Klimavennlig gjødsel og laks til Brasil

Næringsminister Cecilie Myrseth åpnet i dag næringslivsdelegasjonen til Brasil i Rio de Janeiro. Norske bedrifter med grønne løsninger skal inn i det brasilianske markedet.

Næringsminister Cecilie Myrseth åpnet næringslivsdelegasjonen i Rio de Janeiro.
Næringsminister Cecilie Myrseth åpnet næringslivsdelegasjonen i Rio de Janeiro. Foto: Luciana Sposito / Innovasjon Norge

Næringsminister Cecilie Myrseth og norsk næringsliv er i Brasil, hvor målet er å bidra til det grønne skiftet i Brasil gjennom næringslivssamarbeid. Delegasjonen organiseres av Innovasjon Norge, og deres eksportkontor i Rio de Janeiro.

-Om lag 250 ulike norske selskaper har tilstedeværelse i Brasil, og jeg vet at mange flere selskaper er ivrige etter å knytte tettere bånd med brasilianske næringslivspartnere. Det er et stort potensial for fremtidig vekst, og jeg er glad for å kunne være her nå med en næringslivsdelegasjon, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Norsk og brasiliansk næringsliv har lenge samarbeidet om olje- og gassprosjekter, men de siste ti årene har investeringer i fornybar energi fra norske selskap i Brasil vært sterkt voksende. Nå er det flere norske løsninger og prosjekter som kan bidra til energiomstilling i Brasil og kutte utslipp i offshore og maritim sektor.

-Brasil har et stort behov for energiomstilling og utslippskutt på flere områder, samt til utvikling av ny industri. Norske bedrifter har løsninger innen grønn skipsfart, elektrifisering av havner, teknologier for utslippsreduksjon og miljøvennlig gjødsel til jordbruk. Det er nå flere store prosjekter for utslippskutt i Brasil der norske aktører spiller en viktig rolle, sier Thomas Conradi Granli, som leder Innovasjon Norges kontor i Rio de Janeiro.

Nullutslipps skipsfart og norsk laks

Under næringslivskonferansen på onsdag var det en markering av gründerbedriften Fuella fra Bergen sitt store prosjekt i havna Porto do Acu, hvor de skal bygge anlegg for storstilt produksjon av grønn ammoniakk ved bruk av hydrogen. Dette vil bidra til mer miljøvennlig skipsfart i Brasil og legge grunnlag for eksport.

-Brasil tilbyr en overflod av fornybar kraft, fra vann, vind og sol. Dette er den viktigste innsatsfaktoren for oss som utvikler grønn ammoniakk og grønt hydrogen, og dermed det viktigste når vi velger områder, sier Thorsten Helms, CEO i Fuella.

Det var også en markering av at norsk laks nå kan eksporteres til Brasil. På grunn av særegne krav til sertifisering har dette i mange år ikke vært mulig. Nå vil brasilianske myndigheter godkjenne norsk laks sertifisert av Mattilsynet, og den kan dermed innføres til Brasil.

-Dette betyr at norske lakseeksportører kan nå over to hundre millioner konsumenter i Brasil, som allerede spiser et halvt kilo pr innbygger, men hovedsaklig laks fra Chile. Grunnlaget som er lagt av ambassaden og Team Norway i Brasil for å få til en avtale på det veterinære gir grunnlag for å kunne se på Brasil som et fremtidig vekstmarked. Et marked hvor vi kanskje kan komme inn som en nisje, konkurrere med etablerte produkter fra andre land, men samtidig nå konsumenter som vet at sjømat fra Norge er verdt å søke etter både på restauranter, på hoteller og hjemme på eget kjøkken. Så nå er sjansen her, sier Christian Chramer, direktør i Sjømatrådet.

Norsk gjødselgigant gjør brasiliansk kaffeproduksjon mer miljøvennlig

Yara har omfattende virksomhet i Brasil og vil tilby kaffebøndene mineralgjødsel med lavere karbonfotavtrykk enn tradisjonell gjødsel. Ved å erstatte fossil gass med fornybar energi i produksjonen av gjødsel oppnår man store utslippskutt.

-Yara jobber for å endre det globale matsystemet til det bedre, ved å kutte utslipp, beskytte naturen og bedre bønders levekår. Gjødsel med lavere karbonavtrykk er en viktig del av vårt bidrag, sier Marcelo Altieri, sjef for Yara i Brasil.

Politiske møter

Næringsminister Cecilie Myrseth som fronter delegasjonen fungerer som døråpner for det norske næringslivet i Brasil gjennom dette besøket. Under reisen har hun også politiske samtaler, blant annet knyttet til de pågående forhandlingene mellom EFTA og Mercosur om en frihandelsavtale.

Thorsten Helms, CEO i Fuella
Foto: Luciana Sposito / Innovasjon Norge
Christian Chramer, direktør i Sjømatrådet.
Foto: Luciana Sposito / Innovasjon Norge
Thorsten Helms, CEO i Fuella.
Thomas Conradi Granli, leder for Innovasjon Norge i Brasil
Thomas Conradi Granli, leder for Innovasjon Norge i Brasil