rolle i å motvirke de stadig voksende utfordringene knyttet til desinformasjon! Arrangementet blir arrangert av UNDP Global Policy Centre for Governance , Statistisk sentralbyrå (SSB), FNs statistikkdivisjon (UNSD) og Norad. Arrangementet finner sted i Oslo 22. oktober fra 08:30-09:30 i forbindelse med Inter-agency and Expert Group on Sustainable Development Goal Indicators (IAEG-SDG),-FNs ekspertgruppe for bærekraftmål-indikatorer, som samler over 50 land, FN-organisasjoner, sivilsamfunn og andre aktører. Les mer om IAEG-SDG her: https://unstats.un.org/sdgs/meetings/iaeg-sdgs-meeting-15/