Vinnere: NM i frukt og grønt dagligvare
Under Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sin fagdag i dag på Bjørvika ble premieutdelingen for NM i frukt og grønt dagligvare avholdt. Her er årets vinnere.

–NM i frukt og grønt dagligvare er en godt etablert konkurranse som har motivert og engasjert både kjeder, butikker og frukt- og grøntansvarlige til mersalg av frukt og grønt i en årrekke. Konkurransen arrangeres nå for 17. året på rad, opplyser Iselin Bogstrand Sagen prosjektleder for konkurransen som arrangeres OFG.
Plasseringer
Beste 5 om dagen-butikk over 1000 kvm
- 1.plass: Extra Langhus
- 2.plass: Coop Obs Tromsø
- 3.plass: Coop Mega Sjølyst
Beste 5 om dagen butikk under 999 kvm
- 1.plass: Joker Vats
- 2. plass: Matkroken Lierne
- 3. plass: Coop Prix Reine
Øvrige plasseringer:
- Beste 5 om dagen-butikk, årets nykommer: Rema 1000 Veitvet
- Beste 5 om dagen-kjede: Kiwi
- Beste 5 om dagen-nettbutikk: Meny
- Beste kjede på bruk av Nyt Norge: Spar/Eurospar
- Beste 5 om dagen-ambassadør: Patrik Karlsson fra Coop Prix Bestum
- Beste 5 om dagen-ambassadør, publikumsprisen: Margareth Boknaberg fra Meny Aksdal
Imponert over ambassadørpris-vinner
Erik Fagerlid stilte som juryformann for ambassadørprisen og har sammen med Guttorm Rebnes (dir. OFG) og Bendik Solum Whist (Bransjedirektør for dagligvare, Virke) latt seg imponere av ambassadørpris-vinneren Patrik Karlsson fra Coop Prix Bestum.
– Finaleheatet som ble intervjuet av juryen, var spesielt sterkt denne gangen. Juryen var allikevel ikke i tvil -og var enstemmig om at Patrik Karlsson måtte bli årets vinner. Juryen ble spesielt imponert over hans forståelse for lokalmarkedets behov - for hans primærkunder i Bestumområdet, forteller Erik Fagerlid og fortsetter;
– Patrik har et helt unikt engasjement for frukt og grønt. Han tilbyr smaksprøver, han gir opplæring i bruk av ulike produkter og han tenker matsvinn med raskt å redusere prisen om feks eplet har fått en liten skade.
Beste 5 om dagen-kjede
– Frukt og grønt er vår aller viktigste varegruppe, og de første kundene møter i butikkene våre. Vi er stolte av å være kjeden som selger mest frukt og grønt i Norge og har den beste bonusavtalen med KIWI PLUSS. Den aller viktigste jobben er det våre 710 butikker som gjør, og det er våre 14.500 medarbeidere som skal ha æren for dette. Prisen inspirerer oss til å fortsette det viktige arbeidet for å gjøre det lettere for kundene å velge sunt, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin fra Kiwi.
Les mer om kriteriene for kåringene her.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noBilder


Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom