Stiftelsen Manifestsenteret

Manifestsenteret ROPer alarm

Manifestsenteret ROPer alarm om dramatisk reduksjon i behandlingstilbudet til de rusavhengige med størst behandlingsbehov - hvor skal pasienter med f.eks. spiseforstyrrelse og rus få sin behandling nå?? ROP pasienter er personer med alvorlig psykisk lidelse kombinert med ruslidelse.

Antall ROP døgnplasser har gått ned fra ca. 55 til skarve 39 plasser for hele regionen i anbudet – er det virkelig en ønsket utvikling?

Stiftelsen Manifestsenteret
Stiftelsen Manifestsenteret Foto: Torbjørn Tandberg

Manifestsenteret ROPer alarm om dramatisk reduksjon i behandlingstilbudet til de rusavhengige med størst behandlingsbehov – hvor skal pasienter med f.eks. spiseforstyrrelse og rus få sin behandling nå?? ROP pasienter er personer med alvorlig psykisk lidelse kombinert med ruslidelse.

Manifestsenteret mottok mandag 21.10.24 kl. 13:30 den nedslående beskjeden fra Helse Sør-Øst at vår ideelle virksomhet ikke nådde opp i regionens anbudskonkurranse på rusfeltet. Med det mister 25 ROP pasienter et høyspesialisert tilbud innenfor integrert behandling av både rusavhengighet og psykisk lidelse. Institusjonen har siden 2012 spesialisert seg på utredning og behandling av en svært sårbar brukergruppe på rusfeltet; de med samtidige lidelser som Asperger syndrom, PTSD i alvorlig grad, spiseforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, pasienter med mistanke om underliggende psykoselidelse. Manifestsenteret er ikke kjent med at offentlig helsevesen eller andre private har gitt behandlingstilbud til pasientgruppen med f.eks. spiseforstyrrelse og samtidig rusavhengighet og har fra 2017 hatt dette som et eget satsningsområde.

Manifestsenteret har hatt utstrakt samarbeid med henvisende instanser fra spesialisthelsetjenesten og vi har mottatt svært gode tilbakemeldinger for vårt sårt etterlengtede behandlingstilbud.

Vi stiller oss uforstående til at Helse Sør-Øst ikke sikrer videre behandling fra et høyspesialisert og kompetent fagmiljø. Med et pennestrøk blir store deler av institusjonens opparbeidede kunnskap og kompetanse borte. Vi er svært nedslått og i sjokk over Helse Sør-Øst sine prioriteringer. Vi kjenner til at det var tilbudet med lavest kvalitet som ble valgt – det tenker vi er et uforståelig valg for en pasientgruppe med spiseforstyrrelser og rus som ikke har noen alternative steder å fortsette sin behandling.

Vi ønsker på vegne av vår pasientgruppe ROP og alle flotte folk som jobber hos oss å sette søkelyset på svært uheldige sider ved å konkurranseutsette helt nødvendige deler av  helsetjenesten. Det er ikke mulig å «bestille» et godt fagmiljø – det må opparbeides gjennom mange år mellom kompetente og kvalifiserte fagfolk.

Vi fortsetter vårt behandlingstilbud til pasientgruppen innen psykisk helsevern. Dette er et tilbud til psykiatripasienter med samtidig rusavhengighet som ikke får sin behandling innen TSB. TSB (tverrfaglig spesialisert rusbehandling) er navnet spesialisthelsetjenesten bruker for rusbehandling.

Vi er bekymret for at TSB rusfeltet nå mister vår opparbeidede kompetanse – det er et valg Helse Sør-Øst må svare for ovenfor vår pasientgruppe og helseforetakene som nå ikke lenger kan henvise til vår ekspertise.

Et tap for rusfeltet – det er vår erfaring at det vil ta mange år å bygge opp et tilsvarende tilbud!

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Manifestsenteret

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Manifestsenteret på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Manifestsenteret