Kan sjefen be meg fjerne personlige eiendeler fra kontorpulten?

Mange lurer på om sjefen kan bestemme hvordan det skal se ut på jobben. Svaret er ja, sier Farah Ali, som er juridisk sjef og advokat i NITO.

Juridisk sjef i NITO, Farah Ali.
Juridisk sjef i NITO, Farah Ali. Bjarne Krogstad / NITO

Arbeidsgiver har med sin styringsrett myndighet til å fastsette regler for arbeidsplassen, inkludert hvordan kontorpulten din skal organiseres. Arbeidsplassen og -utstyr har du fått av arbeidsgiver for å utføre arbeidsoppgaver. Derfor kan sjefen bestemme hva som er tillatt på arbeidsplassen, inkludert innføring av en «clean desk policy». En slik policy innebærer at ansatte må rydde bort personlige eiendeler og sensitive dokumenter fra arbeidsplassen ved slutten av arbeidsdagen.

– Det viktigste ved innføringen av slike regler er at de er rimelige, godt kjent i virksomheten, og rettferdig etterlevd. Reglene må kommuniseres klart og tydelig til alle ansatte, og det bør være mulighet for å gi tilbakemelding. I enkelte tilfeller kan det også være rom for unntak eller tilpasninger, spesielt for ansatte med spesielle behov eller preferanser, sier Ali.

– En «clean desk policy» handler ikke bare om å holde pulten ryddig. Det kan også være et tiltak for å sikre en trygg og effektiv arbeidsplass. Sensitive opplysninger må beskyttes, eller arbeidsutstyr skal deles mellom ansatte, legger hun til.

Arbeidsgivers styringsrett er altså en balansegang mellom å lede virksomheten effektivt og å respektere de ansattes rettigheter og medbestemmelse.

Faktaboks

Hva er arbeidsgivers styringsrett? Arbeidsgivers styringsrett er retten til å bestemme over sin egen virksomhet. Dette inkluderer retten til å ansette, organisere og kontrollere arbeidet.

Begrensninger i styringsretten:

• Arbeidsavtaler: Styringsretten er begrenset av vilkårene som er avtalt i den enkeltes arbeidsavtale.
  • Lover: Arbeidsgivers styringsrett må overholde gjeldende lover.
  • Tariffavtaler: Kollektive avtaler (tariffavtaler) setter også grenser for hva arbeidsgiver kan bestemme.

Medbestemmelse for ansatte:

• Arbeidstakere har rett til medbestemmelse i saker som påvirker deres arbeidshverdag.
  • Medbestemmelsen utøves gjennom tillitsvalgte og verneombud som representerer arbeidstakerne overfor ledelsen.
  • Spillereglene for medbestemmelse finnes i tariffavtaler og ulike lover.

Kontaktpunkter for medbestemmelse:

• Tillitsvalgte: Representanter valgt av arbeidstakerne for å ivareta deres interesser.
  • Verneombud: Ansvarlig for å påse at arbeidsmiljøet er forsvarlig og ivareta arbeidstakernes helse og sikkerhet.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 111.000 medlemmer.