Tester ut kunstig intelligens for å forutse strømbrudd: - Vi skal være der før det skjer

En av de vanligste årsaker til strømbrudd er kraftige vindkast. Kastene medfører at trær bøyer seg mot kraftlinjene eller at kvister kommer mellom linjene og medfører kortslutning.

Trær som faller over strømlinjer forårsaker strømbrudd
Trær som faller over strømlinjer forårsaker strømbrudd Elvia

- Vi ønsker å være der strømbruddet oppstår før det skjer slik at vi kan sørge for å ha nok folk på rett sted og få kobla strømmen raskere tilbake igjen, sier Morten Schau kommunikasjonssjef i Elvia.

Nå tester Elvia ut hvordan kunstig intelligens kan forutse strømbrudd. Prosjektet Elvia har sammen med StormGeo utvikler et system som ved hjelp av maskinlæring kan forutse når, hvor og antall strømbrudd det vil bli som følge av storm og kraftig vind.

- Når samfunnet er avhengig strøm, er vi avhengig av god oppetid. Med kunstig intelligens vil feilrettingen gå raskere og kundene vil oppleve kortere strømbrudd. Målet er at vi kan forutse hvilke områder i vårt nett som kan bli rammet av strømbrudd som følge av kraftig vind, sier Morten Schau.

Elvia har han ansvar for å drifte, overvåke og vedlikeholde nettselskapets 69.500 kilometer strømkabler – en strekning som tilsvarer en og en halv gang rundt jordkloden. Da er ny teknologi kjærkommen.

Prosjektet fikk sin første skarpe test ved stormen Lillian i slutten av august i år. Det ga oppsiktsvekkende gode resultater på strømbrudd i høyspentnettet. Også under den kraftige vinden forrige uke, med flere høyspentfeil, ga systemet god predikering,

Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.