Så mye bruker nordmenn på Halloween
1 av 5 nordmenn bruker penger på Halloween. Det viser en fersk undersøkelse fra Norstat, utført på vegne av Virke.
Med et gjennomsnittlig forbruk på rundt 1100 kroner, er det kostymer, godteri, snacks og pynt som står øverst på handlelisten. Spesielt to bransjer nyter godt av at den amerikanske tradisjonen har fått fotfeste blant mange nordmenn.
– Butikker med bredt vareutvalg som Nille, Europris og Normal, samt dagligvarehandelen, gjør det best blant forbrukerne i år. Vi ser at disse har klart å posisjonere seg over flere år på merkevaredager som dette, sier Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke.
I tillegg står kostymebutikker og leketøysforretninger for en stor del av handelen.
– Halloween har uten tvil blitt en del av den norske kulturen, spesielt for småbarnsfamiliene, fortsetter Stende.
Resultater fra undersøkelsen:
-
Pengebruk: 19 prosent av befolkningen planlegger å bruke penger på Halloween, og vil i snitt bruke om lag 1100 kroner på feiringen.
-
Handlevaner: 53 prosent handler Halloween-produkter i butikker med bredt vareutvalg som Nille, Europris og Normal, mens 52 prosent handler i dagligvarebutikker. 21 prosent handler i kostymebutikker, og 15 prosent i leketøysforretninger.
-
Konkurranse fra Temu: 13 prosent av kjøperne oppgir at de handler inn til Halloween gjennom nettplattformen Temu.
Skrekk og gru fra Temu
Ifølge undersøkelsen oppgir 13 prosent av forbrukerne at de har handlet hos Temu. Virke oppfordrer forbrukere til å tenke seg nøye om før de handler ansiktsmaling, kostyme eller smykker fra den kinesiske nettplattformen.
– Det har vært rapportert om potensielt helseskadelige stoffer blant noen produkter. Derfor vil vi sterkt oppfordre foreldre til å styre unna, sier Stende.
Det er spesielt produkter rettet mot barn Virke er bekymret for, da smykker og øredobber kan inneholde tungmetaller man ikke vil ha i kroppen. Det er også funnet stoffer i ansiktsmaling som er mistenkt hormonforstyrrende. Heldigvis er det flere norske butikker med bredt utvalg og gode priser, som er bedre alternativer.
– Ta heller turen til disse, så kan du være sikker på at det du handler ikke inneholder ulovlige og potensielt farlige kjemikalier, sier Stende.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Om oss
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Julen 2024: Nordmenn planlegger å handle for 139 milliarder12.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn går en lysere førjulstid i møte, med økt kjøpekraft og optimisme. I år ventes husholdningene å øke forbruket med 3,5 prosent sammenlignet med i fjor. I snitt forventer Virke at husholdningene vil bruke nær 25 000 kroner på julehandelen.
Bølgen-saken: Viktig prinsipiell avgjørelse i Høyesterett8.11.2024 17:14:57 CET | Pressemelding
Dommen fra Høyesterett slår fast at det skal være rettferdig og sunn konkurranse mellom offentlige og private aktører i Norge.
Nordmenn vil handle for 4.800 kroner under Black Week5.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
27 prosent av nordmenn skal handle under Black Week i år.
Sopra Steria vinner årets konsulentpris21.10.2024 16:55:56 CEST | Pressemelding
Over 1300 kunder i både det offentlige og private har konkludert. De rangerer Sopra Steria som årets konsulenthus i 2024.
Stadig nedgang i matprisveksten10.10.2024 08:08:14 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer fortsetter å avta, og endte på 4 prosent i september. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom