Vinnere: NM i frukt og grønt dagligvare

Under Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sin fagdag i dag på Bjørvika ble premieutdelingen for NM i frukt og grønt dagligvare avholdt. Her er årets vinnere.

Alle de engasjerte vinnerene.

–NM i frukt og grønt dagligvare er en godt etablert konkurranse som har motivert og engasjert både kjeder, butikker og frukt- og grøntansvarlige til mersalg av frukt og grønt i en årrekke. Konkurransen arrangeres nå for 17. året på rad, opplyser Iselin Bogstrand Sagen prosjektleder for konkurransen som arrangeres OFG.

Plasseringer

Beste 5 om dagen-butikk over 1000 kvm

• 1.plass: Extra Langhus
  • 2.plass: Coop Obs Tromsø
  • 3.plass: Coop Mega Sjølyst

Beste 5 om dagen butikk under 999 kvm

• 1.plass: Joker Vats
  • 2. plass: Matkroken Lierne
  • 3. plass: Coop Prix Reine

Øvrige plasseringer:

• Beste 5 om dagen-butikk, årets nykommer​: Rema 1000 Veitvet
  • Beste 5 om dagen-kjede: Kiwi
  • Beste 5 om dagen-nettbutikk: Meny
  • Beste kjede på bruk av Nyt Norge: Spar/Eurospar
  • Beste 5 om dagen-ambassadør: Patrik Karlsson fra Coop Prix Bestum
  • Beste 5 om dagen-ambassadør, publikumsprisen: Margareth Boknaberg fra Meny Aksdal

Imponert over ambassadørpris-vinner

Erik Fagerlid stilte som juryformann for ambassadørprisen og har sammen med Guttorm Rebnes (dir. OFG) og Bendik Solum Whist (Bransjedirektør for dagligvare, Virke) latt seg imponere av ambassadørpris-vinneren Patrik Karlsson fra Coop Prix Bestum.

Finaleheatet som ble intervjuet av juryen, var spesielt sterkt denne gangen. Juryen var allikevel ikke i tvil -og var enstemmig om at Patrik Karlsson måtte bli årets vinner. Juryen ble spesielt imponert over hans forståelse for lokalmarkedets behov - for hans primærkunder i Bestumområdet, forteller Erik Fagerlid og fortsetter;

– Patrik har et helt unikt engasjement for frukt og grønt. Han tilbyr smaksprøver, han gir opplæring i bruk av ulike produkter og han tenker matsvinn med raskt å redusere prisen om feks eplet har fått en liten skade.

Beste 5 om dagen-kjede

– Frukt og grønt er vår aller viktigste varegruppe, og de første kundene møter i butikkene våre. Vi er stolte av å være kjeden som selger mest frukt og grønt i Norge og har den beste bonusavtalen med KIWI PLUSS. Den aller viktigste jobben er det våre 710 butikker som gjør, og det er våre 14.500 medarbeidere som skal ha æren for dette. Prisen inspirerer oss til å fortsette det viktige arbeidet for å gjøre det lettere for kundene å velge sunt, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin fra Kiwi.

Les mer om kriteriene for kåringene her.

Vinner av 5 om dagen- ambassadør, Patrik Karlsson.
Vinner av beste 5 om dagen-ambassadør, publikumprisen

Om oss