NAF: - Stor skepsis til å la bilen kjøre selv

Kun én av ti sier de vil overlate kjøringen til bilen om det blir lovlig. - Skepsisen til full selvkjøring er fortsatt stor, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF viser at kun én av ti er villig til å overlate kjøringen til bilen. Drøyt fire av ti vil bruke systemene, men samtidig være klare til å ta over kontrollen selv. Dette viser at mange har vent seg til delvis selvkjøring som finnes i mange nyere biler. NAF/Motor

Teknologi for selvkjøring begynner å bli vanlig i biler. De fleste av oss er vant til å bruke adaptiv fartsholder som et godt hjelpemiddel i trafikken, men å ta i bruk mer av selvkjøringsteknologien i bilene sitter lengre inne.

Få vil la bilen kjøre helt selv

- Dette viser at mange har vent seg til delvis selvkjøring som finnes i mange nyere biler, mener Sødal. - Det viser også at teknologien har gått fremover og at mange nå synes selvkjøringssystemene er så bra at de i hvert fall lar bilen ta over kjøringen delvis, fortsetter han.

Mener menneskelig sjåfør er tryggest

Skepsisen mot selvkjørende biler vises også i at nær halvparten – 47 prosent - av de spurte oppgir at de mener det er tryggest å være en aktiv sjåfør og kjøre bilen selv.

- Til tross for stadig mer selvkjørende teknologi i bilene, sverger de fleste av oss til å beholde kontrollen på bilkjøringen selv, sier Nils Sødal. - Gammel vane er vond å vende, men sakte, men sikkert vil bilene ta over mer og mer av kjøringen, avslutter NAF-rådgiveren.

Tabell

Hva er din holdning til selvkjørende teknologi i biler?

TOTAL

Mann

Kvinne

Jeg vil være trygg på å overlate kjøringen til bilen om det blir lovlig

10 %

13 %

7 %

Jeg vil bruke slike systemer, men uansett være klar til å ta over selv

43 %

45 %

40 %

Jeg mener det uansett er tryggest med en aktiv sjåfør bak rattet

47 %

42 %

53 %

TOTAL

100 %

KILDE: Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i februar 2024. Antall respondenter 2001.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.