En flaskehals mindre på E6 i Finnmark
Mandag åpnet nye Vuolmmašjohka bru og 2,2 kilometer ny og tryggere veg på E6 i Porsanger.

– Vuolmmašjohka bru er en viktig del av E6 som binder sammen øst og vest og nord og sør i Finnmark. Dette prosjektet er et godt eksempel på regjeringens ønske om å ta bedre vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. Her gjøres det litt av alt. Den delen av vegen som fungerer beholdes, deler av strekningen utbedres, og det er bygd en helt ny Vuolmmašjohka bru, som bidrar både til bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier statssekretær Stein Mathisen, som åpnet den nye brua mandag formiddag.
Strekningen mellom Olderfjord og Lakselv er viktig for dagpendlere som skal på arbeid og skole. En av fire biler som kjører på strekningen er lange kjøretøy. Arbeidsplassen for tungbilsjåfører blir både bedre og tryggere når nå de kan kjøre over nye Vuolmmašjohka bru.
Gammel og ny bru
Den gamle brua fra 1952 var en av de dårligste på hele riksvegnettet, og lot seg ikke reparere. Plasseringen i bunnen av en bakke, hvor det også er en skarp sving, kunne skape farlige situasjoner og føre til at tungbiler ble stående fast.
Den nye brua over Vuolmmašjohka er 86 meter lang og har tre bruspenn. I tillegg er det bygd ny veg og oppgradert en samlet strekning på 2,2 kilometer i tilknytning til brua. Denne holder stamvegstandard og har en bredde på 8,5 meter. Krysset til en kommunal veg er flyttet og to avkjøringer er ombygd.
Stort oppdrag
Brua er prosjektert av Rambøll, mens HAK Entreprenør AS har oppdraget med å bygge brua og den nye vegstrekningen. Alta-firmaet fikk jobben i konkurranse med ni andre entreprenører fra hele landet. Byggetida har vært 20 måneder.
De totalte byggekostnadene for prosjektet er 144 millioner kroner.
HMS har vært vektlagt under byggingen, og prosjektet er gjennomført uten personskader. Etter åpningen fortsetter arbeidet med å fjerne den gamle brua og rydde opp langs vegtraseen som ikke lenger er i bruk. Målet er at den gamle veglinjen ikke skal være synlig etter noen år, og revegetering vil bli utført med vegetasjonsmatter fra vegens sideterreng.
Det er mange kulturminner i området. Dette har prosjektet tatt hensyn til. Statens vegvesen har samarbeidet med UiT Norges arktiske universitetsmuseum både før oppstart og undervis i byggingen.
Viktige bruer
Fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen er glad for at en flaskehals på E6 er borte.
– Utbedring og utskifting av kritisk viktige bruer er en av de viktigste satsingene for Statens vegvesen i årene framover. Mange av bruene på riksvegnettet har begynt å bli gamle, samtidig som tøffere klima fører til større belastninger. I Nord-Norge veier også hensynet til sikkerhet og beredskap ekstra tungt, sier Løkken.
Den neste nye brua på E6 i nord er nye Storslett bru i Nord-Troms. Her er arbeidet godt i gang, og brua planlegges ferdig i 2026. Også her er teknisk tilstand, vegbredde, vektbegrensninger og trafikksikkerhet en utfordring på dagens bru, som ble bygd i samme periode som gamle Vuolmmašjohka bru.
Fakta om nye Vuolmmašjohka bru:
Byggherre: Statens vegvesen
Brukonstruktør: Rambøll
Hovedentreprenør: HAK Entreprenør AS
Byggekostnad: Ca. 144 millioner kroner, inkludert 2,2 km veg
Byggetid: 20 måneder
Lengde: 86 meter, tre bruspenn
Bredde bru: 9,5 m (effektiv bredde 8,5 m)
Bredde veg: 8,5 m (kjørebane 3,25 m, asfaltert kant 1 m)
Asfaltdekker: 22 300 m2
Betong: Ca. 1000 m3
Armering: 180 tonn
Masseflytting av jord: Ca. 160 000 m3
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Oddbjørg MikkelsenAvdelingsdirektørDrift og vedlikehold nord
Avdelingsdirektør for drift og vedlikehold i Nord-Norge
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nå blir det kjørefeltsignal og forhåpentlig mindre kø i Rennfast21.5.2025 19:58:36 CEST | Pressemelding
Holde kjørefelt i Rennfast åpne ved hendelser? Muligheten har lenge vært ønsket. Nå blir den virkelighet.
Snart i gang med restaurering av Oftedal bru21.5.2025 09:55:26 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter arbeidet med å restaurere Oftedal bru 2. juni. Etter planen skal arbeidet være ferdig til ca. 1. august.
Her signeres milliardkontrakt - del 120.5.2025 13:04:48 CEST | Pressemelding
Nå starter byggingen av ny E6 mellom Megården og Sommerset nord for Fauske i Nordland. Et løft for hele landet.
Historisk dag for E134: Første spadetak tatt for ny Røldalstunnel19.5.2025 16:03:24 CEST | Pressemelding
Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tok i dag første spadetak for ny Røldalstunnel. Den skal fjerne 1000 høgdemeter og gi ein meir føreseieleg fjellovergang.
Invitasjon til markedsdialog - E10 Evenes Flyplasskryss19.5.2025 14:08:11 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer entreprenører og rådgivere til markedsdialog 11. juni kl. 12 -14 på Quality Hotel Harstad. Deltakelse kan skje ved fysisk oppmøte eller du kan delta digitalt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom